• Sellen

Tips/varför(?) Vinterbröllop

I tankarna har jag planerat (inför framtiden) ett sommarbröllop men så slog det mig att ett bröllop under någon av vintermånaderna skulle kunna bli mysigt när mörkret har lagt sig eftersom jag är så förtjust i tända ljus etc. Snön går väl dock tyvärr inte att räkna med längre... Har ni som ska gifta sig/gift sig några tips och tankar kring vinterbröllop som skulle kunna göra en än mer sugen på det?

Sen kanske man inte endast kan bestämma datum utifrån vilken årstid det är... :)

• Svar på tråden Tips/varför(?) Vinterbröllop
  • lillP

guld, creme och vinrött ska det ju stå :-P

lillP skrev 2008-07-31 21:17:41 följande:
    Guld, creme och guld blir det. kommer att bli mysigt ihop med alla ljus
  • Fejs

varför inte göra en tråkigt och mörk månad ljus och till något man längtar till varje år? Någon/några veckor innan 1 advent eller i februari/mars. Bröllopsresan blir juperfekt till ett varmt härligt land. Varje år kan man göra något mysigt, antingen åka på utlandresa eller bara göra nått litet som tända ljus och ha spa hemma eller åka bort på något mysigt slott och äta gott. Finns massor att göra! Sommaren är redan så fin.

• celtic

Man behöver inte svettas och oroa sig för att sminket ska rinna, folk är inte lika uppbokade som på sommaren, man kan ha en vacker cape eller jacka med luva som rödluvan, stilen blir elegantare mer pålklädd och lite gammaldags glamour över det hela. Man behöver som sagt inte oroa sig över vädret lika mycket. Jag är redan frälst och ska gifta mig den 14/2 2009.

• trampetroll

Det med värmen är verkligen en stor fördel att gifta sig på vintern! Provade min brudklänning igår och den är ändå inte så maffig men jag höll på att dö av värmeslag! Svetten bara rann så jag var tvungen att ta av mig den för jag var rädd att sminket som rann skulle fläcka ner klänningen...
    Sedan är det ju också som en klok person sa i "vinterbröllop-tråden" att det är värre med dåligt väder på sommaren än dåligt väder på vintern dvs om det vinter är någon snö gör ju inte så jättemycket för det är ju fortfarande mörkt, kallt och fint med massor av ljus, man kan skaffa en bra vinterstämning ändå liksom. Men ösregnar det på smmaren blir det kanske lite svårare...

• lillP

men ösregn på vintern är värre än ösregn på sommaren... håller tummarna för att det är så kallt att regnet blir till snö

• Vena

En tidigare bekant hade sitt bröllop i Sälen. Det var tydligen jättemkt snö. Mysigt att gifta sig i en fjällkyrka med glittrande snövidder utanför... Vet inte i vilken lokal festen hölls tyvärr.

• Zsarah
    lillP skrev 2008-08-01 00:43:26 följande:
    men ösregn på vintern är värre än ösregn på sommaren... håller tummarna för att det är så kallt att regnet blir till snö
    nejdå för det är mörkt ute så man ser inte regnet och det är fortfarande mysigt med alla ljus i mörkret.
  • Sellen

Tack för alla svar!

090801: Det är så bra tänkt att göra den tråkiga novembermånaden till en månad då man i framtiden har anledning att fira något roligt.

esset50 : Det där med en nedsläckt kyrka och 253 tända ljus... Wow!

lillP: Håller med att det är kul att få bröllopsbilder både i dagsljus och mörker. Ska ni ta foto för en fotograf och i så fall utomhus? Innan vigseln i dagsljus eller efter i mörker?

Mrs Van Derkamp: Det där med att åka häst & släde till bröllopsfesten lät ju ljuvligt, fast som boende i de sydligare breddgraderna är det nog inget att hoppas på...

Fler tips?

• lillP

då får man hoppas på att det inte regnar när man är ute. För oavsett hur mörkt det är så lär man märka det då

Zsarah skrev 2008-08-01 10:21:01 följande:
    nejdå för det är mörkt ute så man ser inte regnet och det är fortfarande mysigt med alla ljus i mörkret.
  • lillP

vi kommer att ha två fotografer med oss från förberedelser till första dansen. Mellan påklädning och vigsel så kommer vi ha den "arrangerade" fotograferingen. Kommer även att tas bilder i limon efter etc. Fotograferna får reka hur och var de bästa bilderna kan bli. Sånt kan de bäst

Sellen skrev 2008-08-01 11:07:13 följande:
    lillP: Håller med att det är kul att få bröllopsbilder både i dagsljus och mörker. Ska ni ta foto för en fotograf och i så fall utomhus? Innan vigseln i dagsljus eller efter i mörker?
Svar på tråden Tips/varför(?) Vinterbröllop