• 080927

Lågupplösta kort?

Hej!
    Vi har av vår fotograf fått ett erbjudande om att köpa en CD med lågupplösta kort från vårt kommande bröllop.
    Vad betyder det att de är lågupplösta? Kan man framkalla dem eller inte? Är det mycket dålig kvalitet eller vad?

Hoppas på lite klarhet...

• Svar på tråden Lågupplösta kort?
  • tolonta

Generellt så brukar lågupplösta bilder betyda att de kan användas för att lägga in på hemsidor, och visa på skärm. Beroende på vilken upplösning det är kan det bli ok bilder att framkalla i liten storlek, men det går inte att framkalla förstoringar.

Lågupplösta innebär att det är färre bildpunkter, så framkallas de i för stort format så kommer inte bilderna bli skarpa.

• 080927

Ok, men det kanske går att framkalla i liten storlek?
    Det får man kanske fråga fotografen om...

• tolonta

Fråga fotografen vilken upplösning det är på de lågupplösta korten. Kolla om ni kan ställa in samma upplösning på eran kamera (man brukar ofta kunna välja lägre upplösning i de flesta digitalkameror), och prova hur en framkallad bild blir i litet olika storlekar. Ta gärna en likadan bild i högre upplösning, så kan ni jämföra om det blir någon skillnad.

• 080927

Hmm, jag som inte är så duktig på kameror. Vart kan man tänkas hitta det på kameran?? Heter det något speciellt tex??
    Jag har två så på någon av dem kanske det går att ställa in lägre upplösning.

• tolonta

Upplösning, eller bildkvalitet kan det heta... Det kan ibland stå kvalitetsbegrepp som "Fine", "Medium", "Low", eller så står det exakt pixelangivelser.

• Daemia

Om man hårddrar det så kan man väl säga:
    Lågupplöst - för visning på skärm
    Högupplöst - för tryck och utskrift

En högupplöst kan du naturligtvis göra om till en lågupplöst om du vill, men aldrig tvärt om.

Hör med din fotograf vilken upplösning bilderna skulle ha.
    Ex.
    om en bild har en bildupplösning på 2048x1536 så kan du framkalla ett foto i storleken 40x30 cm medan ett kort med upplösningen 640x480 enbart kan skrivas ut som 13x9 cm.

• 080927

Tack tolonta!

Jag tror att jag har hittat det nu!
    Problemet är att bilderna visas mindre när de är tagna med lägre upplösning.
    Men jag ska experimentera nu!!

• 080927

Tack Daemia också!

Nu är det lite klarare. Ska träffa fotografen nu ikväll och ville veta lite om vad jag ska fråga.
    Då kan jag fråga vilken upplösning de har.

Tack!

• 080927

Jag har nu träffat vår fotograf, verkar mycket proffsig och var mycket trevlig.
    Korten har en upplösning på 72 dpi. Är det någon som har erfarenhet av att skriva ut bilder i den upplösningen? Blir de bra så länge man tar en liten storlek??
    Förstorningar beställer jag ändå från fotografen.

• chamor

Man brukar säga 300 dpi för utskrift men jag tar ibland bilder i 72dpi och de går bra. Du måste nästan prova!

Svar på tråden Lågupplösta kort?