Fördelar:
- Sällskap
- Lättare att vara ensamma
- Lekkamrat
Nackdelar:
- Risk för bråk
- Två hundar som ska aktiveras istället för en
- Dyrare
- Svårare att resa bort och få hundvakt
- Två hundar som pockar på uppmärksamhet
Jag och mitt ex hade två hundar. Vi hade VARSIN hund, dvs vi tränade, gick kurser, köpte mat, åkte till veterinären, betalade försäkringar etc var för sig. Visst tog vi ut båda hundarna på kisspromenader och tränade ofta samtidigt men vi hade en strikt uppdelning. Vi hade två aktiva raser, Dobermann och Schäfer, och det var mycket krävande. T ex var det INTE lättare för Schäfervalpen att lära sig att vara själv för att vi hade en hund till.
Jag och min man har nu en hund, en korthårig collie, en relativt krävande ras och vi kommer inte att skaffa en hund till. Varför? För att det funkar så bra med den vi har, han är följsam, lättlärd, kan vara själv utan problem, kommer överens med alla andra hundar, gillar människor och jag lägger mycket tid på kurser etc.
Om man skaffar en hund till måste man vara beredd på vilka konsekvenser det kan få. Tänk om hundarna inte kommer överens? Om den nya hunden inte kan lämnas ensam, trots sällskap? Är ni beredda att ta konsekvenserna av det då?
Jag blir så ledsen när jag ser alla dessa hundar som ska omplaceras på blocket t ex, varför är folk så obetänksamma? Det är ett LIV och de förtjänar ett kärleksfullt hem. Att skaffa hund är nästan ett lika stort åtagande som ett barn.