• miss u

Måste man fotograferas?

Hej på er

Jag och min blivande man har diskuterat rätt mycket det här med fotograf. Varken han eller jag gillar att bli fotade, och allra helst jag har verkligen problem med att bli bra på kort. Blir helt stel och konstig så fort en kamera kommer fram. När vi tog upp frågan fotograf igårdagens bröllopsdiskussion frågade sambon om vi verkligen skulle ha fotograf. "Det är klart vi måste ha" svarade jag... men måste vi det?

Självklart är det ju ett minne för livet och man lär ju aldrig vara så fin i sitt liv. Men känns det inte konstlat att fotograferas om man inte gillar att bli fotad, eller glömmer man bort alla såna känslor när det väl är dags?

Det kommer ju finnas massor av folk som tar kort på oss under hela dagen. Det är ju oundvikligt, men behövs verkligen dom korten från fotografen då?

Är det nån som valt bort fotograf helt? Visst att man kan ha nån som man känner som tar kort. Det jag är ute är mest dom korten där man står uppradad och ska le.

• Svar på tråden Måste man fotograferas?
  • zsandora

Ja hade precis samma åsikter som du har, hatar verkligen att vara med på kort ser bara freakad ut....
    Så min första tanke va att använda mig av kort gästerna tar, för betala flera tusen för en fotograf ville ja inte göra...

Men min far övertala mig, å fixa en reporter som tog korten gratis, å nu efteråt e ja väldigt glad åt det....

Men gästerna hade många fina kort dom oxå...

• Sebastiána

En proffsig fotograf ser till att ni faktiskt blir bra på kortet. Och jag tror att ni ångrar er. Ni kan alltid slänga korten om ni ångrar att ni tagit dem.

Dessutom, en kvinna är sällan så vacker som hon är på sin bröllopsdag!!!

• Maciebrud

Jag tycker verkligen det är det värsta som finns att vara med på kort. jag fotar mycket själv och är aldrig framför kameran. Gör alltid fula miner och ser allmänt sur ut. Vi anlitade en amatörfotograf som fotat en del bröllop och ville inte ha några uppställda bilder. Det blev hur bra som helst. Visst ca 80% av fotona ser jag ut som en idiot men på resten är jag jättefin och det har väl aldrig hänt! En duktig fotograf hjälper er!!! Tror absolut att ni kommer att ångra er.
    Kika gärna på våra bilder och se ifall du kan se att jag tycker att jag blir asful på kort...

• Sebastiána

Jag tror att endast en proffsig fotograf skulle få mig och min kille att bli bra på bild. Vi är faktiskt väldig antiphotogenique båda två. I vissa vinklar är vi riktigt snygga, men i många andra ser vi jättekonstiga ut. Jag hoppas att en proffsfotograf kan hitta våra bra sidor!

Annars får man ta MASSOR av foton och sedan rensa ut de som inte blev bra.

• Aikmansgirl

Vi har samma funderingar som er,och vi har inte riktigt kommit fram till något beslut än men det lutar åt att vi kommer att välja bort fotografen och be våra gäster att ta så mycket bilder som möjligt. Svägerskan som köpt en ny system kamera har lovat att ställa upp och fotografera.

• miss u

Jag har en fotointresserad svärmor med bra digital systemkamera som alltid ska envisas med att ta hur mycket kort som helst på alla tillställningar. Kan väl räkna på ena handen de kort som blivit bra på mig. Hon kommer i vanlig ordning att ta massa kort, men samtidigt vill jag ju att hon ska vara med på bilderna också. Samtidigt vore det ju värt om en proffsfotograf skulle lyckas med det omöjliga, att få mig bra på kort. Men tänk om han inte lyckas. Då har man lagt flera tusen på nåt som man skulle kunna klara sig utan.

Har man nån slags garanti att fotografen tar bra bilder, eller är det bara att man har en viss tid och så gäller det att knäppa så mycket kort som möjligt och hoppas på det bästa?

• TEB08

Bade jag och maken avskyr att sta framfor kameran, men vi hade faktiskt riktigt kul! Ett tips ar att ha fotografen (eller en van/slakting) med nar ni gor er i ordning. Mamma och jag var sa fokuserade pa att fasta slojan att vi inte hade tid att oroa oss for kameran. Jag bestamde mig ocksa for att strunta i kameran - nastan varenda gast har en kamera och de kommer att vara riktade mot brudparet hela dagen, sa antingen skulle vi lida hela tiden eller strunta i det och fokusera pa stunden (tro mig, det sista fungerar - dessutom blir korten mer naturliga och avslappnade).

Som de andra redan sagt, satsa pa en riktig bra fotograf som kan fa er att slappna av och framhava era basta sidor.

• miss u

Tror ni att det har nån betydelse om man tar korten innan eller efter vigseln? Att man kanske är mer avslappnad efter då man slipper vara nervös inför "säga-ja-grejen"? Jag har funderat på att ha nån med mig under hela dagen, trots att jag inte gillar kameror. Är nog kul att se hela make over-processen efteråt.

• tolonta

Det bästa är nog att ta en del bilder före och en del efter. Innan har man förväntansfullheten, efteråt det mer avslappnade.

Det är klart att man inte har någon "garanti" på det sättet, det är ju mycket individuellt vad man själv tycker. Men har man en fotograf med digital kamera kan man ju kanske kolla litet på korten och se vad man tycker under tiden...

• miss u

Om man har en proffsfotograf har man väl typ max 2 timmar på sig att ta alla korten, som jag fattat det som? Det är väl inte så vanligt att proffsfotografer fotar både före och efter vigseln? Då får man kanske ha en amatörfotograf som kan haka på stora delar av dagen till en billig peng. Hur hittar man en sån?

Svar på tråden Måste man fotograferas?