• sanan

besviken..

Jag blev hippad idag och jag vet inte ens om att kalla det en hippa..två av vännerna dök upp, lånade en sjal att ha som ögon bindel, satte mig i bilen. Körde fel när de åkte till söderköping och blev bjuden på en vanlig glass utan för smultronstället (som var grejen)..gick en kort promenix och sedan hem igen..vännerna ville inte ens komma med till lägenheten och umgås efteråt..Hela "hippan" tog 4 timmar..mesta tiden gick åt körningen och felkörningen..är jag barnslig som är besviken?

• Svar på tråden besviken..
  • skruttgumma

Stackare!!
    Lider verkligen med dig!
    Om det var din riktiga möhippa så tycker jag faktiskt att du borde tala om för dem att det gjorde dig ledsen och besviken.

• sanan

Jag har talat om det för dem och det jag fick tillbaka var att jag är otacksam. Att det var en tanke bakom allt som jag inte såg och att de var studenter och hade bara kommit till östergötland för min skull. Jag kände lite då att varför lägga ner pengarna på resa om inte göra möhippan ordenkligt..? sedan slutade telfonsamtalet med att min bästa vän inte vill prata med mig innan bröllopet. Samt att hon tyckte att vi hade övertalat henne till att göra saker på bröllopet som inte var bestämt sedan innan..Känner just nu att varken jag el min m2b har några vänner som kan hjälpa till..Hela bröllopet känns just nu som skit samma och det är väl inte så jag känna angående "den lyckligaste dagen i mitt liv"?

• AnnaochHenrik

Som jag ser det: En möhippa måste inte kosta en massa pengar, bara för att det är genomtänkt! Att exempelvis låna ihop några "tjusiga" kläder och skicka ut dig på lite smått pinsamma uppdrag hade ju exempelvis inte kostat ett öre... Så nog tycker jag att du har rätt att vara lite besviken, just för att det verkade dåligt genomtänkt och lite fantasilöst...

En liten fråga: De här tjejerna, har de varit på många bröllop & möhippor innan? De kanske helt enkelt inte visste vad som "förväntades" av dem?

• sanan

De har varit på många möhippor innan och de har ofta berättat vad de har gjort på dem..tex bakat polkagrisar och dylikt..så mina förväntaningar var ganska höga det erkänner jag..

• grabbarna

en mysig picknic hade ju inte behövt bli så dyr..har full förståelse att du känner dig besviken, en biltur och en glass liksom vad är det....

trist att det blev tjafs sedan också, skitsvårt jag vet men försök koppla bort tankarna på henne och fokusera på det roliga

hon är säkert avundsjuk och det är inte omöjligt att det är därför hon tjaffsar om vad hon har för uppgift på bröllopet vadå övertalad man kan ju säga nej..

• Lillsnufflan

Jag känner verkligen med dig. De flesta av mina vänner har inte särskilt mycket pengar så jag räknar inte med att de kan ta med mig på något dyrt evenemang. Däremot räknar jag med lite energi och fantasi. Som AnnaochHenrik och grabbarna skriver så går det ju faktiskt att hitta på skojiga saker även utan pengar.

Om man gör sig omaket att ta sig ner från Uppsala kan man ju dessutom lägga mer än fyra timmar tycker jag.

Om detta är vänner som betyder något för dig, vilket jag utgår ifrån eftersom du refererar till den ena som din "bästa vän", så tycker jag du ska låta det gå ett par dagar tills de värsta känslorna har lagt sig och sedan ringa upp och försöka bli sams. Jag antar att hon känner sig ganska dum just nu. Du har redan talat om att du blev besviken, men du kan ju utveckla och lägga fokus på att du hade sett fram mot en heldag med henne eftersom ni inte ses så ofta (vilket jag antar att ni inte gör, eftersom ni bor på olika ställen) så förstår hon att du inte bara är sur för att de inte la ut en förmögenhet. Och så kan du berätta för henne att det är viktigt för dig att ha henne vid din sida inför bröllopet.

Om det nu är så att du vill bli sams med henne igen, förståss.

Lycka till och hoppas allt löser sig för dig!

• Sommargrönt

Visst förstår jag att du blev lite besviken. Men helt ärligt, de kom hela vägen och ville umgås med dig. Man ska vara glad för det man får. Så tycker jag faktiskt. Det är ingen rättighet att få en möhippa alls. Det är du som bestämt att du vill gifta dig och det är din man och du som har förpliktelser mot varandra. INGEN annan. Jag tycker faktiskt att det var hemskt gjort att säga till att du blev ledsen. Förstår din väns reaktion. Även om jag förstår att man kan bli besviken och kanske hade väntat sig mer så har man ingen rätt att gå fram hur man vill för det...Menar inte att trampa dig på tårna nu men så känner jag i alla fall...

• saragran
    Sommargrönt skrev 2008-07-28 10:05:50 följande:
    Visst förstår jag att du blev lite besviken. Men helt ärligt, de kom hela vägen och ville umgås med dig. Man ska vara glad för det man får. Så tycker jag faktiskt. Det är ingen rättighet att få en möhippa alls. Det är du som bestämt att du vill gifta dig och det är din man och du som har förpliktelser mot varandra. INGEN annan. Jag tycker faktiskt att det var hemskt gjort att säga till att du blev ledsen. Förstår din väns reaktion. Även om jag förstår att man kan bli besviken och kanske hade väntat sig mer så har man ingen rätt att gå fram hur man vill för det...Menar inte att trampa dig på tårna nu men så känner jag i alla fall...
    Håller med dig helt. Visst har man rätt att bli besviken, dock tycker jag man kan hålla detta för sig själv då det, som Sommargrönt säger, inte alls är en självklarhet att få en möhippa!
  • skille

kjøre bil= bensin penger... hvorfor ikke bare ta en hyggelig kafetur, eller en hyggelig lunsj. jeg forstår veldig godt at du ble besviken. har tidligre jobbet med eventer og har planlagt mange slike typer av eventer. allt fra den mest avanserte til den helt enkle. det virker ikke gjenomtenkt. Det skal jo være "siste festen" før man blir gift..

• snart fru magnusson

Jag tycker det är bättre att vara ärlig och säga att man blev ledsen. Jag tycker att i en möhippa ligger en viss förväntan, det är inte så konstigt. Sen att man inte kan förvänta sig en är självklart.

Jag tycker det är konstigt att de åkte så långt och inte gjorde mera tillsammans med dig. Jag förstår om du är besviken.

Svar på tråden besviken..