• feministbrud

Nu blir jag arg!

Jag vet inte hur många gånger jag har läst inlägg där tjejer beklagar sig och är ledsna över att de måste vänta på ett frieri och det aldrig kommer. Att killen anser sig själv vara "lite gammaldags" och vill fria själv verkar vara helt acceptabelt. Fattar ni inte tjejer att ni lever i en patriarkalt förhållande och att era pojkvänner tar sig en enrom makt över er och ert förhållande genom att själv bestämma vem som ska fria och hur det ska gå till? Sluta med det där dumheterna, fria själv och ta ett nej och stick om han är så jäkla dum.

Jag vet att jag är hård, men jag fattar inte att någon accepterar att vänta på ett frieri för att partnern har bestämt att det ska vara så. Var är er egen vilja?

• Svar på tråden Nu blir jag arg!
  • 090208

Aah, ok. Jo, dar haller jag jaklar med dig!!! Manga gar och forlovar sig utan vidare, och utan avsikt att gifta sig. Ur-dumt!!

• didis
    090208 skrev 2008-08-24 13:14:25 följande:
    Aah, ok. Jo, dar haller jag jaklar med dig!!! Manga gar och forlovar sig utan vidare, och utan avsikt att gifta sig. Ur-dumt!!
    Eller också förlovar man sig för att det är romantiskt och man vet om att "nu är det vi två resten av livet". Och så får man barn och det binder ihop mer än något gifteri. Och då blir inte bröllop särskilt viktigt längre.

Och så går tiden och rätt som det är har det gått nästan 20 år...
  • aikidoaasa
    älskarlivet skrev 2008-08-24 11:55:17 följande:
    MEn man kan ju ha pratat om det, och vet att båda vill, men ändå göra det traditionella sättet, eller hur? Jag och mitt ex bestämde oss för att förlova oss och det vill jag inte göra igen, jag vill ha en överraskning!Fröken Larsson skrev 2008-08-24 11:54:11 följande:
    Här är en till som har pratat med sambon och båda vill gifta sig, men vill ändå få frågan. Dessutom att få chansen till ett underbart och romantiskt överraksnings frieri om man vet att man kommer svara ja är några av de bästa sakerna jag vet.
  • feltsen

vi pratade om att förlova oss men kom aldrig till skott. när jag tog upp frågan igen så sa min sambo att han gärna vill överraska mig. och jag vill gärna bli överraskad! Så jag väntar nu för det kan ske när som helst. innan juli 09 har jag en ring på fingret har han lovat ;D

• aikidoaasa
    090208 skrev 2008-08-24 13:07:41 följande:
    By the way, ingen av oss friade. Vi bara borjade prata om det, redan efter 4 manader tillsammans. Gifte oss efter 13 manader, var inte forlovade. Vi visste ju anda, ingen poang med forlovning tyckte vi. Antingen sa ar man gift eller inte. Forlovning, ar det for dom som tvekar..?Eller jo, min man friade visserligen pa fyllan en gang. Raknas inte...
    Jaha... så om man är förlovad så tvekar man... herregud vad knäppt det lät!

Personligen så anser jag att om man inte ens kan påstå att man varigt förlovad för att det är töntigt undrar jag varför man gifter sig... borde inte det också vara töntigt.

Att fria och att vara förlovad är en av de mest romantiska saker som man kan vara med om, speciellt om man senare tänkt att gifta sig. De flesta som jag pratat med säger att det är den mest underbara tiden i sina liv.

Dessutom, om man inte ställer frågan över huvud taget så kan man inte gifta sig... eller vaknade ni en dag och någon annan kom och drog med er till kyrkan. Troligtvis inte... även om ingen av er sa "vill du gifta dig med mig" så måste ni åtminstonde ha sagt NÅNTING där ni kom överrens om att gifta er... Då har det alltså blivit en typ av frieri och då har ni även varit förlovade. Förlovad kan man vara även utan att ha skaffat ringarna. Från den dagen då ni bestämde er för att gifta sig till bröllopet kan åtminstonde jag påstå att ni var förlovade... eller?
  • älskarlivet

Men mitt mål var att någon gång gifta mig med den killen, men ibland blir det inte som man vill.. Men eftersom vi var så unga så bestämde vi inget bröllop just då eftersom vi inte skulle haft råd till att ordna något sådant..

090208 skrev 2008-08-24 13:14:25 följande:
  • Duchess

Nu behöver jag nog lite hjälp att förstå...

Du vet att han ska fria inom en viss tidsperiod. Han vet att du ska svara ja. Hur kan man då bli överraskad?

feltsen skrev 2008-08-24 14:17:10 följande:
    vi pratade om att förlova oss men kom aldrig till skott. när jag tog upp frågan igen så sa min sambo att han gärna vill överraska mig. och jag vill gärna bli överraskad! Så jag väntar nu för det kan ske när som helst. innan juli 09 har jag en ring på fingret har han lovat ;D
  • älskarlivet

Man vet ju inte NÄR det kommer ske och på vilket sätt!

Duchess skrev 2008-08-24 14:32:01 följande:
    Nu behöver jag nog lite hjälp att förstå... Du vet att han ska fria inom en viss tidsperiod. Han vet att du ska svara ja. Hur kan man då bli överraskad?
  • didis

Jag har funderat över VARFÖR det är så viktigt för många män att de får fria på eget bevåg.

Har vi månne tagit ifrån dem så mycket makt över förhållandet att de desperat försöker hålla kvar ett skimmer av kontroll? =)

Jag förstår inte det romantiska i att bli överraskad av frieri just (men romantiska överraskningar är alltid välkomna!). Vigsel är för mig något vi diskuterar och bestämmer gemensamt.

• feltsen
    Duchess skrev 2008-08-24 14:32:01 följande:
    Nu behöver jag nog lite hjälp att förstå... Du vet att han ska fria inom en viss tidsperiod. Han vet att du ska svara ja. Hur kan man då bli överraskad?
    Precis som älskarlivet skrev; jag vet absolut inte när det kommer ske (inom en viss tidsperiod, ja, men inte mer än så) och jag vet inte hur han kommer göra. det är ju det som är tjusningen med det hela. sen vet jag ju att vi kommer förlova oss, gifta oss och skaffa fler barn, det har jag vetat länge. lite romantisk och spänning på vägen skadar ju inte :D
Svar på tråden Nu blir jag arg!