• cherlindrea

Irland eller Skottland?

Vi talar om att resa till Skottland eller Irland på bröllopsresan. Vad är skillnaden? Positiva och negativa tips är välkomna!

• Svar på tråden Irland eller Skottland?
  • MimmiD

Jag har bara varit på Irland, men där är det helt underbart! Jag har bott i Dublin ett tag men också besökt Galway och Cork. Vill man uppleva en storstad med småstadsmentalitet är Dublin ett perfekt ställe. Galway är otrolig mysigt och har vacker natur. Cork är enligt mitt tycke en tråkig industristad... Min nästa resa till Irland skulle vara till de nordvästra delarna. Hmmm det skulle kanske vara en bra bröllopsresa i framtiden

Men att resa runt på gårdar och testa Whiskey i Skottland skulle inte vara fy skam det heller.

Lycka till med planerna!
    /Mimmi

• gustaf28

Gillar man whisky(Skottland) eller whiskey(Irland) är stället givet!

Irland bjuder på grönt gräs och palmer och ett gästvänligt klimat, Dublin är som London i mindre skala. Men att ta sig med häst och vagn från bypub till bypub skulle nog vara romantiskt!

Liksom det säkerligen är lika romantiskt att besöka slott och borgar i Skottland... dvs svårt val!

Vi ska åka till Skottland på vår bröllopsresa, då vi tänkte som så att där kan man promenera v ä l d i g t mycket i högländernas berg och dalar och det kanske inte är något att återvända till den dagen man har barn. Däremot så skulle vi kunna tänka oss att ta barnen med till Irland och ta in på ett värdshus i nån stad och stanna på platsen och bara njuta.

MVH /Gustaf

• cherlindrea

Tack för tipsen. Det här blir svårt! Någon mer som har något att tillägga?

• Isolde

Irland, Irland, Irland!

Skottland är förstås också fint och skottarna rekorderliga människor, men så trevligt folk som irländarna är svårt att finna.

Nu var det iofs nästan tio år sedan jag var där, men det är svårt att föreställa sig att de skulle ha hunnit bli otrevliga sedan dess.

Och det finns inget som går upp mot att dricka en Guinness en kilometer från bryggeriet!

• Nippertippan

Jag har aldrig varit i Skottland, men till Irland gick vår bröllopsresa. Vi tillbringade ett par dagar i Dublin och åkte sedan med hyrbil runt ön. Otroligt vackert. Speciellt i nordväst. Naturen tar andan ur en. Och det är gott om slott och kyrkoruiner. Människorna är fantastiskt trevliga - jag som trodde att det var en skröna. En höjdpunkt på resan var vår övernattning på ett slott i Clifden på västkusten - vilken upplevelse! Vi lyckades dessutom med konststycket att ha uppehållsväder och sol i alla våra fjorton dagar

Rekommenderas varmt!

• Pekka

Hej cherlindrea.
    Jag har nyligen varit både på Irland och i Skottland och kört runt med hyrbil och tagit in på bed&breakfast utan att förboka. Fungerar perfekt! Skottland är underbart vackert och jag kommer säkert återvända dit någongång, men Irland är det mest fantastiska ställe jag någonsin besökt, alla kategorier.

Människorna på Irland är helt underbara. Jag tillbringade min 30-årsdag där. Vaknade på morgonen på ett b&b i Ballyshannon och värdinnan hade fått reda på kvällen innan av min syster att jag fyllde år, så hon hade skickat ut sin make tidigt på morgonen för att köpa en tårta! När det visade sig att det inte fanns någon att få tag på ställde hon sig och bakade en själv! Gissa om jag blev glad när de kom in och sjöng för mig vid frukosten.

Och alla irländare var lika trevliga/intressanta. Jag vill åka dit varje år.

• Sofia

Som boende i Skottland maste jag ju naturligtvis saga att ni ska aka hit!! Hoglanderna ar naturligtvis oooootroligt vackra (det finns till och med vita sandstrander), men sodra delarna (Borders) ar ocksa jattemysiga med kullar och mysiga sma stader/byar. Vill man sedan ta sig en svang till Irland ar det jattelatt, det gar billiga flyg bade fran Edinburgh och Glasgow och det tar bara ca 45 minuter att ta sig over.

• lady in red

Jag är stor fan av brittiska öarna, alla delar. I Irland har jag inte varit så mycket, bara Dublin och lite runt omkring... Wales har mycket kust och mysiga pubar med kvällssol vid branta klippor. Dessutom ser man ofta delfiner längsmed kusten, fast inte ända inne vid strandkanten. Skotland har vackra vyer och underbara städer. Glasgow kan man skippa, men Edinburgh och Inverness är två riktigt charmiga städer. Isle of Skye är mysigt och längst upp i norr finns Thurso och Wick, kanske inga metropoler, men charmiga små byar och väl värda ett besök. Whiskeydestriktet (öster om Inverness) kan man hoppa över om man inte absolut måste besöka något av de destillerier som finns där, annars finns det ju tillverkning även på öarna och lite varstans.

Senast vi var i Skotland åkte vi runt med ett "Freedom of Scotland travelpass" som gäller på alla tåg och bussar + vissa färjor. Det gäller även på tåget till RyanAirs flygplats om ni åker med dem... www.britrail.com

Det är svårt att välja mellan Irland och Skotland, de är ganska lika och ändå väldigt olika, beroende på hur van man är att besöka dessa länder. Vi gillar inte att vandra, men Skotland passar bra ändå för oss. Tänk dock på att det är ofta regn (inget skämt alltså) så ta med regnjackan! Och om ni åker annan period än högsommar skulle jag rekommendera en "goretex skaljacka" för att inte frysa när det blåser. Det är ju ofta rått och fuktigt, även inne på hotellen, så varma tröjor behövs. Och eftersom pubarna är rökiga så krävs det många ombyten för att slippa rökiga kläder om dagarna...

Bor ni i/nära Stockholm - besök engelska turistbyrån. Ligger på en bakgata till Kungsgatan (nära Vasagatan). Där kan ni också köpa tågkorten från british rail. www.visitbritain.com/sverige/home4.asp

Ett sista (självklart kanske??) tips är: ät 'dagens' lunch på puben, då får ni bra mat till bra pris. Undantaget är om ni är i en fiskeby, då ska ni äta FISH & CHIPS. En bit stor som en hand helt färsk fisk - kan det bli godare?? *mums*

Svar på tråden Irland eller Skottland?