Inlägg från: Balinda |Visa alla inlägg
  • Balinda

Alkohol från Tyskland!!

allehanda skrev 2008-08-27 22:48:18 följande:
    Synd att tullen ljög för er.Här är reglerna som vi andra måste hålla oss till.Starksprit 10 literStarkvin (över 22%) 20 literBordsvin 90 liter (härav max 60 liter mousserande)Öl 110 literÅker ni med personbil så kan 2 personer inte få allt detta med sig lagligt!Det ni måste hålla koll på är att bilen inte får övervikt men det står på de flasta sprit/vin/öllådor vad allt väger.
    Det stämmer inte riktigt för kan man bevisa att man ska tex gifta sig så får man ta med sig hur mycket som helt. däremot får man ej överlasta bilen men det e sällan dem kollar.
    Man kan ta med sig hinderprövningen, kyrkobokning etc

Kan lova att det räcker ändå till 120 pers utan att överlasta. Vi var 100 pers.Bjöde på allt.. vin öl cider sprit.. allt gick på 6000 inkl resa och vi har nu ett år senare lyckats göra slut på allt.
  • Balinda

från tullverkets hemsida

Jag fyller år och ska ha fest. Hur mycket alkohol får jag ta med mig från Tyskland?
    När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk

* om du själv handlat dem
    * om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
    * om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
    * om du har fyllt 20 år.

Det är tulltjänstemannen på plats som bedömer om det du har med dig kan anses vara för eget bruk. Har du dokumentation som styrker att din införsel är för privat bruk är det till hjälp vid bedömningen. Några bindande förhandsbesked kan du inte få. Det är inte mängden alkohol som är avgörande.

• Balinda
    allehanda skrev 2008-08-27 23:30:53 följande:
    Det är en myt som många här gärna spider vidare att man får ta hur mycket som helst med sig och glöm inte att ni skall genom tullen i Danmark också och de är duktiga på sitt jobb.Jag handlar gärna i Tyskland men håller mig inom gränserna,det är liksomupp till var och en.Det som inte tullen har med att göra men som gränspolisen gärna sätter dit en för det är övervikten och det är lätt att plocka med sig för mycket.
    ok men hur förklarar du det som står på tullverkets hemsida?
  • Balinda

jag kanske e trög men det e ju samma regler om i danmark
    Tullregler/taxfree
    Först publicerad: 25 februari 2008 14:41
    Senast uppdaterad: 25 mars 2008 16:35

Är du över 18 år får du ta med dig obegränsat med tobak från Danmark till Sverige så länge det är för personligt bruk. Det samma gäller alkohol om du är över 20 år.

• Balinda

oxå från tullverkets hemsida
    Alkohol från ett annat EU-land
    Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa
    Du får föra in alkohol skattefritt till Sverige när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att:

* alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs behov
    * du själv transporterar varorna till Sverige
    * och du är minst 20 år gammal

Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet.

• Balinda

dessutom om man e rädd för Danska tullregler så kan man ju åka direkt Tyskland Sverige.. :)

• Balinda
    allehanda skrev 2008-08-27 23:42:18 följande:
    Du får inte föra in mer sprit till danmark än det jag skrev och de struntar i om du skall ha bröllop eller vad för sorts fest som helst.På tullverkets sida så står det att du kan föra från ett eu land till ett annat men här transporterar du det genom ett tredje land som har andra tullregler än Sverige.Du måste alltså kolla danmarks tullregler också.
    ja jag fattar nu vad du menar.. Danskarnas regler.. har ingen koll på dem men när vi åkte genom Danmark blev vi stoppade men visade pappaer och för att vi kunde bevisa att vi skulle till Sverige så var det inget problem. Vi skulle ju ej ta in det i DK.
    Men det finns säkert griniga gränspoliser i danmark som skulle hävda annat,
  • Balinda

måna inlägg blir det,, men nu har jag kollat upp det. om du är på genomresa i danmark och hem till sverige från Tyskland så gäller följande:
    svaret jag fick

Stämmer bra det, men från den 2/7 2005 så får du ta med den svenska ransonen genom Danmark om du tex vart i Tyskland. Men detta gäller bara om man är på genomresa.

• Balinda
    allehanda skrev 2008-08-27 23:42:18 följande:
    Du får inte föra in mer sprit till danmark än det jag skrev och de struntar i om du skall ha bröllop eller vad för sorts fest som helst.På tullverkets sida så står det att du kan föra från ett eu land till ett annat men här transporterar du det genom ett tredje land som har andra tullregler än Sverige.Du måste alltså kolla danmarks tullregler också.
    www.scandlines.se/SEFront/Front_SE

Införselregler
    Införselregler

Tullregler
    Resenärer från annat EU-land

Till Sverige:

Nedanstående nivåer gäller införsel för privat bruk:
    10 liter Spritdryck (över 22%)
    20 liter Starkvin (över 15% och under 22%)
    90 liter vin (varav högst 60 liter mousserande vin)
    110 liter Starköl
    800 st Cigaretter
    eller 400 st Cigariller
    eller 200 st Cigarrer
    eller 1 kg Röktobak

Alkohol får endast föras in av den som fyllt 20 år.
    Tobak får endast föras in av den som fyllt 18 år.

OBS! Fr o m 2/7 2003 har du som reser via Danmark till Sverige rätt att ta med dig sprit och tobak för eget bruk enligt den svenska resanderansonen. Detta gäller om man är på genomresa och kan bevisa detta genom att visa t.ex färjebiljett Helsingör-Helsingborg. Även om man gör ett kort uppehåll i Danmark anses man vara på genomresa.
Svar på tråden Alkohol från Tyskland!!