hej alla!
vilken intressant diskussion som har pågått här! måste dock börja med att skicka lite kramar åt lite olika håll...
viktualia - jättetrist att det blev MF! Men som någon tidigare har skrivit, ni vet att det funkar åtminstone.
cissi - en styrkekram! Hoppas att ni kan hitta varandra igen!
nenne och lappis - varma kramar till er! Förstår era känslor helt och hållet! tycker själv att det har varit väldigt skönt med en ordentlig paus från hela barngörandet (även om man inte kan låta bli de naturliga försöken, men de känns ju inte så jobbiga när man är på semster
) nu under hela sommaren. Min läkare är ännu inte tillbaka från semestern, så jag har heller ingen plan för hösten. Ska väl göra clomifen-testet först och främst.
Ang. diskussionen: jag har alltid sagt att jag vill ha barn runt 30 år, medan maken har sagt "ja, vi får väl se". Han har varit mer intresserad av att göra andra saker (resa och sånt). Så för två år sedan började vi prata om det på allvar och sen i samband med den sommarens semester så bestämde vi att jag skulle sluta med p-piller. Sen hamnade vi, båda två, ganska snabbt i det aktiva försökandet med ÄL-stickor osv. Jag har aldrig känt mig orolig för att han inte skulle vilja ha barn någonsin, men jag har alltid sett fram emot den dagen jag ska bli mamma. Har alltid varit väldigt barnkär! Men, nu har vi i princip gett upp tanken på att få barn (även om hoppet är det sista som överger en) och jag känner starkt att jag hellre är ensam med maken, än utan honom med ett barn. Vi har ju ett jättebra liv tillsammans nu! Nu är det ju mig det är fel på (till skillnad från nenne och lappis som är oförklarligt barnlösa), vilket gör att jag aldrig kommer att ha något att välja på. Maken kan ju dock i framtiden känna att han inte vill leva utan barn och kan han inte få det med mig så får han söka lyckan någon annanstans. Detta är min största oro i hela den här processen och vi har pratat om det vid ett par tillfällen. Nu säger han att han känner likadant som jag, hellre ensamma tillsammans än utan varandra, men vem vet hur man kommer att reagera den dagen vi står där med ett papper som säger att vi aldrig kommer att få gemensamma barn (då vi inte vill adoptera). Den krisen och det sorgearbetet vet ingen av oss vad det kan leda till. Dock tror jag inte att jag skulle bli bitter om han skulle välja att lämna mig, väldigt väldigt ledsen förstås, men jag skulle inte vilja neka honom möjligheten till ett barn. Ja, det är väldigt mycket man kan tänka och känna kring detta. Hittills har den här jobbiga tiden fört oss närmare varandra, men det är inte lätt och kräver att vi är öppna och ärliga mot varandra hela tiden med våra känslor. Ibland blir jag bara så trött på alltihop och känner att vi borde strunta i allt, sälja huset och flytta till någon söderhavsö och öppna en härlig, lyxig resort.
Det var iallafall väldigt bra att åka iväg på en resa nu under semestern. Nya intryck och vara tillsammans på ett avslappnat sätt utan massa måsten!
Skickar en gruppkram till er alla! Är inte så aktiv på att skriva, men jag läser allt och känner med er!