• bollöga

Till minne av nära o kära som gått bort...

Hur har ni andra gjort som har ex föräldrar som gått bort och som ni vill visa att ni minns under ert bröllop; detta utan att det blir för skumt. Min pappa gick bort i canser när jag var 9 år och han var och är fortfarande oerhört viktig för mig. Nu när vi gifter oss vill jag hedra hans minne i kyrkan, inte via tal eller sånt men kanske med en ensam blomma framme vid altaret, har ni eller någon ni känner gjort något liknande eller är ideén helt knäpp?

• Svar på tråden Till minne av nära o kära som gått bort...
  • Nalle Puh 40

Jag har tänkt att ha buketten under hela dagen och isf sätta den på mormor och morfars grav dagen efter men kanske skulle göra så som du sa, var en bra ide...

Fler förslag?

• Emmas syster

har sett en gång att de gjort en tredelad bukett lixom (det var nog inte snyggt med två) och lagt en del på varje grav - enkla rundbundna buketter som man bundit ihop tätt med sidenband

en annan bukett som borde gå att dela var skitcool- såg ut flera bollar som satt ihop med sidenband i olika storlekar - den översta i handen och de andra hängde ner under

• BettyB

Min svärmor gick bort i fjol. Min man ska ha ett litet foto av henne i sin bröstficka så att hon är med honom hela bröllopsdagen.

• bollöga

Nu har vi bestämt oss för en ljuständning precis efter att vi kommit in i kyrkan. Ingen kommer att säga nåt utan min underbara tärna har tagit som sin uppgift att tända ljuset. kommer att bli mycket rörande.

• Cachou

Vi har en lykta tänd vid vigseln men då vigs vi utomhus också.

• fjällensbrud2008

hejsan, jag hade ett underbart bröllop nu i sommar och jag hade samma tankr som du, jag förlorade båda mina föräldrar väldigt hastigt och ville på något sätt hedra dem, men samtidigt inte riskera att brista ut i gråt. Jag pratade med prästen om mina tankar och då sa han att det var en fin tanke, så när vi hade tågat in i kyrkan, inledde han först med några ord och sedan sa han följande, eftersom ... föräldrar inte kan närvara vid denna stund, så tänder vi dessa båda ljus för dem och på detta sätt finns de närvarande här med oss idag, jag fällde några tårar, men då stod jag med ryggen mot alla och det var så fint och det kändes bra, prata med prästen i förväg.

• fluffinuff

Jag har inte mina föräldrar kvar, men jag tänker ha ett litet bord vid middagen där korten på dem står. Sen så tänker jag också ha med dem i gästbeskrivningen, tyå "frånvarande, men ändå närvarande" och skriva nåt kul om dem.

• minabarn

Våra dotter som gick bort i min mage i v 40 ska vi minnas på vårt dop/bröllop genom att vi ska sätta en liten näbbbukett samma som vår andra dotter ska ha under vigeln och dopet vid hennes speciella plts i minneslunden. samt så ska min sävrmor köpa gravljus som de som vill ska få tända i minneslunden efter kyrkan. Samt ska vi ha en dikt i fest/sång häftet och hennes namn och födelse/död

• Tooticki
    bollöga skrev 2008-07-12 10:29:40 följande:
    Hur har ni andra gjort som har ex föräldrar som gått bort och som ni vill visa att ni minns under ert bröllop; detta utan att det blir för skumt. Min pappa gick bort i canser när jag var 9 år och han var och är fortfarande oerhört viktig för mig. Nu när vi gifter oss vill jag hedra hans minne i kyrkan, inte via tal eller sånt men kanske med en ensam blomma framme vid altaret, har ni eller någon ni känner gjort något liknande eller är ideén helt knäpp?
    Kan ni inte beställa en liten krans/blomsterarrangemang av något slag med ett sidenband med en häslning på. "Du är med oss idag och alla dagar" el liknande..?
  • bollöga

Roligt att så många svarat och delat med er hur ni gjorde till ert bröllop. Pratade med en av våra präster( ja vi kommer att ha två) och fick förslaget att när vi kommit in i kyrkan innan allting börjar så kommmer min tärna att gå fram till den stora ljustaken i kyrkan och tända ett ljus, ingen kommer att säga nåt utan det kommer att nämnas i kyrkbladet istället. Allt för att göra stämningen så lättsam som möjligt. Sen kommer det en psalm och vigseln börjar.

Gjorde på detta viset för att min far var och är fortfarande väldigt viktig för mig trots att det gått 20 år.

Svar på tråden Till minne av nära o kära som gått bort...