• socker86

Scenskräck någon???

Snart bara två månader kvar tills jag gifter mig med min underbara fästman och fjärilar kutar såklart runt i magen, precis som på alla andra normala människor.

Grejen är det att jag är inte bara pirrig i magen utan J*VLIGT nervös inför altaren också. Veta att jag kommer stå där och alla glo på mig med inlevelse. Har scenskräck som heter duga men jag vill verkligen gifta mig på detta viset. Är jag helt ensam om detta? Någon mer än bara jag?

Någon som har tips på hur man kan lugna ner sig och lägga fokus på annat?

PS!Jag är inget nervvark som kommer balla ur det vet jag, men risken finns att jag glömmer andas tex och ligger där som en liten säck potatis på min bröllopsdag. Ha ha, något pinsamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 22:29
    Till råga på allt så har jag en grav hörselnedsättning på bägge öronen och bär därför hörapparat. Hör så MKT sämre när jag inte kan fokusera fullt på att lyssna, på grund av tex nervositet, stress, m.m.
    Förstår ni hur galet det kan bli när jag ska lyssna på prästen och säga efter honom?
    Ha ha, det kommer väl bli typ sockerkaka (jag hör: "dubbelhaka") och en våg av skratt kommer sköljas genom kyrkan.

• Svar på tråden Scenskräck någon???
  • sokkerstruten

Guud jag har samm problem! Jag vill oxå ha det där bröllopet, men skulle helst vilja slippa stå framför massa folk :) hehe det går inte riktigt ihop!

På min student tillexempel så mådde jag jätte dåligt och nästan grät på morgonen, för att jag inte gillade vara i centrum!

Men jag hoppas att jag har mognat lite sen dess och kan njuta fullt ut denna dagen! Och det är ganska kul att få massa smickrnade ord och ha en dundrande fest, för det tycker jag är kul att bjuda till det för andra oavsett om det är en liten middag hemma eller bara fika!

• Snödroppe08

Hej alla vi har till och med gått så långt att vi har en vigsel enskilt för att slippa gå och vara nervösa. Sedan är all gäster välkomna på bröllopsfest. Vi ska bara ha ett fåtal personer med under själva vigseln...

• lillamillan

jag har undrat sen jag var liten HUR folk kan gifta sig frivilligt, stå där framme mitt framför alla?!??!?

Sen då det belv tal om bröllop för oss så var det tänkt i hemlighet med 2 vittnen, och det kändes ju bra.
    Men kläderna blev fianre o mer påkostade än beräknat så vi skulle bjuda in alla i kyrkan istället!!
    HJÄLP!!!!

Då började jag känna mig hemskt orolig o nervös!!
    och det var riktigt läskigt fram tills samma dag, när jag ahde klänningen, var fixad i håret o sminkad...då kändes det inte längre som att det var jag.
    Det var någon annan och plötslgit kände jag mig lugn och förväntansfull istället för nervös.

Våra löften var våra, jag behövde inte stå o prata o mic så att alla skulle höra...räckte med att min man hörde dom.
    Vi stod ju mest med ryggen mot våra nära o kära så jag kände inte av det så mkt alls.
    Det var inte sådär läskigt som jag trodde.

Dotterns dop var värre, då stod vi ju o tittade på alla och så skulle jag läsa en text...

att gifta sig var inte farligt alls!!

• Aleta

Om det är riktigt illa så kan du ju be en läkare skriva ut betablockerare som en del skådespelare och musiker använder ibland.
    Annars har jag hört att bananer ska ha liknande effekt.

• tolonta

Jag har väl inte scenskräck, men visst har man fjärilar i magen om man ska prata inför massa folk o.s.v. Men när jag stod där framme vid altaret kunde kyrkan lika gärna varit tom... Det var jag, min man och litet prästen som jag la märke till. Och solisterna, när de sjöng. Inget annat. Så om du inte jagar upp dig över det i förväg så behöver det kanske inte bli så illa...

Angående hörselskadan, kan ni inte prata med prästen om att göra på ett annat sätt istället. T.ex att han/hon istället för att läsa före håller upp texten framför er och att ni läser innantill. Det är ju inget "måste" att prästen läser före. Ni kan ju också välja att ha egna löften istället. Då är det enda du behöver tänka på att säga "Ja" vid rätt ställe...

• Fröken Larsson

Jag har något som kallas social fobi, vilket enkelt uttryckt innebär att jag upplever situationer där jag på något sätt står i centrum som väldigt obehagliga. Jag kan börja svettas, rodna, få panikattacker, darra osv. Sååå jag var aningen nervös inför tanken på att gå in i kyrkan med allas blickar på mig. Men vet du, det var verkligen inte läskigt alls! Man är så inne i stunden och står ju mest med ryggen mot alla gäster; det du mest fokuserar på är din blivande man och på prästen. Det enda som var pirrigt var då allt var klart och vi skulle vända oss mot gästerna - kändes fånigt att stå där och glo, men å andra sidan hade ALLA jätteleenden och såg tårögda ut, ingen tänkte det minsta på om jag rodnade eller ej.

Och förresten, vad gör det om man hör fel, stakar sig med orden osv? Egentligen inte ett dugg... Min man fick vänta då och då mellan sina meningar när han skulle ge mig ringen, för han grät och fick inte fram orden. Nog tyckte han det var pinsamt (han var yrkesofficer då och hade några kollegor som gäster...han ville väl inte att de skulle tycka han var fjollig), men efteråt säger alla att det de tyckte var finast i vigseln var hans ärliga tårar.

• Plummis83

Du är garanterat inte ensam!! Det finns flera, jag är en av de.. Konstigt nog om du frågar Daniel!! Haha, har han sagt att även jag ska gifta mig men nästa år?

Men hursomhelst, tror inte du kommer tänka så mkt på det när dagen väl är där. Prata med prästen (om du/ni inte redan gjort det) så han vet om din hörselskada! Kommer jag göra så han/hon vet om det iaf. Sen får du be Daniel att ha fötterna på jorden och stötta sin blivande även om han älskar att stå i rampljuset (han lär väl inte ha förändras mkt på den fronten under alla åren jag inte träffat han/er)

Stort grattis till er båda iaf!!

/Emma

• socker86

Aleta: Mja, som utbildad undersköterska så vet jag vad betablockerare innebär och nej, jag har inte kärlkrap eller liknade. Dessutom har jag lågt blodtryck och vill därigenom inte ha lägre med hjälp av detta.
    Då kör jag hellre på bananer :)

Kan ge er alla nervösa, scenrädda, folkrädda, you name it ett tips på tabletter som finns att köpa på apoteket som har hjälpt mig många gånger.
    Prova Neurol forte Valeriana. Naturmedecin för tillfällig lindrig oro och för tillfälliga insomningsbesvär. Grejen är det att det får kroppen att slappna av och man lättare kan somna, du somnar ine pga tabletterna men prova den ett par gångar innan du ev tar dom på bröllopet. Jag lär nog ta dem, vi får se.

• socker86

Nej vi har inte pratat med prästen än men ja jag kommer meddela honom det även fast jag tror han känner igen mig då han tidigare har medverkat på både min konfirmation, syrrans barns dop och mina släktingars begravningar.

• Atina

Köp Cool down-tabletter på hälsokosten!!! Superbra. Tabletter som smakar tapetlim,man tuggar i sig några stycken och inom en timme känner man världens lugn :) som att man tagit ett glas vin eller två och äger världen!

• socker86

Atina: Tack för tipset, ska kolla upp det!

Svar på tråden Scenskräck någon???