• miss u

Måste man fotograferas?

Hej på er

Jag och min blivande man har diskuterat rätt mycket det här med fotograf. Varken han eller jag gillar att bli fotade, och allra helst jag har verkligen problem med att bli bra på kort. Blir helt stel och konstig så fort en kamera kommer fram. När vi tog upp frågan fotograf igårdagens bröllopsdiskussion frågade sambon om vi verkligen skulle ha fotograf. "Det är klart vi måste ha" svarade jag... men måste vi det?

Självklart är det ju ett minne för livet och man lär ju aldrig vara så fin i sitt liv. Men känns det inte konstlat att fotograferas om man inte gillar att bli fotad, eller glömmer man bort alla såna känslor när det väl är dags?

Det kommer ju finnas massor av folk som tar kort på oss under hela dagen. Det är ju oundvikligt, men behövs verkligen dom korten från fotografen då?

Är det nån som valt bort fotograf helt? Visst att man kan ha nån som man känner som tar kort. Det jag är ute är mest dom korten där man står uppradad och ska le.

• Svar på tråden Måste man fotograferas?
  • chamor

Jag gillar inte att vara med på kort men jag har systemkamera och fotar själv så jag är interesserad iaf. Jag har en kusin som är fotograf och fotade oss. Trodde dock han skulle ta mer initiativ m.m. för att få bra kort (visst vi fick många bra ändå) men liksom lite mer att han skulle få oss att slappna av m.m. Solen stack i ögonen och vi kisar på 80% av alla bilder.. Trist men en vanlig gäst hade haft lika mycket kisande bilder men "sämre" bilder dessutom. Vi har fina kort från fest/vigsel som gästerna tagit men det är ändå inte alls samma sak som de uppställda korten som min kusin tog. Man måste ha öga för detaljer och få brudparet att känna sig bekväma som fotograf och det är inget som vi "amatörer" kan eftersom det inte är något man övar på...

Vi har kanske 20 riktigt bra bilder och 100-tals som är ok. Jag önskar så att vi hade haft 1000-tals.. Jag "ångrar" att vi inte har fler bilder och jag skulle typ "dö" om det inte fanns några "bra" bilder från bröllopet. Drömmer mig tillbaka hela tiden och njuter av bilder och tittar på dem varje dag..

Om ni nu som ni säger har svårt att fastna på kort så tycker jag att ni verkligen MÅSTE ha en bra fotograf (behöver inte alltid vara dyr för att vara bra). När man är sitt vackraste jag det är klart att det måste förevigas!!

• Henriks älskling

Jag har hittat en amatörfotograf som verkar jätteduktig. Ska ha henne som huvudfotograf hela dagen:

anneliemalmgren.blogg.se/
    Gå in under fliken "om du vill bli fotograferad" och kolla sen hennes bilder. Jättefina!

Hon är jättegullig och har gått bredvid yrkesfotografer. Tror att hon är minst lika bra.

• chamor

miss u skrev 2008-09-12 11:04:03 följande:

Om man har en proffsfotograf har man väl typ max 2 timmar på sig att ta alla korten, som jag fattat det som? Det är väl inte så vanligt att proffsfotografer fotar både före och efter vigseln? Då får man kanske ha en amatörfotograf som kan haka på stora delar av dagen till en billig peng. Hur hittar man en sån?
    Du kanske kan annonsera här? Alltså i köp & sälj? Annars så vet jag att de finns några sidor typ fotosidan.se där de finns blandad kompott.. Bara vart inne och kollat för insperation där men de finns ju hel del bröllopsfotografer där har jag sett...
  • tolonta

Om man har en proffsfotograf har man väl typ max 2 timmar på sig att ta alla korten, som jag fattat det som? Det är väl inte så vanligt att proffsfotografer fotar både före och efter vigseln? Då får man kanske ha en amatörfotograf som kan haka på stora delar av dagen till en billig peng. Hur hittar man en sån?
    Den fotografen jag hade tog bilder 1,5 h före vigseln, under vigseln och någon halvtimma efter. Det kostade oss 3500 kr, och då fick vi bilderna digitalt. Amatör? Tycker jag inte han var. Han hade en bra kamera, hade fotograferingen som sitt yrke och tog bra bilder. Det gör honom till proffs enligt mig.
  • miss u

Jag känner att jag vill ha en fotograf som är väldigt aktiv, som kan säga åt oss vad vi ska göra för att bli bra. Stå rakt upp och ner lär inte funka. Men inte kan väl fråga det när man ringer till fotografer och frågar om pris "Hej, är du aktiv?"..?

Just nu känner jag att det är nog enklare att "agera" framför en främling än nån bekant. Nån som har erfarenhet av det, skillnaden att posa framför proffs eller bekant?

• miss u
    tolonta skrev 2008-09-12 11:20:33 följande:
    Den fotografen jag hade tog bilder 1,5 h före vigseln, under vigseln och någon halvtimma efter. Det kostade oss 3500 kr, och då fick vi bilderna digitalt. Amatör? Tycker jag inte han var. Han hade en bra kamera, hade fotograferingen som sitt yrke och tog bra bilder. Det gör honom till proffs enligt mig.
    Det låter precis som det upplägget och prissumma som jag tänkt mig! Såg dock att er fotograf fanns nere i Lerum. Vet inte hur pigg han är på att åka ända till Västerås för att fota...
  • Rosenpetunia

miss u skrev 2008-09-12 11:23:45 följande:

Jag känner att jag vill ha en fotograf som är väldigt aktiv, som kan säga åt oss vad vi ska göra för att bli bra. Stå rakt upp och ner lär inte funka. Men inte kan väl fråga det när man ringer till fotografer och frågar om pris "Hej, är du aktiv?"..?Just nu känner jag att det är nog enklare att "agera" framför en främling än nån bekant. Nån som har erfarenhet av det, skillnaden att posa framför proffs eller bekant?
    Jag var inte alls pigg på att bli fotograferad men min make lyckades övertala mig och bokade en proffsfotograf. Och det är jag så tacksam för i efterhand! Bilderna som andra tagit har långt ifrån samma kvalitet, särskilt när det gäller ljussättning osv.

Vår fotograf fotade vissa saker (t.ex. buketten)före och vissa saker efter vigseln, samt under vigseln fanns fotografen med förstås. Upplägget fick man bestämma med honom.

Vi träffade honom innan och diskuterade just det där med "agerandet" och fick testa att bli fotograferade så att han skulle se hur färger/ljus osv. blev. Vår fotograf var väldigt aktiv själv och hade även en assistent som fixade o grejade med oss. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna slappna av men den dagen är så speciell från början till slut att man reagerar inte riktigt som man brukar (eller jag iaf ) i vanliga fall

Så om ni träffar några fotografer kommer ni att få en bild av deras "aktivitetsnivå" (fniss) och kan välja sedan. Eller så kan ni säkert få en massa tips på bra, aktiva fotografer här på BT

Lycka till, go for it!
  • Rosenpetunia

Glömde en sak...
    din fråga "måste man fotograferas" finns det ju ett enkelt svar på : självklart inte. Du/ni måste ingenting. Ni ska göra som ni vill, förstås. Det är ER högtidsdag och den kan man föreviga/minnas på en massa olika sätt.

Men, om jag hade fått min vilja fram direkt hade inte vi haft en massa fina ögonblicksbilder att beundra... så låt beslutet mogna i lugn o ro...

• Wella Viva
    Sebastiána skrev 2008-09-12 09:32:25 följande:
    Dessutom, en kvinna är sällan så vacker som hon är på sin bröllopsdag!!!
    Bra sagt
  • tågjäntan

Jag har en kompis som valde bort fotograf. Inte för att de inte tyckte om att fotograferas (vad jag vet ). Möjligen av ekonomiska skäl, men familj och vänner fotade ju under bröllopet, så de fick många fina och spontana bilder av dem. Så kanske ni oxå kan göra. Även om ni vet om att de finns runtom er och fotograferas, så kanske det inte behöver bli så stelt och uppstyltat hela tiden.

• Veronika Brith

Det har redan varit sagt här många gånger "Mannen, ringen och bilderna är vad man har kvar av sitt bröllop när det är över"...

• lisen85

Veronika Brith skrev 2008-09-12 17:26:33 följande:

Det har redan varit sagt här många gånger "Mannen, ringen och bilderna är vad man har kvar av sitt bröllop när det är över"...
    Du glömde minnena
  • mammys

ett tips....
    foografera er själva på en plats där ni känner er trygga i bara varandras sällskap och välj att göra ngt skoj av det hela

• Veronika Brith
    lisen85 skrev 2008-09-12 18:17:40 följande:
    Veronika Brith skrev 2008-09-12 17:26:33 följande:
    Du glömde minnena
    Ops Vist minnena också
  • Hofsan

Det bästa är att anlita en fotograf som gör en reportagefotografering(heldagsfotografering) som vi hade för då tar de fotona när man som minst anar det och det är då man får de bästa och mest naturliga bilderna.

Svar på tråden Måste man fotograferas?