• Zsarah

    Ställer snart in pga rädsla för tråkig fest..

    Jag har velat ge upp allt och strunta i allt som har med bröllop att göra, är så rädd att det ska bli en tråkig fest.
    Våra släkt är inga sångfåglar, inga tal hållare och inte heller så lekande av sig är så rädd att det ska bli tråkigt.
    Finns det någon annan i samma situation?

  • Svar på tråden Ställer snart in pga rädsla för tråkig fest..
  • Sommargrönt

    Jag måste bara säga att de som menar att en fest/middag automatiskt blir tråkig utan alkohol anser jag ha någon form av alkoholproblem. Visst blir man mer avslappnad och tråkigt nog så verkar alkohol vara mer eller mindre obligatoriskt i de flesta sammanhang, men är det ett måste så är något fel tycker jag. Vi har alkoholfri middag för brudgummens föräldrars skull, av respekt för att de är helnykterister och tycker att det är obehagligt när folk runtomkring dricker. Det är väldigt ledsamt att höra att man ska ha en trist fest innan den ens blivit av.

    Men nu till ts fråga. Vi har alltså, förutom en tråkig alkoholfri fest :) även en middag där ví väntar oss få tal och en fest efteråt där vi inte tror att en enda själ kommer att vilja dansa. Vi har löst det med att hyra in en trubadur som spelar mer mingelbakgrundsmusik så det blir mysig stämning för konversation istället. Och så kommer det en jätteduktig kille och har ett pubquiz för oss, där man delar in sig i lag och försöker svara på 25 frågor tillsammans. Vinnarlag och förlorarlag får roliga priser. Jag var jätteorolig att alla bara skulle gå hem direkt efter middagen innan vi bokade in detta. Nu känns det jättebra!

  • Humlan66
    feministbrud skrev 2008-07-14 12:39:35 följande:
    Dsy04: vad menar du med att bli full? Tycker du att det är vulgärt att vara berusad på bröllop? Jag hoppas verklige att många blir fulla på mitt bröllop! Då menar jag inte att de ska spy eller slåss, utan bli glada och vingliga. Jag är också relaxad och vill inte att allt ska vara "perfekt" men vi vill att vårt bröllop ska bli en hejdundrande kul fest som folk kommer att minnas länge.
    jovisst är det väl så att folk slappnar av mera med alkohol i kroppen, jag tror faktikst folk har sånt vett att inte supa sig stupfull på ett bröllop så jag tror inte det är nån fara med alkohol på bröllopet . JAG vill inte ha en fest utan det iaf
    sen är ju alla olika
  • Pärlplattan II

    Bara för att man har alkohol med på festen så betyder det ju inte att folk blir aspackade - det är ju vuxna människor och vi räknade med att de kunde ta vara på sig själva (sen förstår jag att det kan vara annorlunda om det är folk med som man vet har problem med alkohol). Det blev en superhärlig fest både för de som drack alkohol och för de som inte drack alkohol, verkligen jättelyckat!

    TS - jag tror att det blir bra. Det är ju jättebra att ha någon som liksom "tar initiativet" som ni ska ha, för då sätter man ju igång resten och förmodligen börjar folk prata lite med varandra och sådär (oavsett om det är alkohol med eller inte)och då kommer de ju igång, sen går det förhoppningsvis av sig själv!!

  • feministbrud

    Sommargrönt: Jag hoppas inte att du syftar på mig. jag sa bara att jag tror att det blir roligt med alkohol, inte att det automatiskt blir tråkigt utan. Jag vill inte vara utan, men du väljer såklart hur du vill ha det. jag blir också trött på tt det verkar vara sånt tabu kring alkohol och att man alltid måste vara rädd för att folk blir för fulla och att man minsann måste betala sin egen bar. Det är såklart helt ok med alkoholfria bröllop och betalbar, men det är också ok med massor med alkohol och erbjuda varje gäst att dricka så mycket han eller hon vill.

    Nu har ju inte TS sagt om hon ska ha alkoholfritt eller inte, men jag menade att om hon serverar alkohol så löser sig nog det roliga av sig självt.

    Och jag upprepar: Om man inte kan ha roligt utan sprit så skulle jag vara alkoholist. Man vill ju inte ha tråkigt om det går att undvika

  • tonårsmorsa

    Om gästerna inte gillar att sjunga får de roligast om det inte är allsång. Gillar de inte att leka så trivs de bäst om de slipper. Är de inte roade av dans så blir festen roligast om gästerna bara umgås utan dans. Det är vad jag tror.

    Jag vill dansa (så också min släkt och vänner). Är själv ingen sångfågel, men många av gästerna gillar att sjunga, så allsång blir det (de som inte vill får väl låta bli eller mima). Funderar på lekar, men vill inte att det ska kännas konstlat. Och vin till maten ska jag absolut ha och även bar senare under kvällen, men det behöver inte bli något fylleslag för det. Tyvärr är det väl sant som Magnus Uggla sjunger "Dansar aldrig nykter", för många svenskar. Fördelen med att ha gäster som kan dansa är att det oftast blir lite lugnare på alkoholfronten, de vill inte snubbla omkring på golvet.

  • Sommargrönt

    Nej, syftade verkligen inte på dig. Du verkar vara en av få i denna tråden som poängerar samma sak som jag gör! Jag hade personligen hellre serverat alkohol och låtit folk göra som de vill. Men tycker samtidigt att det är tråkigt att det ska vara så trist att människor inte klarar av att slappna av utan att påverka hjärnan med något...Nu har vi alkoholfri fest, inget jag kan göra något åt...men vet ju att det finns gäster på bröllopet med samma åsikt som här, nämligen att det blir en tråkig fest...inte så kul...


    feministbrud skrev 2008-07-14 12:51:18 följande:
    Sommargrönt: Jag hoppas inte att du syftar på mig. jag sa bara att jag tror att det blir roligt med alkohol, inte att det automatiskt blir tråkigt utan. Jag vill inte vara utan, men du väljer såklart hur du vill ha det. jag blir också trött på tt det verkar vara sånt tabu kring alkohol och att man alltid måste vara rädd för att folk blir för fulla och att man minsann måste betala sin egen bar. Det är såklart helt ok med alkoholfria bröllop och betalbar, men det är också ok med massor med alkohol och erbjuda varje gäst att dricka så mycket han eller hon vill. Nu har ju inte TS sagt om hon ska ha alkoholfritt eller inte, men jag menade att om hon serverar alkohol så löser sig nog det roliga av sig självt.Och jag upprepar: Om man inte kan ha roligt utan sprit så skulle jag vara alkoholist. Man vill ju inte ha tråkigt om det går att undvika
  • Dsy04

    feminist.
    för mig full låter som en stark ord...

    lättpåverkad är det ok för mig...

    men smaken är som baken:)

  • feministbrud

    Dsy04: Jag hoppas att du menar lätt påverkad, lättpåverkad är ju när man bara behöver lite för att bli full. Fnissig och glad och, ja full, tycker ajg för det mesta är väldigt roligt. För full är en annan sak.

  • Dsy04

    feministbrud

    jag tror att du vet väl vad jag menar. jag skriver inte lika perfekt som du för jag är inte svensk
    men du förstår vad jag menar full och att vara lätt påverkad alltså med måtta.

    jag menar jag vill inte ha fulla människor i mitt bröllop för det är ingen krog

    några goda drinkar är så klart bra de ska drickas med glans.

    jag vill inte att du tar illa upp men jag pratar inte om andras bröllop jag pratar opm hur jag vill ha det i mitt bröllop

  • Lavendelblomma

    oh fy...
    låter inte alls kul :)

    Bride in England skrev 2008-07-14 12:09:04 följande:


    dessutom...vilken mardrom att behova leka lekar med folk man inte kanner helt nykter..roligare fest kan man val tanka sig...
Svar på tråden Ställer snart in pga rädsla för tråkig fest..