Har man rätt att vara ledig för att gifta sig?
Vi ska gifta oss i hemlighet och jag undrar nu om jag har rätt att vara ledig (med lön) för att gifta mig?
Jag vill inte fråga min chef än då vigseln är hemlig än så länge.
Vi ska gifta oss i hemlighet och jag undrar nu om jag har rätt att vara ledig (med lön) för att gifta mig?
Jag vill inte fråga min chef än då vigseln är hemlig än så länge.
Hej! Jag är också lärare. Tror du måste ansöka om tjänstledighet, kan inte tänka mig att man får en dag gratis "bara" för att det är ens bröllopsdag. Har du jobbat in timmar kan du säkert få ta av dem, annars blir det nog tjänstledighet utan lön. Lycka till med det hemliga bröllopet!
Tack för alla svar. Jag får helt enkelt ta och ringa facket imorgon så att jag kan fortsätta att vara hemlig på jobbet ett tag till :)
Jag får ledig dagen före mitt bröllop (en fredag) med betalt, kallas permission. Superbra :)
pumpkin-vilker fack är du m i??
Det finns i alla fall kommunal-har EA dag=enskild angelägenhet.man får betalt för tex anhörigs svår sjukdom,vaka vid dödsbädd,begravning o sånt.vet dock inte om bröllop står med?
Jag får ledigt vid nära anhörigs bortgång 3 dagar
1 dag när jag gifter mig 1 dag när jag fyller 50 eller m2b och 1 dag när jag fyller 60 eller min m2b
jag är med i kommunal men det här är jobbets förmåner jobbar på bank.
Är du grundskolelärare eller förskollärare?
Jag är grundskolelärare och vill jag vara ledig utanför lov så måste jag ta tjänstledigt utan lön..
Jag är gymnasielärare med semestertjänst, inte ferietjänst.
Min man fick "permission för eget bröllop" fredagen innan vårt bröllop, det ingick i deras avtal.
Nej du måste ta semester.
Jag jobbar som IT-konsult och vi får permission med bibehållen lön för eget bröllop samt 50-årsdagen.
Jag läste min blivandes kollektivavtal, han är med i LO, dem har rätt till "permission" och får vara ledig vid eget bröllop med lön. Så imorgon ska han till chefen och begära ledigt :)
Det är jättevanligt att det finns en överenskommelse om detta i kollektivavtal: oftast att man får betald ledighet. Har försökt hitta något lagrum (trodde ev. att det var så att du har rätt till obetald semesterdag eller tjänstledighet eller så på egen bröllopsdag) men det verkar inte finnas lagreglerat alls. Någon annan som kan mer arbetsrätt kanske vet säkert?
Jag kommer att begära ledigt när vi gifter oss. Men eftersom jag jobbar inom vården så jobbar jag på min bröllopsdag *skrattar* Men enligt min chef så fick jag ta tjänstledigt.. Konstigt nog.. eller semester.. Men inte någon permission här inte
Zezan82: Vilket fack är du med i? Hoppas jag också kan få det. Ska dock börja ett nytt jobb veckorna innan bröllopet (snacka om dålig timing). Jag hade sparat semesterdagar för att ta ut i samband med bröllopet men nu går ju de dagarna om intet.
Men hade jag varit dig så hade jag sagt till min arbetsgivare direkt att du ska gifta dig och att du behöver vara ledig då.
Jojo, det går säkert bra. Men det vore ju extra bra om jag kunde få fredagen ledig med betalt som zezan82! Jag kommer ha semesterdagar från det gamla jobbet som jag tar ut i betalt så då finns det ju utrymme att ta tjänstledigt på nya jobbet. Jobbigt att börja ett nytt jobb med en massa nya saker att lära sig, samtidigt som man BARA tänker på bröllopet. Jag får väl fejka mig igenom de första veckorna...
Kolmasken: Jag är med i FTF, sen vet jag inte om det är att det är facket som bestämt det eller om det är något särskilt på företaget. Men bra är det, så sparar man en semesterdag :)
Hoppas det löser sig
Nä, jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara lagreglerat- arbetsrätten i Sverige detaljreglerar ytterst få saker eftersom vi valt den mer flexibla lösningen med kollaktivavtal.