• avil

en till hund? inte överens??

Vi har en hund redan,o jag o dottern vill ha en till.men så klart vill inte gubben det .
    Vad göra??
    Alltså ,jag anser att då vi redan har en blir det inte så mycket mer jobb med en till.Bara typ mer matkostnad o vetrinär så klart o försäkring.men då man går ut med en tar man ju den andra med sig...
    Så,så hemskt betungande blir det ju inte.Eftersom vi inte har hundar m massa pälsvård osv.

HUR GÖRA? Man måste ju ändå vara överens då man oftast lever under samma tak-min man jobbar ofta borta dessutom,så han blir inte så lidande ens!

• Svar på tråden en till hund? inte överens??
  • TerrierBruden

Haha, jag fick just en pik om detta ämne i min pappas tal till mig i lördags då jag gifte mig. Då jag var yngre och redan tjatat mig till en hund (var 15 då) så började jag att tjata om en till. De mår ju så mycket bättre om man har två hade mitt argument varit. Vi skaffade till slut en hund till...

Då reagerar min man (oj vad konstigt det känns att skriva så, är inte van ännu....) och säger att det lilla tricket känner han igen. Vi har nämligen två hundar nu och gissa vem som ordnade så vi har det

Allvarligt talat så mår de ju så mycket bättre om de är två. Vår äldre hund levde upp ordentligt då vi skaffade nr två, så stå på dig! Ett tips är att testa med nån kompis hund ett tag för att se om nr 1 gillar sällskap. Det kanske inte är alla hundar som gör det.

Lycka till!

• DrömmenSomBlevSann

Jag hade en hund när jag träffade min karl, han hade en hund. Mao så hade vi plötsligt 2 hundar

Det var mysigt på många vis, men ... när hundarna var ute o gick så blev de som förbytta, hanhunden skulle va cool o macho o blev som en helt annan hund. Tiken blev skällig o dragig...

Vi försökte träna bort detta, men "man kan inte lära en gammal hund att sitta" stämde tyvärr i detta fall.

Sen blev jag gravid, och då tog vi beslutet att omplacera tiken.. med sorg i ögat men ändå lite lättnad, då vi inte fick många lugna stunder.

Idag bor hon på en bondgård o har massor av inhägnad yta att busa på , passar henne perfekt!

Kanske är annorlunda när det kommer en valp in i bilden, då blir det säkert inte samma dilemma.

Go for it, känns det bra för dig o du blir den som gör det mesta jobbet så får väl karln ge med sig. Ta med honom o träffa valpar, då smälter han nog

• avil

hehe,de flesta som har hund nu kan vi inte låna..de gillar inte min hund då det är en ras som få "förstår sig på" ,plattnos o utan svans-de fattar inte hennes kroppsspråk.Tänker att då man tar en valp så lär den sig från starten .
    Tack för svaren!
    O ja,de HAR ju sällskap av varann hela tiden då!

• Mrs Mommy

Egentligen är det bättre med 2(om de kommer överens) i form av sällskap lek mm.
    Det bir dubbelt så dyrt med mat osv.
    Det finns risk för slagsmål om de rivaliserar om ledarskapet men brukar gå över när det funnit sig i sin rang men kan bli blodigt.
    Det blir också svårare att få vakt, det är lättare att lämna bort 1.

• avil

Mrs mommy-jo,det där m hundvakt om man ska resa bort är ju en grej.men vi reser nu m alla barn o kommer nog knappt ha råd resa mer på länge i alla fall.O då HAR jag ett par vänner som kan ställa upp o ha en hund,o kanske de båda om de nu skulle trivas ihop,annars kan min mamma möjligen ta en.Vi har dessutom ett hunddagis i närheten..så det är inget jätteproblem,är så sällen det blir aktuellt.
    Sen är det små hundar vi har eller skulle ha,så de äter inte SÅ mycket..
    men vi vet ju allt det-jag vet o min man vet.
    Han vill bara inte ha en till-han tycker bara det är onödigt!?
    Jag tycker det vore kul.vill ställa ut lite o dottern vill träna lite-vår gamla tik är inte så pigg på det längre!

• Paeonia

Ok så här har vi upplevt att vara ägare till 2 juveler (bruksras)

I början för att få den där bra förarkontakten med valpen så krävs att man tar ut den själv på promenader och träningar. Det blir alltså väldigt många promenader om dagen....Samma sak när man vill spåra. Först lägga spår, sen ut med den ena sen med den andra.....

Sen blev våran lugna, lydiga hund helt plötsligt vaktig och bekyddande och skulle minnsan visa valpen att andra hundar ska tuktas....Så vi fick jobba jättemycket för att valpen ej skulle ta över det helt plötsligt trista betende.

Att jaga harar etc är mycket roligare om man är två även fast det är helt ointressant när man är själv. Samma sak när det kommer gäster, vem kan få mest uppmärksamhet tro? Och vad i hela friden gapar matte om tro??? Äsch, strunt i det detta är ju superkul!!!!

Sedan detta med hundvakt...En hund var aldrig svårt att finna hundvakt till men två???Det blev oftast pensionat för den ena.

Visst fick vi endel gratis i form av inkallningsövninar som löste sig själv då den äldre hunden visade precis hur det skulle gå till

De gånger de var själva så hade de varandra

Sen några månader har vi bara en hund då den gamla fick somna in och vilken ljuvlig hund vi har Alla de där pajas fasonerna som hon kunde komma undan med då hon ju var minst har helt försvunnit, hon har blivit en klok dam nu

Så jag säger så här: En hund är en hund, två hundar är tre hundar. För så kändes det många gånger, så nu kommer vi inte skaffa fler hundar förrän vi står helt utan.

• avil

Paeonia-tack för svaret! nu är ju bruksraser o de jag har rätt STOR skillnad,dock förstår jag poängen!

• FruRålin080808

Vi har en hund och jag skulle gärna vilja ha en till - men jag känner att det är ett beslut som vi båda måste ta och vara överens oavsett vem om skulle ta huvudansvaret. Jag tycker att det är viktigt att båda gillar beslutet(oavsett vad det gäller) Skulle aldrig stå ut med att få gliringar som "Det var ju du som ville...blablabla..." Vi lever tillsammans och tar besluten tillsammns...Är vi inte överens får vi kompromissa eller ibland faktiskt överge tanken...Lycka till=)

• 080927

För oss har det inte varit som för Paeonia. Två hundar har funkat jättebra!! Vi går tom i funderingar om en tredje om nåt år.... Man har otroligtr mycket hjälp av sin äldre hund när det gäller fostran och även lek om nu den äldre hunden gillar det. Visst kan det vara svårare att styra två stycken, men är man noga med att träna valpen mycket för sig själv behöver det inte bli ett problem.

När det gäller hundvakt så brukar det lösa sig också. Håller man på med hundar träffar man så många andra hundmänniskor så kan man baar tänka sig att själv ta in en annan då och då så brukar det finnas till en själv också när man behöver det.

Men nu var det ju inte detta du frågade om egentligen utan du villa ha tips att få sin man att gå med på en till.
    Ett hett tips är ju att besöka en uppfödare med valpar av den ras ni tänkt. Även "stora, starka män" brukar vekna inför en gullig valp!! (Besök dem innan bit och buset blir för intensivt!!).

Lycka till!!

• bröllop0808

Gör som jag... :) Krävde två katter vilket min m2b inte är så fötjust i så i ett svagt ögonblick förhandlade jag slugt till mig en hund till mot att jag inte skulle ha två katter. Till saken hör att vi hade två hundar så det var den tredje jag förhandlade mig till men nu har vi bara en hund så mitt argument är att jag ligger två back...

Svar på tråden en till hund? inte överens??