• NYC08

Har man rätt att vara ledig för att gifta sig?

Vi ska gifta oss i hemlighet och jag undrar nu om jag har rätt att vara ledig (med lön) för att gifta mig?
    Jag vill inte fråga min chef än då vigseln är hemlig än så länge.

• Svar på tråden Har man rätt att vara ledig för att gifta sig?
  • sandybee

Kanske beror på vilket avtal man har men jag har rätt att vara ledig med lön på min bröllopsdag ... men eftersom jag gifter mig på en lördag spelar det mindre roll i mitt fall.

• feministbrud

Nej, inte om det inte står så i ert avtal. Du har ju däremot rätt till semester. Så begär ledigt nu!

• NYC08

Ok. Jag är med i lärarnas riksförbund, någon som vet vad som gäller då?

• feministbrud

Menar du att ha rätt till en extra semesterdag för att du ska gifta dig? Det har jag inte hört talas om, men är ju fullt möjligt eftersom vi i vårt avtal har rätt att gå på begravningar inom familjen.

Jag vet inte vad som gäller för lärare. Däremot vet jag att man som lärare har rätt att ta tre dagar eller något sådant per år utöver loven. Hur länge ville du vara borta?

• Mikabella

Jag tror inte man har "rätt" till det. Däremot så ses ju alltid bröllop o ännu mer en vigsel som en nästan självklar anledning till att få ledigt. Iaf brukar jag ge min personal ledigt...om det finns möjlighet såklart, Anstränger mig alltid för att få ihop schemat o sätta in annan personal. Men det är ju inte så att man automatiskt blir ledig pga bröllop. Du får ta ut en eller flera semesterdagar för att få betald ledighet.

• NYC08

Jag vill vara ledig 2 dagar och jag hoppas att jag bara behöver använda 1 av mina semesterdagar och få en dag "gratis" ;)

• 2580

Jag jobbar på bank och där har jag rätt till en dag.

• Silva79

Kolla med ditt fack, jag fick betald ledighet när vi gifte oss (En torsdag), men jag är med i Metall.

• Pumpkin

Vi har rätt till en dags betald ledighet i samband med bröllop, det har även min man.

• Aleta

Permission brukar det kallas. Transport har det i alla fall. Kan du inte få tag på ett kollektivavtal och läsa?

Svar på tråden Har man rätt att vara ledig för att gifta sig?