• bollöga

Till minne av nära o kära som gått bort...

Hur har ni andra gjort som har ex föräldrar som gått bort och som ni vill visa att ni minns under ert bröllop; detta utan att det blir för skumt. Min pappa gick bort i canser när jag var 9 år och han var och är fortfarande oerhört viktig för mig. Nu när vi gifter oss vill jag hedra hans minne i kyrkan, inte via tal eller sånt men kanske med en ensam blomma framme vid altaret, har ni eller någon ni känner gjort något liknande eller är ideén helt knäpp?

• Svar på tråden Till minne av nära o kära som gått bort...
  • bollöga

kul att höra vad ni andra tänker. jag funderade på att antingen jag eller att min tärna tänder ett ljus framme i kyrkan innan prästen håller sitt tal...

• Aleta

Både min pappa och min bror är döda och trots att det har gått många år så är det fortfarande tungt för alla i familjen.
    Jag tog min brudbukett och spred ut blommorna på vattnet i sjön där vi vigde oss dagen därpå. Jag hade inte orkat med det under själva ceremonin, man är så full av känslor redan så jag hade nog brutit ihop om jag hade gjort det då.

Det där med att tända ett ljus innan som brinner under vigseln lät fint. Man behöver ju inte påpeka för alla vad man gör eller varför.

• Waersta

Hm.. vi har inte tänkt att göra något, men jag ska nog ringa prästen och berätta att m2bs föräldrar inte lever.. vill nog att det ska nämnas av honom.
    Brudbuketten kommer jag lägga på svärmors grav.

• Sanfor

Skall troligtvis lägga min brudbukett på farfars grav.

• esset50
    aikidoaasa skrev 2008-07-12 10:32:11 följande:
    De flesta kyrkor (om inte alla) har ju minnesljusen för nära och kära som gått bort. Kan man inte tända ett sådant och på något sätt kanske fästa en blomma liknande en ur brudbuketten i nederändan av ljuset. Efter vigseln får man självklart se till att ta bort blomman så att det inte händer en olycka. Bara ett förslag, vet inte om man kan göra så eller inte.
    Om någon sätter någonting på ett minnesljus, så kommer vi obönhörligen att släcka detta. Gesten som sådan är jättefin. MEN, som du själv skriver "så det inte händer en olycka". Jag har varit med om en kyrkbrand orsakad av olycka. Hela interiören totalförstörd. Turligt nog räddades kyrkan från övertändning i sista stund. En jättetraumatisk upplevelse för hela bygden. Dessutom kunde vi ju inte använda kyrkan på mer än ett år.

Har fö faktiskt aldrig fått frågan om minnesljus för avlidna släktingar på vigslar. Tycker iden som sådan är jätefin och om frågan dyker upp, så får vi diskutera/lösa det med aktuellt brudpar. Har redan klurat ut ett par vettiga(?) förslag som kan passa hos oss. Tack TS för iden.
  • aikidoaasa

Hoppsan, då vet jag det, ingen bra idé. Bra att det finns de som arbetar i kyrkor här... annars skulle det säkert komma alldeless för många dumma förslag.
    Jag skulle plågas resten av livet om jag var den som brände ner våran kyrka.

• esset50

Det var ingen höjdare direkt. Branden alltså.

Annars så försöker vi vara tillmötesgående mot församlingsborna och övr besökare. Kyrkan mår bra av att utveckas, så att den inte avvecklas... Ständig balansgång mellan traditioner och nytänkande.

• Äntligen är det min tur

*Vi gifter oss 080808 bla för att det är min fantastiska bortångna svärmors namnsdag. Sylviadagen.
    *Jag har en diamant från hennes ring i min ring.
    *Kommer antagligen ha en krona som är gjord i silver av min morfar under vigseln.
    * Vi har Amazing Grace somen av våra låtar under vigsel. Den va ven med på hennes begravning. Kommer bli tufft att höra den igen. Men vi älskar den sången.

Tyvär hinne vi nog inte lgga buketten på svärmors grav eftersom vi gifter oss en bra bit drifrån + att vi har 2dagars. Håller den åker vi sjlvklart dit med den....

• Nalle Puh 40

Låter kanske dumt men tänk om pappa tar illa upp för att jag inte sätter blommorna på hans föräldrars grav utan väljer mammas?
    Vad tror ni???

• Emmas syster

Nalle Puh 40 skrev 2008-07-13 08:42:50 följande:

Låter kanske dumt men tänk om pappa tar illa upp för att jag inte sätter blommorna på hans föräldrars grav utan väljer mammas? Vad tror ni???
    Kan du inte be floristen att förbereda så du kan plocka ur två blommor och lägga en på varje grav?

och ha buketten stående på bordet under middagen
Svar på tråden Till minne av nära o kära som gått bort...