• Korfu
    Äldre 8 Aug 09:06
    8928 visningar
    57 svar
    57
    8928

    Var spenderar ni bröllopsnatten och hur mycket kostar det?!

    Hjälp mig! Min sambo och jag har helt olika uppfattningar om var och hur lyxigt bröllopsnatten ska spenderas. Jag vill gärna ta in på något finare hotell och köpa ett "romantiskt paket" där det ingår lite lyx såsom champagne, blommor, choklad, morgonrockar, badsalt m.m. Detta kostar ca 2000:- på ett "fint" hotell i vår stad.

    Min blivande vill dock inte lägga pengar på dessa "extra" saker utan tycker det är löjligt att spendera ca 1000:- extra bara för som han säger "lite choklad och champagne som vi ändå inte kommer orka/hinna äta". Istället vill han ta in på ett vanligt hotellrum (för han vill ju gärna ha fin frukost) som han kan få rabatt på via jobbet. Kommer kosta ca 600:-. Enligt honom är det kutym att personalen ändå ställer in lite bubbel om vi meddelar att vi ska gifta oss. Annars vill han att vi ska köpa med oss eget. Han är då himla praktisk alltid och jag vill ju bara ha lite lyx på vår stora dag.... Blir så ledsen.

    Hur ser ni på detta? Var ska ni bo och hur mycket kostar det och vad ingår? Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Var spenderar ni bröllopsnatten och hur mycket kostar det?!
  • Pumpki­n
    Äldre 8 Aug 09:14
    #1

    Vityckte det kändes bortkastat med ett fint rum med choklad, vickning och champagne på bröllopsnatten - vi ville ju vara med på festen så länge som möjligt och då fanns det inte en chans att vi skulle hinna utnyttja det där till fullo. Mycket riktigt, vi stupade i säng kl. 04.00 och hade inte orkat äta en jordgubbe ens.

    Så, vi bodde kvar på feststället tillsammans med många av våra gäster på bröllopsnatten och tog sedan in på fint hotell med bröllopspaket (vickning med vitt vin, champagnefrukost och en gåva) natten efter när vi hade tid att utnyttja det hela. Kom dit vid 16 och åkte 15.00 dagen efter - utnyttjat till max alltså Bröllopspaketet på vårt hotell (Hotell Diplomat i Sthlm) kostade 3295kr. 

  • BrudSe­ptembe­r2008
    Äldre 8 Aug 09:17
    #2

    Vi ska sova hemma. Vi gör lite mysigt och handlar hem god frukost. Vi har inte tänkt att åka hem tidigt från vår fest. Det känns lite onödigt att åka till ett hotellrum och sova ett par timmar sen cheka ut.

    Vi åker iväg någon/några dagar efter bröllopet istället. Så vi har tid att njuta lite!;)

    Jag tycker att du ska fundera på om det är värt dom pengarna som det kostar. Och om din man nu inte tycker att det är värt det, så lägg över ansvaret på att fixa myset på hotellrummet på honom. Och tala om att du förväntar dej mer än en flaska champange!

  • Diamon­ds are a girls best friend
    Äldre 8 Aug 09:17
    #3

    Vi har bokat en svit på Scandic som kostar 1700:- för den natten, då får vi lite bubbel, frukt och choklad. Sviten är på 2 våningar och har bubbelbad på rummet, vi har även sen utcheckning så att vi får stanna till kl 15.00 dagen efter så det känns bra, hinner/orkar vi inte bada på natten så gör vi det efter frukosten på söndagen.

  • Korfu
    Äldre 8 Aug 09:24
    #4

    Vi kommer också stanna kvar till sist och räknar med att komma till hotellet vid 3-tiden. Det är klart att man säkert är jättetrött då. Men jag vill inte heller riskera att ångra mig i efterhand om vi nu hade saknat den där "lyxen". Det hela är lite typiskt för vårt förhållande. Jag är absolut ingen spenderare i vanliga fall utan vi båda är alltid så förståndiga. Men för en dag tyckte jag att vi inte hade behövt välja hotellet där vi kan få rabatt eller där det är billigast, utan tvärt om börja med att kolla var vi vill bo! Vi kommer få en hel del ekonomisk hjälp till bröllopet och summan vi själv betalar är inte så hög. Så jag tyckte vi kunde vara värda det, men inte...

    Det var en fin sak att ta in på hotellet natten efter bröllopsnatten, men frågan är då bara var vi ska sova på vår stora dag? För att sova hemma är ett alternativ som vi båda vill undvika.

  • Sanfor
    Äldre 8 Aug 09:30
    #5

    Eftersom jag vet att jag blir fruktansvärt trött av sociala sammanhang, särskilt när jag står i centrum, beräknar jag att vi kommer lämna festen ganska tidigt.

    Så då satsade vi lite på lyxigare hotell.
    En svit på 50 kvm med utsikt över hamninloppet, jaccuzzi för två, frukt och choklad, alkoholfritt (istället för mousserande), frukost på rummet och framförallt, utcheckningstid till 17..

    Det blir självklart dyrt, 2600 kr, men det känns som om det är värt..

  • Pumpki­n
    Äldre 8 Aug 09:37
    #6
    Korfu skrev 2008-08-08 09:24:56 följande:
    Vi kommer också stanna kvar till sist och räknar med att komma till hotellet vid 3-tiden. Det är klart att man säkert är jättetrött då. Men jag vill inte heller riskera att ångra mig i efterhand om vi nu hade saknat den där "lyxen". Det hela är lite typiskt för vårt förhållande. Jag är absolut ingen spenderare i vanliga fall utan vi båda är alltid så förståndiga. Men för en dag tyckte jag att vi inte hade behövt välja hotellet där vi kan få rabatt eller där det är billigast, utan tvärt om börja med att kolla var vi vill bo! Vi kommer få en hel del ekonomisk hjälp till bröllopet och summan vi själv betalar är inte så hög. Så jag tyckte vi kunde vara värda det, men inte...Det var en fin sak att ta in på hotellet natten efter bröllopsnatten, men frågan är då bara var vi ska sova på vår stora dag? För att sova hemma är ett alternativ som vi båda vill undvika.
    Om ni får mycket ekonomisk hjälp, finns det ingen möjlighet för er att ta ett billigare alternativ på bröllopsnatten och sen lyxa till det natten efter, som vi gjorde?
  • Korfu
    Äldre 8 Aug 09:49
    #7

    Jo, det hade varit ett bra alternativ. Är dock rädd för att han nöjer sig med första natten och sedan är det ju "billigare" att bo hemma.

    Grrrrr...kanske är jag orättvis, men jag är så ledsen. Jag har t.o.m. erbjudit mig att betala, men han tycker fortfarande det är så onödigt och vägrar! Han säger att jag kommer tacka honom i efterhand, och kanske är det så det vet man ju inte. Men jag vill i alla fall inte känna att jag var snåldum som inte valde med hjärtat, utan med hjärnan.

    Vi spenderar pengar på alla andra under dagen, bjuder på allt i baren, köper kläder till vårt brudfölje osv. Men spendera (mina) pengar på en fantastisk upplevelse efter festen, där går tydligen gränsen...

    Att man kan tänka så olika!

  • Pumpki­n
    Äldre 8 Aug 09:59
    #8

    Men en vettig kompromiss är ju t ex mitt förslag, två nätter - en billigare och en finare. Du får väl säga åt honom att han faktiskt får lov att kompromissa, det är ju ER dag och ERT beslut, inte bara hans.

  • Korfu
    Äldre 8 Aug 10:06
    #9

    Tack Pumpkin! Jag ska prata med honom. Det är faktiskt ett bra förslag!

    Kram

  • Myrmor
    Äldre 8 Aug 10:07
    #10

    Ett annat alternativ är att köpa lite fin choklad, champagne och frukt och ta med det till det billigare hotellet. Så blir det en kompromiss, och mycket billigare

Svar på tråden Var spenderar ni bröllopsnatten och hur mycket kostar det?!