Har man rätt att vara ledig för att gifta sig?
Vi ska gifta oss i hemlighet och jag undrar nu om jag har rätt att vara ledig (med lön) för att gifta mig?
Jag vill inte fråga min chef än då vigseln är hemlig än så länge.
Vi ska gifta oss i hemlighet och jag undrar nu om jag har rätt att vara ledig (med lön) för att gifta mig?
Jag vill inte fråga min chef än då vigseln är hemlig än så länge.
Hej! Jag är också lärare. Tror du måste ansöka om tjänstledighet, kan inte tänka mig att man får en dag gratis "bara" för att det är ens bröllopsdag. Har du jobbat in timmar kan du säkert få ta av dem, annars blir det nog tjänstledighet utan lön. Lycka till med det hemliga bröllopet!
Tack för alla svar. Jag får helt enkelt ta och ringa facket imorgon så att jag kan fortsätta att vara hemlig på jobbet ett tag till :)
Jag får ledig dagen före mitt bröllop (en fredag) med betalt, kallas permission. Superbra :)
pumpkin-vilker fack är du m i??
Det finns i alla fall kommunal-har EA dag=enskild angelägenhet.man får betalt för tex anhörigs svår sjukdom,vaka vid dödsbädd,begravning o sånt.vet dock inte om bröllop står med?
Jag får ledigt vid nära anhörigs bortgång 3 dagar
1 dag när jag gifter mig 1 dag när jag fyller 50 eller m2b och 1 dag när jag fyller 60 eller min m2b
jag är med i kommunal men det här är jobbets förmåner jobbar på bank.
Är du grundskolelärare eller förskollärare?
Jag är grundskolelärare och vill jag vara ledig utanför lov så måste jag ta tjänstledigt utan lön..
Jag är gymnasielärare med semestertjänst, inte ferietjänst.
Min man fick "permission för eget bröllop" fredagen innan vårt bröllop, det ingick i deras avtal.
Nej du måste ta semester.
Jag jobbar som IT-konsult och vi får permission med bibehållen lön för eget bröllop samt 50-årsdagen.
Jag läste min blivandes kollektivavtal, han är med i LO, dem har rätt till "permission" och får vara ledig vid eget bröllop med lön. Så imorgon ska han till chefen och begära ledigt :)