• avil

en till hund? inte överens??

Vi har en hund redan,o jag o dottern vill ha en till.men så klart vill inte gubben det .
    Vad göra??
    Alltså ,jag anser att då vi redan har en blir det inte så mycket mer jobb med en till.Bara typ mer matkostnad o vetrinär så klart o försäkring.men då man går ut med en tar man ju den andra med sig...
    Så,så hemskt betungande blir det ju inte.Eftersom vi inte har hundar m massa pälsvård osv.

HUR GÖRA? Man måste ju ändå vara överens då man oftast lever under samma tak-min man jobbar ofta borta dessutom,så han blir inte så lidande ens!

• Svar på tråden en till hund? inte överens??
  • Robina67

Vi köpte en hund som var 15 månader och det var jättebra! Men han fick vara hemma när vi arbetade (dock max 4 timmar innan han fick sällskap o gå ut). Vi ville ha en till, mest som kompis till vår hund. Men ingen av oss ångrar att vi skaffade hund nr 2! Funkade toppen med vår första hund från första stund. Och det är det ju ingen som vet att det kommer att funka!

Hund nr 2, var 7 månader när vi övertog honom. Och de älskar verkligen varann. De leker, brottas, tvättar o donar med varann, ligger tätt ihop ibland, och den äldre hunden har tagit på sig ledarrollen och "tukatar" unghunden när han skäller o hoppar på folk

Neej, vi ångrar inte att vi köpte en andra hund! Inte mer jobb än med en. Man ska som sagt ändå ut, det är ändå pass med en hund, så två gjorde verkligen ingen skillnad!
    Och de är bägge små hundar

Hoppas ni kan enas om att köpa en hund till

• linahann

Har gått från en till två. Håller inte med om att det inte är mer jobb.
    Koppeltrassel! Och stök! Bråk o bus, syskonavundsjuka.
    Mycket roligt oxå, men jag vill lägga en röst på en hund- tills ni är överens allihop.
    Det kan generera mycket bråk med en hund som är oönskad av en familjemedlem, det har jag oxå erfarenhet av. Det var så vår andra hund kom in i vårt hem. Det tog två år innan min man tog honom till sig. Får ni en liten buse på halsen (som jag fick)kan det bli riktigt jobbigt.
    Tänk noga, det är ett problem att gå emot någons vilja i ett sådant här stort beslut.
    Lycka till!

• skille

Om dere kjøper en valp så er det enklere å få hundene til å tilpasse seg hverandre.

• skille

Mamma hadde en valp på ca 6mnd da vi kjøpte vår hund, han var da 3 år, begge er han hunder, det har aldri vært noen problem med de, de er beste kompiser:)

• Paeonia

Det jag vill poängtera är att hundarna våra var de bästa vänner så de höll ihop i vått och torrt, aldrig osams .

Men som jag skrev i inlägg 6 så innebär ofta två hundar mer jobb precis som linahann skrev. Sen skiljer det naturligtvis på om man har aktiva raser som kräver arbete eller om det är raser avlade för sällskap.

• Tooticki

Fördelar:

- Sällskap
    - Lättare att vara ensamma
    - Lekkamrat

Nackdelar:

- Risk för bråk
    - Två hundar som ska aktiveras istället för en
    - Dyrare
    - Svårare att resa bort och få hundvakt
    - Två hundar som pockar på uppmärksamhet

Jag och mitt ex hade två hundar. Vi hade VARSIN hund, dvs vi tränade, gick kurser, köpte mat, åkte till veterinären, betalade försäkringar etc var för sig. Visst tog vi ut båda hundarna på kisspromenader och tränade ofta samtidigt men vi hade en strikt uppdelning. Vi hade två aktiva raser, Dobermann och Schäfer, och det var mycket krävande. T ex var det INTE lättare för Schäfervalpen att lära sig att vara själv för att vi hade en hund till.

Jag och min man har nu en hund, en korthårig collie, en relativt krävande ras och vi kommer inte att skaffa en hund till. Varför? För att det funkar så bra med den vi har, han är följsam, lättlärd, kan vara själv utan problem, kommer överens med alla andra hundar, gillar människor och jag lägger mycket tid på kurser etc.

Om man skaffar en hund till måste man vara beredd på vilka konsekvenser det kan få. Tänk om hundarna inte kommer överens? Om den nya hunden inte kan lämnas ensam, trots sällskap? Är ni beredda att ta konsekvenserna av det då?

Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa hundar som ska omplaceras på blocket t ex, varför är folk så obetänksamma? Det är ett LIV och de förtjänar ett kärleksfullt hem. Att skaffa hund är nästan ett lika stort åtagande som ett barn.

• JPerlestam

Vi har två hundar, blandraser (hälften långhårig tax, hälften papillion). Min tik är ett år äldre än sin bror (kastrerad). Vi har inte haft några problem med dem, de har älskat varandra sen den första gången de sågs. De har otroligt mycket glädje av varandra och busar och myser tillsammans hela dagarna. Det är rätt lätta hundar och eftersom de är små så kan man bara ta dem under armen om man vill ha dem på bussen mm. Men vi har haft tur, har hört många som haft problem med att ta hem en andra hund. Men funkar det så finns det absolut fler fördelar än nackdelar med att ha två.

• 090208

Detta kanske har namnts forut, har inte last...

Men 2 hundar busar val av sig en massa energi?? Slapp ut dom i tradgarden/skogen och lat dom leka, sa behover man inte rasta sa mycket. Och bra for dom oxa saklart!!

Haller med, har man tid/energi till 1 hund, sa har man det till 2.

• Paeonia

Nja tycker väl inte det stämmer om man har en ras som kräver arbete med hjärnan. Våra hundar kunde busa med varandra och oss i timmar lösa i trädgården men lika rastlösa ändå pga understimulans.

En timmes sök eller spårande däremot gör susen. Och har man då två hundar så så går det mer tid helt enkelt

090208 skrev 2008-09-04 18:34:41 följande:
    Detta kanske har namnts forut, har inte last...Men 2 hundar busar val av sig en massa energi?? Slapp ut dom i tradgarden/skogen och lat dom leka, sa behover man inte rasta sa mycket. Och bra for dom oxa saklart!!Haller med, har man tid/energi till 1 hund, sa har man det till 2.
  • Arla79

Här är det tvärtom, sambon vill ha en jakthund till men jag tycker att det räcker med en

Svar på tråden en till hund? inte överens??