Irland eller Skottland?
Jag är stor fan av brittiska öarna, alla delar. I Irland har jag inte varit så mycket, bara Dublin och lite runt omkring... Wales har mycket kust och mysiga pubar med kvällssol vid branta klippor. Dessutom ser man ofta delfiner längsmed kusten, fast inte ända inne vid strandkanten. Skotland har vackra vyer och underbara städer. Glasgow kan man skippa, men Edinburgh och Inverness är två riktigt charmiga städer. Isle of Skye är mysigt och längst upp i norr finns Thurso och Wick, kanske inga metropoler, men charmiga små byar och väl värda ett besök. Whiskeydestriktet (öster om Inverness) kan man hoppa över om man inte absolut måste besöka något av de destillerier som finns där, annars finns det ju tillverkning även på öarna och lite varstans.
Senast vi var i Skotland åkte vi runt med ett "Freedom of Scotland travelpass" som gäller på alla tåg och bussar + vissa färjor. Det gäller även på tåget till RyanAirs flygplats om ni åker med dem... www.britrail.com
Det är svårt att välja mellan Irland och Skotland, de är ganska lika och ändå väldigt olika, beroende på hur van man är att besöka dessa länder. Vi gillar inte att vandra, men Skotland passar bra ändå för oss. Tänk dock på att det är ofta regn (inget skämt alltså) så ta med regnjackan! Och om ni åker annan period än högsommar skulle jag rekommendera en "goretex skaljacka" för att inte frysa när det blåser. Det är ju ofta rått och fuktigt, även inne på hotellen, så varma tröjor behövs. Och eftersom pubarna är rökiga så krävs det många ombyten för att slippa rökiga kläder om dagarna...
Bor ni i/nära Stockholm - besök engelska turistbyrån. Ligger på en bakgata till Kungsgatan (nära Vasagatan). Där kan ni också köpa tågkorten från british rail. www.visitbritain.com/sverige/home4.asp
Ett sista (självklart kanske??) tips är: ät 'dagens' lunch på puben, då får ni bra mat till bra pris. Undantaget är om ni är i en fiskeby, då ska ni äta FISH & CHIPS. En bit stor som en hand helt färsk fisk - kan det bli godare?? *mums*