• Tooticki

Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...

Hej,

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om en liten incident mellan mig och en av mina vänner...

Jag och min man bjöd in till ett cocktailparty i samband med min mans födelsedag, vi skickade ut inbjudningarna ca 6 veckor innan. Alla våra vänner hörde av sig inom en vecka och lämnade besked. Sara svarade att det var hennes och sambons sista semestervecka så de visste inte om de skulle vara på resande fot men att de gärna ville lämna besked när de visste närmare. Det var absolut inget problem så vi sade att det var lugnt. 3 dagar innan partyt får jag ett sms att de inte åkt på någon resa men att de hellre ville gå på Way out West så de tackade nej till vårt party.

Jag blev både ledsen och förbannad och upplevde det som väldigt nonchalant, ungefär som om att de väntat på att något roligare skulle dyka upp. Överreagerar jag? Hur skulle du reagerat? Skulle du kunnat göra så mot en nära vän?

Jag mailade henne och förklarade hur jag kände men hon kunde inte alls förstå det, hon tyckte att de hade "säkrat upp" för att kunna vara "spontana" och i slutändan gick de inte på Way out West utan var hemma. Jag däremot kände det som om att vår fest inte var viktig nog att få uppta en plats i deras kalender...

Hjälp mig gärna att förstå hennes sida av saken!

• Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...
  • chamor

Jag förstår dig verkligen! Fy va tråkigt... Klart man vill finnas där för sina vänner speciellt när det är en fest lite över det vanliga!

• solsystem

Nej det gör du inte. Jag har varit med om liknande incidenter och det kan verkligen reta gallfeber på en när folk "inväntar något bättre".

• Aspera

Nej, jag hade också blivit sur.
    Jag tycker det är lite nonchalant och respektlöst mot den som bjuder in, att man väntar och ser om det dyker upp något bättre.
    Har själv varit med om något liknande när det gällde nyårsfirande. Den gången bestämde sig min kompis Sara för att komma till slut för de hade inte blivit bjudna på någon mer fest och så skulle ju en annan kompis komma och det skulle ju bli kul att träffa henne. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med "stake" att säga till henne att hennes närvaro kunde kvitta isåfall. Det slutade med att hon och henens kille satt i ett hörn och pratade med den andra kompis hela kvällen komplett osociala med övriga.

Såg att din kompis också heter Sara... hennes sambo heter inte Joakim möjligvis? =)

• Myrmor

Vi tänker nog väldigt lika du och jag . Men min fästman lever sitt liv på samma sätt som din vän, så jag kan efter sex år med honom relatera till hur hon känner. Jag vill planera min fritid, och njuter av att ha saker att se fram emot. Han däremot har svårt att tacka ja till något innan det är i sista sekunden (förutom jul... där har han inget val ).

Vissa vill "go by heart", och det är möjligt att hon tänker så, att de tänkt att ev resa, sen såg de en affisch för way out west i sista sekunden, och tänkte att "fester kommer det väl fler". Om det är din vän från början kanske hon inte kände att hon prioriterade att fira din mans födelsedag?

Själv skulle jag som sagt reagerat på samma sätt som du, men alla är olika, och det här kanske hjälper dig att se det från hennes synvinkel? Hoppas festen blir trevlig!!

• Tooticki
    Aspera skrev 2008-08-25 15:16:35 följande:
    Nej, jag hade också blivit sur.Jag tycker det är lite nonchalant och respektlöst mot den som bjuder in, att man väntar och ser om det dyker upp något bättre. Har själv varit med om något liknande när det gällde nyårsfirande. Den gången bestämde sig min kompis Sara för att komma till slut för de hade inte blivit bjudna på någon mer fest och så skulle ju en annan kompis komma och det skulle ju bli kul att träffa henne. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med "stake" att säga till henne att hennes närvaro kunde kvitta isåfall. Det slutade med att hon och henens kille satt i ett hörn och pratade med den andra kompis hela kvällen komplett osociala med övriga. Såg att din kompis också heter Sara... hennes sambo heter inte Joakim möjligvis? =)
    Haha, nej, hon heter egentligen något annat, vill inte lämna ut henne här eftersom jag inte är anonym.
  • Dsy04

förstår att du är ledsen
    hade känd likadant om min kompis säger att hon ska kola om hon kommer o sen skriver att hon tar sig till wey out w för det är roligare än att komma hem till dig.

din kompis gjorde fel i att berätta att hon skulle ta sig dit, lite ärlig, klumpig av henne, hon skulle har sagt en vitlögn typ 2att så som det ser ut just nu kan vi inte komma men tack i alla fall hoppas ni har det trevligt" efterssom hon hade redan sagt till dig att kanske hon inte kan komma p.g.a det var deras sista semester v så du var som psikiskt beredd på att hon skulle säga nej vi kan inte komma. men att hon inte kommer till er inte på grund att de inte var på resande fot utan p.g.a det dök upp i sista sek att fara någon annan stans som lät roligare för de än att komma till dig..ja...det gör lite ont.

amiga kanske din vän menade inget illa, hon ville ha det kul komma på nåt roligare spännade i den sista veckan som de hade ledig, göra helt enkel något roligare.
    Du är hennes kompis själv klart kan hon komma till er när hon vill.
    men på deras sista vecka vill de göra nåt annorlunda.

varför blev hon sittande på soffan? därför att hon inte vågade säga till er att planerna sprack sig "..för man komma till er..."

låt det vara , sånt kan hända..

• Tooticki
    artist skrev 2008-08-25 15:18:35 följande:
    Vi tänker nog väldigt lika du och jag . Men min fästman lever sitt liv på samma sätt som din vän, så jag kan efter sex år med honom relatera till hur hon känner. Jag vill planera min fritid, och njuter av att ha saker att se fram emot. Han däremot har svårt att tacka ja till något innan det är i sista sekunden (förutom jul... där har han inget val ). Vissa vill "go by heart", och det är möjligt att hon tänker så, att de tänkt att ev resa, sen såg de en affisch för way out west i sista sekunden, och tänkte att "fester kommer det väl fler". Om det är din vän från början kanske hon inte kände att hon prioriterade att fira din mans födelsedag? Själv skulle jag som sagt reagerat på samma sätt som du, men alla är olika, och det här kanske hjälper dig att se det från hennes synvinkel? Hoppas festen blir trevlig!!
    Hon är vän med oss båda (var bland annat toastmadam på vårt bröllop).

Ja, hon är väldigt spontan men jag kan tycka att man ibland får "offra sig" (missförstår mig rätt) för att visa att ens vänner är viktiga för en!
  • Tooticki
    Aspera skrev 2008-08-25 15:16:35 följande:
    Nej, jag hade också blivit sur.Jag tycker det är lite nonchalant och respektlöst mot den som bjuder in, att man väntar och ser om det dyker upp något bättre. Har själv varit med om något liknande när det gällde nyårsfirande. Den gången bestämde sig min kompis Sara för att komma till slut för de hade inte blivit bjudna på någon mer fest och så skulle ju en annan kompis komma och det skulle ju bli kul att träffa henne. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med "stake" att säga till henne att hennes närvaro kunde kvitta isåfall. Det slutade med att hon och henens kille satt i ett hörn och pratade med den andra kompis hela kvällen komplett osociala med övriga. Såg att din kompis också heter Sara... hennes sambo heter inte Joakim möjligvis? =)
    Hur ser er relation ut idag? Struntade du i det och bara gick vidare med er vänskap eller har det skapat en distans er emellan?
  • Aspera

=)
    God tanke!

Folk är ju olika men när sådana här saker händer mer än en gång så börjar man till slut inte se dem som speciellt nära vänner.

• Sansisen

Det var riktigt fult gjort av din vän, då hade hon lika gärna kunnat tacka nej på en gång i stället för att, som du sa, vänta på att något bättre skulle dyka upp.
    Har också varit med om liknande saker, sådana människor är enormt självgoda tycker jag och tänker enbart på sig själva och vad som är viktigt för dom!

Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...