• T3ZZ

Vad SKA man uppleva i Amerika?

Vi tror vi ska åka till Amerika i 3 veckor som bröllopsresa. Vi kommer ha en hyrbil så vi kommer kunna ta oss runt. Men vart ska man börja sin resa och sluta? Vad måste man bara göra och uppleva i Amerika.
    Alla tips tas emot med glädje.

• Svar på tråden Vad SKA man uppleva i Amerika?
  • T3ZZ

hur långt tid tar d att åka bil kust till kust tro?

• dimma

ÅÅÅÅH VA KUL!!!! Ni gör alldeles fullkomligt rätt!! Tycker jag...
    Vi gjorde vår andra längre resa till USA i somras - firade en sex veckor lång _GRYM_ honeymoon i den vildaste västern. Bilade mellan Phoenix och Seattle genom Arizona, Colorado, Utah, Wyoming, Montana, Idaho och Washington. En orgie i kaktusar, canyons, djur, nationalparker och äventyr, tre storstäder och massor av små. Och så gifte vi oss på vägen.
    Helt fantastiskt. Såååå häftigt. Awesome....

Jag är lyrisk. Märks det?!? Svårt att stoppa mig nu...

Alla är ju olika och vill ha olika ut av semestern, men jag blir som sagt var lyrisk när USAresor - särskilt då som bröllopsresa - kommer på tal! Så jag kan berätta lite av mina erfarenheter iaf. Det kanske hjälper nån.

Tips #1: Om möjligt - tälta. Om ni har minsta lilla intresse av friluftsliv så kommer ni att älska det. Amerikanerna är ett campande folk, så ni blir inte ensamma. Det är jättesmidigt, billigt, man träffar mycket folk och upplever landet & naturen på ett sätt som inte är möjligt från ett hotellrum. Om ni vägrar tält så överväg ett par nätter på en mysig nationalparkslodge.

Tips #2: om det funkar för er, lägg upp en ungefärlig resplan och ta det som det blir! Det är så underbart att bli överraskad längs vägen. Hitta saker man inte hade en aaaaning om. Lyssna på lokalbefolkningens och andra turisters förslag och se vart man hamnar. Det är semester för mig. Men kanske inte för dig??!

Tips #3: så till vida ni inte är riktigt shopohollics eller storstadsrävar - dra ned på storstäder och prioritera upp nationalparker och småstäder! Det finns sååå många mysiga "hålor" med själ. Så många härliga människor. Värt massa mer än bilköer och turistfällor i Los Angeles! (där det visserligen också finns härliga människor... men låt mig hata denna stad, så är jag nöjd....)!
    Mina favoritstater är Arizona och Utah. Favoritparken hittills är Zion. Tätt följd av Joshua Tree, Bryce, Yosemite, Yellowstone, Glacier... Det finns ett helt fantastiskt nät av nationalparker, - monument, historiska parker, statsägda parker, nationalskogar osv i detta land. En otroligt rikedom som många missar. Härmed har jag slagit ett slag för att inte just du ska missa detta.

Jag är barnsligt förälskad i öknen och föredrar inlandet i västra USA framför kusten, faktiskt. Där finns vilda västern - på riktigt!! Fast ständerna i Washington är ju allt bra vackra. Highway one i Californien tycker jag är lite överreklamerad - men bitvis otroligt vacker så klart. Man blir liksom lite avtrubbad när man varit i det stora landet ett tag. Allt är så stort. Så häftigt, så mäktigt. Crand Canyon från kanten och från ovan, blev jag inte särskilt upphetsad av första gången. Kändes mest som en tavla man sett så många gånger förut. Dessutom var det så mycket annat storslaget som man inte hade väntat sig - Yosemite, Zion, ÖKNEN! Så grand canyon var liksom inte så häftigt längre. Att däremot ta tältet på ryggen och vandra ned till the mighty Colorado var en upplevelse jag aldrig glömmer, en riktigt bra kick off på honeymoonen och första prövningen för äktenskapet - bara dagar efter bröllopet!!

Såg nu att du frågade efter städer, så jag är kanske helt ute och snurrar? Som sagt, någon kanske blir lite inspirerad.

Utgå ifrån när ni ska åka - klimatet varierar ju mycket från norr till söder (och öst och väst). En standardrutt är San Fransisco - Los Angeles - Grand Canyon - Las Vegas - San Fransisco. Funkar bra på tre veckor. Kanske utvidga det lite och klämma in södra Utah?!? Vill ni ha öken och värme utgå från Phoenix och botanisera i Arizona, New Mexico och Texas - kanske hela vägen bort till Florida. För vildmark med _massor_ av djur och fina fiskevatten, utgå från Salt Lake City, missa inte södra Utah innan ni drar er norrut mot Yellowstone och Grand Tetons, för att sedan avsluta i Denver - eller Seattle?!? Eller varför inte göra en rejäl cirkel rund Denver. Eller något helt annat. Dra hela kusten från San Diego till Seattle, och svsluta med en runda i sydvästra Canada? Kanske öst- till västkust (fast då skulle jag vilja ha mer än tre veckor faktiskt!!!), svenskbygderna, eller området runt och inkl. New York?!? Oj vilket svårt beslut. Det som är bra är att vad ni än väljer så blir det jättebra! Har ni några måste-se-innnan-jag-dör-grejer så utgå från det.

Stirra er inte blinda på route 66, eller ja - en bit kan ju vara kul att köra. Men det "riktiga" USA, som du säger, finns på så många andra ställen. Som sagt, dra ner på tiden i storstäderna, så lovar jag att ni hittar det...;) Ska man välja en liten bit av #66 så har jag hört att västra Arizona är bland de bättre sträckorna. Jag har åkt där, men har hittat mer genuint "riktigt" USA på annat håll.
    B&Bs finns massor, vi provade ett par _riktigt_ lyxiga sådana i somras - grymt bra, och ett kul sätt att lära känna massa goa (snorrika) amerikaner på! Vi blandar boende på lyxhotell och -resorts, B&Bs, stugor, motell och tält. Många tältnätter vägs upp av uberlyx eller ett sunkigt men charmigt motell då och så. Den här gången blev det mer betoning på lyx eftersom det var bröllop och så, men vi gillar kontraster! I USA letar jag efter annorlunda B&Bs, mysiga stugor, anrika (ibland lite skabbiga) motell och FANTASTISKA nationalparkscampingar när jag rekar boende. Kolla in tripadvisor.se för tips. Vi bokar så lite som möjligt i förväg, men populära B&Bs, nationalparkslodger, stugor och hotell måste ibland bokas ett år i förväg...

Förresten, vad gäller budget så kan 35 000 visst funka. Men då får man hålla lite i pengarna. Tältar ni går det alldeles utmärkt... Då kan man lyxa på andra poster. Vi la väldigt mycket pengar på mat nu i somras. Det är en stor del av upplevelsen tycker jag! Och så upplevelser typ rafting och ballongflygning. Westernridning. Nationalparkspass. Vi la säkert ut runt 140 000 på sex veckor inkl shopping och 35-40 000 i bröllopskostnader. Men då unnade vi oss ALLT och lite till under ganska lång tid.

• dimma

Ojojoj. Råkade posta innan jag läst igenom inlägget. Men jag tror jag kan stå för det mesta jag bubblade fram...

Eftersom vi är på BT och bara därför vill jag tillägga att detta är mina åsikter och jag hoppas att jag inte trampat någon på tårna. Det gör man väldigt lätt här har jag märkt.
    Jag har aldrig varit i östra USA, och jag kommer definitivt återvända fler gånger till västra delen innan jag kommer till New York. Jag är kär.

• T3ZZ

Jätte bra tips dimma kommer säkert skriva ett inlägg eller två till dej om vi beslutar oss för Amerika.
    Shoppa är väl inte den stora passionen. Men en rikigt stor stad vill man se och ja tror att m2b vill se monumentet efter twin tower. Öknen står faktiskt med i "måste se", gran canyon skulle ja vilja flyga över med helikopter, d skulle va en upplevelse.
    Man kanske först kan åka till New York å sen ta flyget till västkusten å hyra en bil där? hmmmm....
    Det där med tältning låter läskigt. D finns alltså campingar, (fördom kanske) vågar man? Finns det tält att låna där isf?
    Ja skulle vilja åka till Las Vegas å förnya löftena i en drive-thru. Lite egendomligt på det sättet =).
    Spåna med mej, alltid kul med folk som varit där å kan ge underbara tips.

• T3ZZ

Hur mkt kostar en resa till Amerika i två veckor med boende för två pers? Inte ni tält alltså =P

=D

• dimma

Hej igen. Jag såg att du skrev i början av tråden: "man kan ju inte bara åka runt att titta på saker eller?" Men det är precis vad man kan!!! Länge länge!! Titta på saker, slappa vid poolen, gå på stadsfest eller festival, njuta av naturen, äta upp sig, gå på ett litet museum i en småstad, avverka turistfällor, festa natten lång, prata med underbara amerikaner, hika eller bara vara. Och om man känner för det tar man en jeeptur en dag, en luftballongflygning en annan och kanske även ett raftingäventyr som kronan på verket?!? Var inte orolig över att ni inte har nåt att göra.

Vi har haft med eget tält båda gångerna, men om ni tex vill ta en tur i Grand Canyon några dagar så går det att hyra grejer i närheten. Det går också att hyra i friluftsbutiker typ REI.
    Jag har förstått att normalt folk inte tältar på smekmånaden, så Ni kommer väl antagligen inte välja att tälta den här gången... Men som sagt, är ni tältmänniskor så iaf överväg det _nästa_ gång ni är i staterna! (För fler besök blir det säkert!!!) Det är inte mycket som går upp emot en stjärnklar natt under fullmånens sken bland saguarokaktusar och joshua träd. Jag somnar så gott till prärievargars ylanden!!
    Innan vi lämnar campingämnet så måste jag säga att det finns massor av jättefina campingar - många helt fantastiskt belägna och ofta ser man inte ens till grannarna då platserna är stora. Ingen gräsmattecamping á la Sverige inte! Och det är absolut inte läskigt, jag känner mig bra mycket säkrare på en camping mitt ute i ingenstans tillsammans med likasinnade, än varsomhelst närmre civilisationen. Man ska dock tänka på att det finns vilda djur (och husdjur) överallt, så allt doftande ska vara inlåst och inte tillsammans med dig och maken i tältet...

Jag skulle satsa på att välja ett område i USA, som någon annan också skrev tidigare. New York och västkust är nog inte en helt ovanlig kombination, fast för bara två veckor skulle inte jag göra det - möjligen tre. Men det är jag det. Jag har lärt mig att vart jag än kommer så önskar jag att jag kunnat stanna längre. Speciellt i Arizonaöknen! Så numera ser vi till att för det första vara flexibla så att vi kan stanna upp när vi känner för det och för det andra ha just mer tid för varje plats.

Kostnaden beror ju helt på vart ni lägger ribban. Räkna 8-13 000 för flyg (billigare till ex New York) och 2-4000 per vecka för bil. Bäst är att du söker priser själv för den perioden ni ska åka. Du kan bo på billigt motell för några hundra per natt, medan det kan vara ganska dyrt med ett lite bättre hotell i storstäderna. Rekommenderar verkligen B&Bs, även om det ofta är ganska dyrt omman vill ha ett bra sådant. Det finns tidigare trådar här där folk har tipsat om bra/billiga motellkedjor och hyrbilsleverantörer. Vi hyr bil genom Holiday Autos, väldigt bekvämt och i slutändan har vi alltid fått bäst pris där också.

• dimma

Jag glömde en sak. Shoppa kan man göra. Mycket. Även om det inte är den stora passionen. Jag garanterar dig...

• T3ZZ

Hmmm... vill verkligen åka till Amerika men d får bli nån annan gång. =/ Vi har ett hus att renovera så vi får satsa på ngt billiare. Men tack för alla tips ja ska verkligen behålla dom för framtida bruk =D. Tack tipsen e ovärdeliga.

KRamar

• T3ZZ

Vad har smink med Amerika att göra? =S

• dimma

Vad synd. Men landet ligger ju kvar, jag hoppas verkligen du kommer dit någon gång!!! Lycka till med bröllopsresan....

Svar på tråden Vad SKA man uppleva i Amerika?