• måjs

Gå in med pappa, hur göra med tärna?

Jag m vill att min pappa ska gå in med mig i kyrkan och att min m2b redan sk stå där framme. Hans bestman står väl oxå redan där framme då, men hur gör jag med min tärna? Ska hon gå efter mig och min pappa eller ska hon oxå redan stå där framme?

• Svar på tråden Gå in med pappa, hur göra med tärna?
  • lisen85

klart dom har rätt att neka, men ni har rätt att välja annan präst. är man ute i god tid ska inte det va nått problem

• jizz

Jag kommer gå in själv med mina två tärnor efter mig.

M2B väntar med bestman framme ca 5 minuter innan.

FRÅGAN ÄR HUR PRÄSTEN GÖR? går han in efter oss eller står han också där framme?

• Kärlek ger näring åt själen

Varför inte?? Menar jag tänker inte sitta och försvara eller förklara varför jag vill ha det så.. Det är upp till var och en att göra som de själva vill. Jag tror inte ts ville att tråden skulle spåra in i en diskussion om hurvida vi vill gå in med pappa eller ej.. utan snarare hur man gör med tärnorna NÄR man gör det...

didis skrev 2008-07-13 14:03:16 följande:
    Men varför vill ni bli överlämnade av er pappa?? Hu så gammeldags och otidsenligt, som om jag inte vore en självständig kvinna utan måste ha en överförmyndare vid min sida.

Jag misstänker att prästen går in efter er..*om jag inte missminner mig helt* Eller så kommer han ut ur ett rum..

jizz skrev 2008-07-13 14:58:59 följande:
    Jag kommer gå in själv med mina två tärnor efter mig.M2B väntar med bestman framme ca 5 minuter innan.FRÅGAN ÄR HUR PRÄSTEN GÖR? går han in efter oss eller står han också där framme?
  • jizz

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-13 15:06:14 följande:

Jag misstänker att prästen går in efter er..*om jag inte missminner mig helt* Eller så kommer han ut ur ett rum..
    Ok, tycker nog det skulle sett konstigt ut om han skulle gå efter och behöva runda oss väl framme vid altaret. Tack för ditt svar, bäst jag kollar upp saken med honom.
  • feministbrud

Nej, kyrkan är en enskild organisation som besämmer själva över sin verksamhet. Ingen kan alltså kräva att få gå in i kyrkan med sin pappa under vigseln om ingen präst vill gå med på det. Många verkar se kyrkan som staten och att det är en mänsklig rättighet att får göra som man vill där. Så är det inte. Kyrkan bestämmer själv. Punkt.

JoDee skrev 2008-07-13 14:45:14 följande:
    Skrev ju att dom har rätt att neka. Men det finns ju fler präster än en. Det är upp till prästerna, men det finns ingen lag som säger nej till det. Det är prästens eget val.
  • furillen

hmm.. har också funderat på detta!
    vi gifter oss borgerligt utomhus. min m2b vill står och vänta på mig tillsammans med sin bestman. sedan kommer jag och pappa och tärnan komma i bil. så att hon redan står där framme är inte ett alternativ för oss. och jag har bara en tärna. så egentligen blir det ju lite lustigt att hon ska gå "själv" och sen jag och pappa tillsammans. eller om hon ska gå efter? vet inte alls hur vi ska lösa det hela.
    blir glad över flera tips!

Ja jag har iofs bara varit på två bröllop o det ena stod prästen där framme och vänta på brudparet och det andra så gick prästen efter brudparet.. så det är nog bäst att fråga ändå

jizz skrev 2008-07-13 15:15:50 följande:
    Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-07-13 15:06:14 följande:
    Ok, tycker nog det skulle sett konstigt ut om han skulle gå efter och behöva runda oss väl framme vid altaret. Tack för ditt svar, bäst jag kollar upp saken med honom.
  • EmmaCaroline

Jag ska gå in med min älskade pappa. Men först ska blomsterflickor och tärnan gå före. Det jag undrar över är musiken. Ska man ha en annan slags ljuv musik när de går in och sedan slänga igång brudmarschen när bruden kommer eller ska det vara brudmarschen direkt? Vad tycker ni?

Jag personligen tycker det är bättre att ha någon ljuv musik när bf o tärnan går in och sedan köra march när du o pappa går in. Tror det kan bli liiite mkt annars Så kommer nog vi köra.. om inte tärnan går bakom mig dvs *S*

EmmaCaroline skrev 2008-07-13 21:54:11 följande:
    Jag ska gå in med min älskade pappa. Men först ska blomsterflickor och tärnan gå före. Det jag undrar över är musiken. Ska man ha en annan slags ljuv musik när de går in och sedan slänga igång brudmarschen när bruden kommer eller ska det vara brudmarschen direkt? Vad tycker ni?
  • sturmunddrang

Går också in med min pappa. Brudgummen och bestman anländer tidigare till kyrkan och står färdigt i kyrkan och väntar. Min brudfrämma kommer samtidigt med mig och går in i kyrkan och ställer sig "mittemot" bestman före jag och pappa kommer in. Lätt som en plätt

• Labolina07

TS: hon kanske kan gå in före er?

Våra näbbar ska gå först, sen tärna & marskalk, sen jag & pappa.
    Bestman står framme med blivande.

Funderar med på musiken för tärnan m.m. vilken ska man ha??

Svar på tråden Gå in med pappa, hur göra med tärna?