• måjs

Gå in med pappa, hur göra med tärna?

Jag m vill att min pappa ska gå in med mig i kyrkan och att min m2b redan sk stå där framme. Hans bestman står väl oxå redan där framme då, men hur gör jag med min tärna? Ska hon gå efter mig och min pappa eller ska hon oxå redan stå där framme?

• Svar på tråden Gå in med pappa, hur göra med tärna?
  • Tilldis

Jag ska gå in med min pappa, m2b + marskalker står framme vid altaret. Men tärnan ska enligt prästen gå in efter mig... så vill inte jag ha det. jag vill komma in sist så jag funderar på att göra en kupp och skicka in tärnorna först ändå. Får väl skylla på förvirring eller nått =) Vad ska han göra? Be oss göra om det?! =P

• sommarbrud 080802

Jag går in med min "Far" jag med men vi går sist in. Vi har tänkt de så att först går näbbarna in och strör rosblad sedan kommer tärnor och marskalkar. Vi har 2st marskalkar och 4tärnor. 2st får gå in med marskalkarna och de 2 andra tärnorna går in tillsammans. Sedan är de min tur. Min m2b står redan dör framme och väntar.

Vi gifter oss utomhus så vi tyckte de förfall sig bra att ta i den ordningen.

• gekas

jag ska också gå med min pappa. Prästen tycker inte riktigt om det men hon godkände det ändå . Hon tyckte att det är mitt bröllop så att hon får hålla sina åsikter för sig själv och vigsel kommer att vara ute om vädret tillåter. I kyrkan had edet itne gott. Blev faktist lite ledsen över det för attd et finns risken för att eventuellt kommer vigsel ske i kyrkan ( vid regn) Jag vill gå in med min pappa...

• aikidoaasa

Om det är släp på din klänning bör hon gå in efter dig för att se till så att det inte blir något konstigt med det. (pinsamt om det skulle fastna och säga ritsch)

• IdaÄlskarLennart

min präst sa "självklart fr man bli överlämnad av vem som helst "

• Duchess

Det finns såklart präster som säger så. Frågan är varför de säger så, när de pastorala råd som bl a flera biskopar gett är att inte tillåta brudöverlämning?

Ett av svaren är att det finns många präster (manliga, i det här fallet) som anser att kvinnan faktiskt är underordnad mannen. För dem är det glädjande att det finns kvinnor som vill bli överlämnade, och de uppmuntrar naturligtvis detta eftersom det stämmer överens med deras personliga syn på män och kvinnor.

IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-13 13:11:00 följande:
    min präst sa "självklart fr man bli överlämnad av vem som helst "
  • didis

Men varför vill ni bli överlämnade av er pappa?? Hu så gammeldags och otidsenligt, som om jag inte vore en självständig kvinna utan måste ha en överförmyndare vid min sida.

• JoDee

Tjuriga präster finns det gott om. Men ingen av dom har rätt att neka eran vilja. Finns inga lagar och bestämmelser i kyrkan.
    Däremot kan en präst vägra viga er om ni insisterar. Finns andra prällar dock.
    Min väninnas präst vill inte låta dom göra så eftersom det är en amerikansk tradition, och inte svensk.
    Men samtidigt så, alla svenska traditioner bygger på utlänska så.
    Han vägrade viga dom med deras önskan, så dom fick helt enkelt förlja prällens vilja.

• Duchess

Eh... jo, prästerna har rätt att neka. Prästen har ansvaret för vigselgudstjänsten.

JoDee skrev 2008-07-13 14:03:42 följande:
    Tjuriga präster finns det gott om. Men ingen av dom har rätt att neka eran vilja. Finns inga lagar och bestämmelser i kyrkan.Däremot kan en präst vägra viga er om ni insisterar. Finns andra prällar dock.Min väninnas präst vill inte låta dom göra så eftersom det är en amerikansk tradition, och inte svensk. Men samtidigt så, alla svenska traditioner bygger på utlänska så. Han vägrade viga dom med deras önskan, så dom fick helt enkelt förlja prällens vilja.
  • JoDee
    Duchess skrev 2008-07-13 14:06:26 följande:
    Eh... jo, prästerna har rätt att neka. Prästen har ansvaret för vigselgudstjänsten.
    Skrev ju att dom har rätt att neka. Men det finns ju fler präster än en. Det är upp till prästerna, men det finns ingen lag som säger nej till det. Det är prästens eget val.
Svar på tråden Gå in med pappa, hur göra med tärna?