• 080927

Lågupplösta kort?

Hej!
    Vi har av vår fotograf fått ett erbjudande om att köpa en CD med lågupplösta kort från vårt kommande bröllop.
    Vad betyder det att de är lågupplösta? Kan man framkalla dem eller inte? Är det mycket dålig kvalitet eller vad?

Hoppas på lite klarhet...

• Svar på tråden Lågupplösta kort?
  • gotlandsulrika

72 dpi säger inte så himla mycket beroende på storleken på bilden. Är storleken 20x30 cm och upplösning är i 72 kan du kanske få ut halvbra 10x15 kopior, men är storleken mindre kan det bli svårt.

Det är nog inte tänkt för kopior utan mest för skärm.

• chamor
    gotlandsulrika skrev 2008-08-27 11:29:38 följande:
    72 dpi säger inte så himla mycket beroende på storleken på bilden. Är storleken 20x30 cm och upplösning är i 72 kan du kanske få ut halvbra 10x15 kopior, men är storleken mindre kan det bli svårt.Det är nog inte tänkt för kopior utan mest för skärm.
    Precis mina bilder blir ok, men då är de typ 80x80 eller nåt så när man krymper ner dem blir det ändå skapligt..
  • 080927

Jag frågade bara om vi fick skriva ut och lägga ut på hemsida mm och det var helt ok.
    Men hur brukar det vara med lågupplösta från en "riktig" fotograf, generellt alltså. Någon som har en uppfattning om det?

• fjutjur brajd
    080927 skrev 2008-08-27 13:00:17 följande:
    Jag frågade bara om vi fick skriva ut och lägga ut på hemsida mm och det var helt ok. Men hur brukar det vara med lågupplösta från en "riktig" fotograf, generellt alltså. Någon som har en uppfattning om det?
    Jag skulle tro att tanken för fotografen med att ge lågupplösta bilder är just att man INTE ska ha möjlighet att "framkalla" dem själv utan att man måste gå genom fotografen. Det är ett sätt för fotografen att öka sin inkomst... Så jag skulle tro att kvalitén inte räcker för att få bra papperskopior men duger fint till att visa på skärm. Rent generellt. Sen finns det ju alltid undantag. Det finns även fotografer som erbjuder att man får bilderna högupplösta.
  • Lavendelflickan

Allt detta ska stå i ert kontrakt med fotografen. Det är viktigt att ni har koll på rättigheter och publiceringsrättigheter redan innan fotograferingen.

72dpi är som sagt en låg upplösning som används för internet.. utöver det beror det också på vilken kvalitet jpg-filen (om det nu är det formatet) är sparad i.

Om ni ska betala för skivan med lågupplösta bilder tycker jag det är ett minimu att ni får publicera era bilder på er hemsida och i annons på internet (många lokaltidningar m.m. erbjuder internet annonser).

Vill fotografen ha mkt pengar för skivan.

Min erfarenhet är att skivor med lågupplösta jpg lämnas istället för kontaktkarta och används för bildval till tackkort, album .m.m.

• 080927

Hmm, något kontrakt har vi inte skrivit, men det kanske vi kommer att göra??
    Hon har redan sagt att vi får använda dem på nätet, de är helt våra, det enda hon vill ha rättighet till är att lägga ut dem på sin hemsida.

Vi betalar ca 500-600 kr för skivan.

• Lavendelflickan

500-600 kr??? oj

om ni inte köper skivan.. hur ska ni då välja bilder? ska ni endast sitta hos fotografen och ta beslut under en halvtimme?

• 080927

Nej, vi kommer kunna logga in på hennes sida och titta på alla kort och bestämma oss i lugn och ro, så det oroar mig inte.

Det jag däremot skulle vilja om jag köper skivan, det är att kunna skriva ut mindre bilder, ex 10x15 för att göra tex ett eget album. Men det är frågan om det går....???

• fjutjur brajd

Då är det nog bäst att du kollar med fotografen exakt vilken storlek och upplösning bilderna på skivan kommer att ha.

Om du kan titta på bilderna på hennes hemsida kan du ju då också hämta hem bilderna därifrån istället (hur lätt eller svårt det är beror på hur hennes hemsida är uppbyggd, men det är alltid möjligt). Däremot kan det ju vara så att bilderna på cd-skivan är större än de hon lägger ut på hemsidan. Men som sagt, det måste ni ju kolla med fotografen.

• Carmilla79

Om TS måste betala för den lågupplösta skivan så vore det ju lite taskigt att bara sno bilderna från hemsidan, eller?

• fjutjur brajd
    Carmilla79 skrev 2008-08-28 13:03:58 följande:
    Om TS måste betala för den lågupplösta skivan så vore det ju lite taskigt att bara sno bilderna från hemsidan, eller?
    Fast jag tänker att bilderna på cd-skivan kanske är större än de på hemsidan. Plus att man ju betalar för jobbet att bränna skivan och så... Men visst, lite sniket är det ju kanske...
  • Vitt guld
    080927 skrev 2008-08-28 09:07:34 följande:
    Nej, vi kommer kunna logga in på hennes sida och titta på alla kort och bestämma oss i lugn och ro, så det oroar mig inte.Det jag däremot skulle vilja om jag köper skivan, det är att kunna skriva ut mindre bilder, ex 10x15 för att göra tex ett eget album. Men det är frågan om det går....???
    Om fotografen erbjuder lågupplösta bilder så är det förmodligen inte tänkt att ni ska kunna göra utskrifter från dem.
Svar på tråden Lågupplösta kort?