• misstrixie

Hallelujah, svensk bröllopstext

Jag blev ombedd av en vän att skriva en bröllopstext på svenska till Leonard Cohens "Hallelujah", eftersom hon älskar den och vill ha den på sitt bröllop men tycker att originaltexten inte riktigt passar (vilket jag kan hålla med om). Hur som helst, jag fick tillåtelse att lägga ut texten här ifall någon annan skulle vilja använda den. Det är alltså ingen översättning utan en helt ny text.

------------------------------

Ett ensamt hjärta längtar hem
    Jag drömde om en bästa vän
    Min väg var inte alltid lätt att vandra
    Men här står jag nu med som jag
    Har önskat, bett om, velat ha
    Mitt hjärta sjunger när vi rör varandra

Halleluja
    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja

Du är mitt stöd i allt jag gör
    Du värmer, väcker och berör
    Du ger mig mer än vad jag kan begära
    Och ingen annan kan förstå
    Det magiska som är vi två
    Mitt hjärta sjunger när jag har dig nära

Halleluja
    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja

Den kärlek som jag har i mig
    Ger inte vika, brister ej
    Om dagarna blir svåra eller tunga
    Tillsammans står vi hand i hand
    Tills ljuset åter bryter fram
    Mitt hjärta kommer aldrig sluta sjunga

Halleluja
    Halleluja
    Halleluja
    Halleluja

------------------------------

Kramar/misstrixie

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-24 21:30
    Ett ord har fallit bort i texten. Rad 4 i vers 1 ska vara: "Men här står jag nu med allt som jag"

• Svar på tråden Hallelujah, svensk bröllopstext
  • bridesilly

haha japp jag också, jag pressar på dem med att jag numera är expert efter ett års planering så jag kan ju hjälpa dom om det är något dom inte hittar

misstrixie skrev 2008-08-22 20:35:48 följande:
    Du har mail! Åh vad kul, då får du gå på bröllop som gäst också... Jag längtar jättemycket efter att gå på bröllop så jag tjatar på folk att de ska gifta sig så fort jag får chansen.
  • bridesilly

Tack för mailet också föresten Senila jag glömmer bort vad jag skulle skriva hela tiden och skickar innan jag tänkt klart

• misstrixie
    bridesilly skrev 2008-08-22 20:38:00 följande:
    Senila jag glömmer bort vad jag skulle skriva hela tiden och skickar innan jag tänkt klart
    Haha, känner igen det där...
  • Coffeegirl

Jag tycker också att din text är otroligt vacker, så jag kanske använder den jag med :). Har alltid älskat sången, men som sagt originaltexten passar inte till bröllop precis. :)

• Coffeegirl

Vill gärna ha textförfattainfo jag med :)!

• misstrixie
    Coffeegirl skrev 2008-08-22 22:32:29 följande:
    Jag tycker också att din text är otroligt vacker, så jag kanske använder den jag med :). Har alltid älskat sången, men som sagt originaltexten passar inte till bröllop precis. :)
    Du har mail.

Jaa alltså, originaltexten är ett mästerverk, varken mer eller mindre! Älskar den sååå mycket, den är så brutal och vacker och smärtsam på samma gång. Men den skulle nog inte kännas helt rätt på ett bröllop. Melodin tycker jag konstigt nog passar till att uttrycka både glädje och sorg.
  • fjutjur brajd

Du får gärna inboxa textförfattarinformation (långt ord...) till mig också. Jättefin text!

• Fejs

WOW!!! Vad duktig du är! Vill också gärna ha författarinfo samt vem som skrivit musiken. Någon som vågar ge sig på att sjunga den och lägga ut den så man kan lyssna? (är ej så musikalisk av mig så jag kan "höra" hur den låter)

• misstrixie

Har meddelat er. Fejs, musiken är skriven av Leonard Cohen.

Svar på tråden Hallelujah, svensk bröllopstext