• feministbrud

Nu blir jag arg!

Jag vet inte hur många gånger jag har läst inlägg där tjejer beklagar sig och är ledsna över att de måste vänta på ett frieri och det aldrig kommer. Att killen anser sig själv vara "lite gammaldags" och vill fria själv verkar vara helt acceptabelt. Fattar ni inte tjejer att ni lever i en patriarkalt förhållande och att era pojkvänner tar sig en enrom makt över er och ert förhållande genom att själv bestämma vem som ska fria och hur det ska gå till? Sluta med det där dumheterna, fria själv och ta ett nej och stick om han är så jäkla dum.

Jag vet att jag är hård, men jag fattar inte att någon accepterar att vänta på ett frieri för att partnern har bestämt att det ska vara så. Var är er egen vilja?

• Svar på tråden Nu blir jag arg!
  • aikidoaasa

Nancy Drew skrev 2008-08-24 10:53:43 följande:

Men kan det inte lika gärna vara så att killen, genom att fria "för tidigt" tvingar in tjejen i något hon inte är redo för?
    Det är lika dant åt andra hållet också... om tjejen friar så är det oftast så att mannen svarar ja... men är egentligen inte redo för det heller. (Men i båda fallen svarar den andra ja för att de älskar denne person så de vill inte säga nej.)
  • anne på grönkulla

Vilket är skälet till att de formella överraskningasfriererna blir jättekonstiga i min värld... när och hur man går vidare i sin relation är för mig nåt man bestämmer tillsammans, när båda är redo och man har en bra kommunikation kring vad man vill.

• älskarlivet

Jag och min sambo vill gå vidare, vi vill gifta oss, men ändå vill vi ha ett riktigt frieri! Och vill att min sambo ska göra det.. Däremot går jag inte och mår dåligt över det, tvärtom, jag vet att det inte kommer dröja så länge innan det blir av..

anne på grönkulla skrev 2008-08-24 11:31:32 följande:

Vilket är skälet till att de formella överraskningasfriererna blir jättekonstiga i min värld... när och hur man går vidare i sin relation är för mig nåt man bestämmer tillsammans, när båda är redo och man har en bra kommunikation kring vad man vill.
  • Heloise

Jättebra skrivet!!
    Dessutom är det underlig hur provocerande det är att ifrågasätta eller undera över något att de flesta inte ens tar sig tiden att läsa igenom TS ursprungliga post, har man inte tid att läsa klart och reflektera över frågan så bör man heller inte svara på den.

• Fröken Larsson

Bra sagt. Påminner mig om ett samtal nyligen med min mans tjejkompisar. De blev riktigt upprörda när vi berättade om vårt förhållande och de fick höra att vi gemensamt hade beslutat om vår förlovning - de verkade tycka att vi "gjort fel", att det ända rätta var att frågan "Vill du gifta dig med mig?" minsann skulle komma som en total överraskning för den som blev friad till för det var mest romantiskt. Jag blev så irriterad! Jag vill ju prata mig fram till sådana beslut med min partner eftersom de är livsavgörande, för sjutton! Kan man inte prata om sådant innan äktenskapet, hur bra äktenskap kommer man då få?

En liten parentes. Sorry.
  • älskarlivet

MEn man kan ju ha pratat om det, och vet att båda vill, men ändå göra det traditionella sättet, eller hur?

Jag och mitt ex bestämde oss för att förlova oss och det vill jag inte göra igen, jag vill ha en överraskning!

Fröken Larsson skrev 2008-08-24 11:54:11 följande:

anne på grönkulla skrev 2008-08-24 11:31:32 följande:Bra sagt. Påminner mig om ett samtal nyligen med min mans tjejkompisar. De blev riktigt upprörda när vi berättade om vårt förhållande och de fick höra att vi gemensamt hade beslutat om vår förlovning - de verkade tycka att vi "gjort fel", att det ända rätta var att frågan "Vill du gifta dig med mig?" minsann skulle komma som en total överraskning för den som blev friad till för det var mest romantiskt. Jag blev så irriterad! Jag vill ju prata mig fram till sådana beslut med min partner eftersom de är livsavgörande, för sjutton! Kan man inte prata om sådant innan äktenskapet, hur bra äktenskap kommer man då få?En liten parentes. Sorry.
  • anne på grönkulla

Nä och då tycks ni ju ha bestämt det tillsammans och du är inte frustrerad över er bristande kommunikation, efetrsom ni har pratat om det. Toppen för er!

• 090208

"Pa riktigt"??

älskarlivet skrev 2008-08-23 21:17:24 följande:
    har abra läst trådstarten! Min sambo vill väldigt gärna fria själv och jag vill väldigt gärna att han gör det.. Det har inget att göra med hur vår jämställdhet i förhållandet är!Han är den mest underbara killen jag någonsin haft. Eftersom jag dessutom varit förlovad en gång tidigare, där vi bestämde det ihop, så vill jag att det ska bli på "riktigt" denna gången!
  • 090208

By the way, ingen av oss friade. Vi bara borjade prata om det, redan efter 4 manader tillsammans. Gifte oss efter 13 manader, var inte forlovade. Vi visste ju anda, ingen poang med forlovning tyckte vi. Antingen sa ar man gift eller inte. Forlovning, ar det for dom som tvekar..?

Eller jo, min man friade visserligen pa fyllan en gang. Raknas inte...

• älskarlivet

Ja, för förra gången var jag 20 och min dåvarande kille 19.. Ingen av oss hade en tanke på att gifta oss.. Denna gången vill jag gifta mig inom ett år efter förlovningen, därav benämningen "på riktigt"..

090208 skrev 2008-08-24 13:04:51 följande:
    "Pa riktigt"??
Svar på tråden Nu blir jag arg!