• Snäckan4

Magasinet i Lund - någon med erfarenhet/bilder?

Hej någon som kan berätta lite mer om Magasinet i Lund, hur det ser ut, vad det kostar, vad som ingår, hur många som får plats mm? All info emottages tacksamt!

• Svar på tråden Magasinet i Lund - någon med erfarenhet/bilder?
  • svårtattvälja

Hej
    Lokalen tar åtminstone 85 pers och det ingår porslin. Det är en fin lokal med ett loft över matsalen, bra för fördrink och senare dans kanske! Det är inte så dyrt, under 5000 kr för en kväll men exakt pris vet jag inte. Haken, om man tycker att det är det, är att man inte får servera sprit. Däremot har vin och öl varit ok att servera. Jag vet inte mer än så eftersom jag bara har varit gäst där, inte hyrt stället själv. Men det är en jättefin lokal med bra läge!

• Snäckan4

svårtattvälja:
    Stort tack för din hjälp! Vi hade ändå inte tänkt att ha sprit utan bara öl, vin och cider så det kanske blir bra ändå. Avec dock, vi kan ju se vad de tycker om det.

• Snäckan4

Jag ringde till Magasinet och de har tydligen inte uthyrning till bröllop längre. Det hade hänt en incident för ett par år sen. Synd!

• T RO

Oj, vad tråkigt... Så illa när en enda incident ska förstöra. Då kan de antagligen inte hyra ut till några slags fester alls, om inte ens ett BRÖLLOP, som brukar vara så städade funferar liksom...

Jaja, då har man ett alternativ mindre att välja på.

• Snäckan4

Har ni hittat ett ställe att vigas på nu?

• T RO

Nja, kanske Botaniska, ellerså får det bli på Axelgård, som vi har bokat, eftersom vi inte hittat något annat ställe liksom.

Var ska ni kolla efter lokal nu då, när inte Magasinet funkade?

• Snäckan4

Vi har fått ett större problem på halsen. En i min m2b kompiskrets ska gifta sig exakt samma datum. Vi har alla gemensamma kompisar. En tredje kompis visste om att våra datum var samma men har råkat glömt det. Jag är måttligt road!

• T RO

Oj, det var ju inte alls kul, jag hoppas inte vi råkar ut för något sådant. Fast de flesta vi känner har redan gift sig, så det borde inte vara några fler som lurar i vassen så att säga.

Kan ni inte byta datum, eller de? Eller är datumet jätteviktigt för er? Annars får ni slå ihop bröllopen, men det vill man ju inte... Det skulle dock spara en hel del pengar

• Snäckan4

Jo vi ringde och kollade (de bor utomlands) och de var väl inte jätteglada över det. Nu kollar jag andra alternativ för fullt. Vi hade förslaget att dra till Vegas. Det är kul att planera ett bröllop men när allt skiter sig och man måste planera ett nytt tappar man sugen. Vi har bokat kyrka, lokal, fotograf, musik. Det blir mycket ombokningar att göra när man byter datum. Vi undersöker nu att gifta oss kanske på våren istället. Usch jag är verkligen besviken. Men det kanske kommer något gott ur detta också? Och det är ju faktiskt inte hela världen. Nu försöker jag peppa mig själv med massa gamla klyschor. :)

• T RO

Oj, ja ni hade ju bokat en hel del, men om nu inte datumet var så viktigt så strunt samma, kolla där ni bokat och se om det går att boka om, ni är ju fortfarande ute i så himla god tid.

Och våren är ju vackert, tänk alla vitsippor eller magnolior som blommar. Det var därför vi valde våren

Tänk inte att allt har skitit sig, kolla runt istället en efter en hos de ni bokat och fråga dem om möjligheterna på ett antal andra datum, så ser ni när de kan och så tar ni då. Huvudsaken är att ni blir gifta ju

Känns som ni har full koll på fotografer och annat, som jag inte ens börjat kolla på, så då är det ju lättare att kolla när de kan, än att ni ska behöva hitta nya om di förstår vad jag menar.

Så, det löser sig, ring nu runt och boka om, så gifter vi oss båda till våren

• Snäckan4

Ja det kommer nog att lösa sig. Dock tror jag inte vi kan ha den lokalen vi har bokat (AF borgen) i maj eftersom det nog kommer vara så mycket studentsaker uppbokat där då. Dessutom måste man hyra både fredag och lördag för att få tillgång till lokalen innan festdagen och det blir då dubbel hyra = väldigt dyrt. Om ingen har bokat lokalen på fredagen får man tillgång till den innan men den lär ju inte stå obokad i maj och juni.

Vi får se om vi kan hitta något annat.

Ni kan nog få en jättefin vigsel ute vid Axelgård, baksidan kan nog bli jättefin!

• T RO

Har ni kollat Finn Inn?

Vi kollade det, men kom fram till att det skulle bli för dyrt för oss, men om ni ändå har övervägt AF (med tegners då) så borde er budget tillåta Finn Inss priser. De brukar köra helarrangemang med all mat, dukning, servering, dricka och bar för ca 700-750 per person. Klart värt pengarna, om man har dem dvs Dessutom kan man ordna egen tårta och sånt, det var viktigt för mig iaf. Och de kan hjälpa till med musik om man vill det, men det är inget tvång. Jättefin lokal, och supersjyssta killar som driver det. Visserligen inget slott, men för mig som är arkitekt så vore det en drömlokal, bara massa fina material och designmöbler

Om vi "råkar" få en 15 000 extra så kanske vi kan ha det där, men som det är just nu så håller vi hårt i slantarna, och gör nästan allt själva + sprit från tyskland.

• Snäckan4

Tack för tipset, men det är lite för hög prisklass för oss också. Vi har valt källarvåningen i AF för där får man göra rätt mycket själva. Dock hade jag inte en aning om att deras lokal var väldigt fin, jag trodde att det såg ut som vid lunchlokalen som jag var i för många år sen.

• T RO

Aha, då förstår jag. Vi var också lite inne på källarsalen, men eftersom vi är aktiva ien orkester så har man varit där i en massa orkestersammanhang, så för oss blir det lite tråkigt.

Jo, Finn Inn är fint, lokalen är ljus och trevlig, väldigt modern, snygga material. De renoverade för ett antal år sedan. Jättefin gård dessutom på baksidan

Konstigt att så många tror att den lokalen är tråkig, men att alla verkar äääälska lunchrestaurangen på Alnarp. Den lokalen är verkligen jättetråkig, bara en massa plastmatta och svampmålad vävtapet Finn Inn har trägolv och träpanel på väggarna, lyxiga designstolar, kopparhandtag på dörrarna, och lokalen är ritat ar Lunds favvoarkitekt Klas Anshelm om jag inte missminner mig

• Snäckan4

Men man måste alltså ta helhetsarrangemang från Finn Inn om man ska hyra deras lokal eller? Just nu är vi inne på att bara skita i allt. Vi låg och pratade till sent i natt och känner att ska man lägga så mycket pengar som man ändå gör så vill vi inte nöja oss med ett datum och en lokal som vi inte valt själva utan får ta för att det är det enda som finns. Vi är grymt besvikna just nu.

• T RO

Ja, på just Finn Inn är det hela kittet som gälle

Annars kan jag rekommendera Axelgård, det är faktiskt inte så lång utanför som man kan tro.

Förstår att det känns skit, men hur valde ni datum sist? Kan ni i nt göra om prcessen, eller kanske hitta ett datum som passar bättre tom? Kanske en dag när ni träffats, årsdagen av en middag, eller någons födelsedag? Skapa era egna symboler och minnen liksom.

Angående lokal så löser det sig, Estniska huset finns ju också, och Odd Fellow logen, där får man ha egen sprit och ligger mitt emot stationen i Lund.

Jag hittade ett helt uppslag i tidningen idag om komferensanläggningar och blev tex grymt sugen p åatt bara ta de närmaste vännerna o familjen (ca 30 pers) och åka någonstans och ha ett avslappnat mysigt kalas, med övernattning och alla som hjälper till med förberedelser. Behöver inte bli så dyrt, och man kan önska sig som enda present att de betalar sin del av boendet, så att man får spendera tid med vännerna. Vet inte om detta passar er, men man kan ju fundera på det.

Nackdelen med bröllop är att det finn 1000 valmöjligheter, man blir alldeles matt och orolig för att det man själv valt inte ska vara det "bästa" liksom, men vet du, det är skitsamma HUR och NÄR det blir, huvudsaten är ATT det blir. Ni ville väl ändå inte gifta er bara för festen, ni vill väl gifta er för att bli man och fru?

Ni löser det!

Svar på tråden Magasinet i Lund - någon med erfarenhet/bilder?