• tillvåren

Alkohol från Tyskland!!

Till våren ska vi gifta oss och vi har räknat ut att det kommer att komma drygt 120 stycken gäster.
    Vi ska bjuda på dryck till maten och sen ska det finas en bar där man får betala ett självkostnads pris.

Mina frågor är:
    1. Tror ni att man tjänar på att åka till Tyskland för att köpa det som kommer att serveras i alkohol väg? (med tanke på resa, boende mm)

2. Hur mycket får man ta med sej hem?

3. Stämmer det att man får ta med sej mer hem om man kan visa upp kvitto på att man har hyrt lokal och ska ha bröllops fest?

Tack på förhand

/Tillvåren

• Svar på tråden Alkohol från Tyskland!!
  • ha en bra dag

När vi har åkt har begränsningen varit vad bilen får ta i last... annars kan det bli dyrt... trist med böter.

• Melis

Vi var där i april i år...

Det lönar sig, men sen kanske det beror på var du bor i Sverige, vi bor i skåne så för oss gick biljetter + bensin på cirka 1800 kr.

Man får ta med sig hur mkt som helst så länge det är till privat bruk men bilen får inte vara för tung (vi ringde tullen och frågade och detta sa de till oss.)

• Christino fino

Hej

Vi har räknat på det där och kommit fram till att kära gamla systembolaget är bäst för oss. Här är anledningen

Vi har räknat på 100 gäster och bjuder på:

Champagne -30ml (2 champagneglas) mousserande rosé. Vi tycker riktig champagne är lite onödigt och dessutom är Rotaris Rosé galet med en fin färg = 3900kr för 100 pers (130kr/liter)

Vin -En halv flaska rött el.vitt vin (båda står på bordet) till maten, vi köper ett lite dyrare lådvin (75kr/l) och häller upp i IKEAS karaffer som kostar 15kr/st =2625kr (självklart köper vi lite extra ifall att.)

Avec -min pappa köper tax-free och bjuder

Så totalt lägger vi ut 7000kr på dricka, men då kan vi ju också lämna tillbaks om det blir över -det är en stooor fördel med bolaget. Vad gäller Bar till självkostnadspris så tror jag inte folk har någonting emot att betala en tia för en systemet-öl istället för en femma för en tysk öl :)

Gör något mysigt den helgen istället för att åka färja :)

Bästa /Christine

• Mia Sollentuna

Oj.. vi tjänade massor på att åka till Tyskland... Men så har vi köpt så det räcker och blir över.... Typ 15 plattor öl, sex flak med Alkoläsk (istället för drinkar), 16 flaskor mousserande, en massa Whiskey, Bailies, Sambucca, några boxar vin till baren...

Kvar har vi att köpa vin... det får nog bli på bolaget, bilen var full :)

• Mia Sollentuna

Vi kommer att köpa nästan en flaska vin per person... det går inte att skåla med tomma glas!!!!

• Nightingale

Vi köpte i tyskland, ändå åkte vi från Karlstad.

Tysklandspriten: 3000kr
    Samma på bolaget: 14000kr
    Så hur vi än vände och vred på det så tjänade vi ju på resan. Min man (så kul att skriva det) hyrde en minibuss på OK och åkte ner med 2 kompisar. Inga problem alls! De åkte tur och retur på 24timmar och turades om att köra.

• tillvåren

Tack för alla svar!
    Jag tror det lutar åt att vi åker til Tysk land! Kul att se något annat också;)

• allehanda
    Melis skrev 2008-08-26 23:35:28 följande:
    Vi var där i april i år...Det lönar sig, men sen kanske det beror på var du bor i Sverige, vi bor i skåne så för oss gick biljetter + bensin på cirka 1800 kr. Man får ta med sig hur mkt som helst så länge det är till privat bruk men bilen får inte vara för tung (vi ringde tullen och frågade och detta sa de till oss.)
    Synd att tullen ljög för er.Här är reglerna som vi andra måste hålla oss till.
    Starksprit 10 liter
    Starkvin (över 22%) 20 liter
    Bordsvin 90 liter (härav max 60 liter mousserande)
    Öl 110 liter
    Åker ni med personbil så kan 2 personer inte få allt detta med sig lagligt!Det ni måste hålla koll på är att bilen inte får övervikt men det står på de flasta sprit/vin/öllådor vad allt väger.
  • Balinda
    allehanda skrev 2008-08-27 22:48:18 följande:
    Synd att tullen ljög för er.Här är reglerna som vi andra måste hålla oss till.Starksprit 10 literStarkvin (över 22%) 20 literBordsvin 90 liter (härav max 60 liter mousserande)Öl 110 literÅker ni med personbil så kan 2 personer inte få allt detta med sig lagligt!Det ni måste hålla koll på är att bilen inte får övervikt men det står på de flasta sprit/vin/öllådor vad allt väger.
    Det stämmer inte riktigt för kan man bevisa att man ska tex gifta sig så får man ta med sig hur mycket som helt. däremot får man ej överlasta bilen men det e sällan dem kollar.
    Man kan ta med sig hinderprövningen, kyrkobokning etc

Kan lova att det räcker ändå till 120 pers utan att överlasta. Vi var 100 pers.Bjöde på allt.. vin öl cider sprit.. allt gick på 6000 inkl resa och vi har nu ett år senare lyckats göra slut på allt.
  • Balinda

från tullverkets hemsida

Jag fyller år och ska ha fest. Hur mycket alkohol får jag ta med mig från Tyskland?
    När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk

* om du själv handlat dem
    * om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
    * om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
    * om du har fyllt 20 år.

Det är tulltjänstemannen på plats som bedömer om det du har med dig kan anses vara för eget bruk. Har du dokumentation som styrker att din införsel är för privat bruk är det till hjälp vid bedömningen. Några bindande förhandsbesked kan du inte få. Det är inte mängden alkohol som är avgörande.

Svar på tråden Alkohol från Tyskland!!