• bollöga

Till minne av nära o kära som gått bort...

Hur har ni andra gjort som har ex föräldrar som gått bort och som ni vill visa att ni minns under ert bröllop; detta utan att det blir för skumt. Min pappa gick bort i canser när jag var 9 år och han var och är fortfarande oerhört viktig för mig. Nu när vi gifter oss vill jag hedra hans minne i kyrkan, inte via tal eller sånt men kanske med en ensam blomma framme vid altaret, har ni eller någon ni känner gjort något liknande eller är ideén helt knäpp?

• Svar på tråden Till minne av nära o kära som gått bort...
  • Pyron

Jag vet några som tände ljus i kyrkan innan allt började, Så de som sörjde viste om vad ljusen stod för och de andra tyckte det var fint med ljus tända under bröllopet.

• aikidoaasa

De flesta kyrkor (om inte alla) har ju minnesljusen för nära och kära som gått bort. Kan man inte tända ett sådant och på något sätt kanske fästa en blomma liknande en ur brudbuketten i nederändan av ljuset. Efter vigseln får man självklart se till att ta bort blomman så att det inte händer en olycka. Bara ett förslag, vet inte om man kan göra så eller inte.

• hemse

Min blivande mans mamma har gått bort och vi hedrar henne med att sätta en bukett vid hennes grav med samma blommor som i brudbuketten

• egensinnig

Jag vet de som tänt minnesljus på väg ut ur kyrkan.

• Emmas syster

min far togs upp i flera tal

vi gjorde inget speciellt men eftersom vi var hemma hos mamma och hade festen så stod det foton på pappa på ett bord där de alltid stod

• lillaj

Min mamma har nyligen gått bort, dvs en månad före vårt bröllop och vi funderar också på vad vi ska göra- Eventuellt ber vi prästen bara nämna ett par ord. En tyst minut blir nog lite för ledsamt för stämningen på ett bröllop även om jag gärna haft en sådan. Tända ett ljus skas vi göra alla fall!

• Nalle Puh 40

Jag tror jag ska sätta min brudbukett på mormor och morfars grav och jag ska ha mormors vigselring för då finns hon alltid med mig...

• glassis

Båda mina föräldrar och min fästmans mamma har gått bort de senaste åren och vi kommer hedra dem genom dels att vigselförättaren tar upp dem i sitt tal men även en sång under ceremonin för att hedra deras minne och få med dem i denna viktiga stund i vårt liv. Så till trådstartaren - jag tycker inte alls att det är konstigt eller knäppt. Kör på vad som känns rätt i era hjärtan!!

• Mrs Van Derkamp

Jag såg på ett av Oprahs drömbröllop en gång att det var ett par som ringde i en liten klocka för dom nära och kära som gått bort..väldigt vackert.

• Hofsan

Nalle Puh 40 skrev 2008-07-12 13:06:44 följande:

Jag tror jag ska sätta min brudbukett på mormor och morfars grav och jag ska ha mormors vigselring för då finns hon alltid med mig...
    Så ska jag också göra. Efter vigslen åker vi till deras grav och lägger en blomma och jag har smält ner mormors vigselring och har den i min nya förlovningsring.
Svar på tråden Till minne av nära o kära som gått bort...