• Miss Sofie

Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman

Hej,

Jag är svensk och min kille är alltså från England. Vi bor båda här i Sverige och vi ska nu gifta oss, så jag har lite frågor.

Är det någon annan som ska gifta sig med en engelsman eller ännu bättre, någon som redan har gift sig med en engelsman?

Hur gjorde ni? Vilket språk var vigseln på? Vilka papper behöver man? Vad ska man tänka på?

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!

Mvh

Miss Sofie

• Svar på tråden Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman
  • Bride in England

Miss Sofie skrev 2008-07-11 07:43:08 följande:

LillsnufflanMin kille vill helst inte gifta sig i kyrkan eftersom vi inte är religösa. För mig spelar det ingen roll men det skulle kännas fel att ha en massa prat om Gud och Jesus och sånt när man inte är troende.Anledningen till att jag frågade var att jag har inte så mycket erfarenhet av bröllop, speciellt inte borgeliga. Har varit på ett utomhusbröllop i Sverige och ett borgeligt i England. Det i England tyckte jag var så opersonligt och jag gillade inte den cermonin. Men det kanske är annorlunda i Sverige och vem vet det kanske var så som brudparet ville ha det.
    Vi gifter oss borgerligt i England och vart brollopet kommer att vara langt ifran opersonligt Gifter oss pa en vingård och kommer att ha rosenblad utspridda i gangen och har valt mycket personlig musik som spelas och sjungs av nagra utvalda gaster. Jag tycker snarare de kyrkliga brollop jag varit pa har varit opersonliga eftersom de maste folja kyrkans regler och ha trakiga psalmer och sant (fast man kan sakert gora det till ett mycket fint och personligt brollop ocksa!) medan de borgerliga jag har varit pa har varit mycket vackra, personliga och minnesvarda.

For oss hade det kants mycket konstigt och fel att lova infor Gud det ena o det andra nar vi inte ens ar troende. Sa detta ar ett perfekt val for oss - vi far det precis som vi vill ha det oxa
  • Bride in England

Vill tillagga att om ni gifter er borgerligt kan ni utforma ceremonien precis som ni vill! De enda kraven ar att man inte fa ha med nagon religios musik och sa ar det nagra meningar man maste ha med, forutom det kan man gora som man vill.

• scottishwife

miss sofie
    förlåt att det tar tid att svara men jag är inte inne på bt lika mycket som innan vi gifte oss.

vi hittade vår säckpipeblåsare på nätet, jag vet inte vart ni bor men i stockholm finns www.sackpipa.nu och sen finns det www.sackpipa.com, de var på tattoo i skottland när vi gifte oss så de kunde inte ställa upp men vi var jättenöjda med vår blåsare.

vår skotska präst tillhör danderyds församling men som lillsnufflan skrev har ni en präst så blir det en kyrklig vigsel.

saragran: jag tyckte också att det var konstigt att de inte tittade närmare på min mans papper på skatteverket. speciellt som han bodde i england och var tvungen att åka upp till skottland för att få tag på allt, mycket jobb för ingenting. det kan ju ha varit så att hon tittade på de papper som vi hade med oss men inte bemödade sig med att ta kopior. han hade ju med sig födelsebevis och papper på att han inte var gift

• FruZorro

En till här som ska gifta sig med sin engelsman.
    Vi gifter oss här i Sverige och han har personnumer, folkbokförd etc så ha behövde inga papper utöver "de sedvanliga" papprena vid vigsel.

Antar att de engelska dokumenten behövs om han inte har någon anknytning till Sverige.

Jag är lite nyfiken på hur det funkar att få äktenskapet "lagligt godkänt" i England. Antar att det sker inte per automatik.

• Bride in England

Nagon som gift sig utomlands med en engelsman och sedan fixat namnbyte i Sverige? Hur gar det till?

• TEB08

Bride in England - jag fick instruktioner att skicka ett brev till det lokala skattekontor som jag tillhorde nar jag sist bodde i Sverige som sa att vi ville registrera aktenskapet i Sverige. Med brevet skickade jag en vidimerad kopia av vigselbeviset och den vanliga namnandringsblanketten. Det tog drygt en vecka innan jag fick ett utdrag ur folkbokforingen med de nya uppgifterna.

• Bride in England

TEB08 - ah tack sa mycket!!

• saragran

Någon som gjort tvärtom då? Dvs registrerat äktenskapet i England? Antar att det är en oerhört krånglig procedur med massor av pappersarbete...as usual ;)

• Lillsnufflan

scottishwife

Vad hade ni för engelsk psalm? Jag är ateist och har jättedålig koll på psalmer. Vi gifter oss i sverige men vill i alla fall ha en engelsk psalm så den brittiska släkten kan sjunga med. Helst någon med i sverige känd text.

• saragran
    Lillsnufflan skrev 2008-07-21 08:42:35 följande:
    scottishwifeVad hade ni för engelsk psalm? Jag är ateist och har jättedålig koll på psalmer. Vi gifter oss i sverige men vill i alla fall ha en engelsk psalm så den brittiska släkten kan sjunga med. Helst någon med i sverige känd text.
    Jag kan ju dela med mig av den vi ska ha och det är Morning has broken, en som de flesta svenskar kan sjunga med i lätt också.
  • KazoLoz

Samma har.vi kor Morning has broken o sa Amazing grace. Sen har vi en solist som sjunger nar Karleken forde oss samman och killen som kompar sjunger Endless Love med henne. Underbart! Hoppas jag!
    For allt detta sker om 5 dagar! Har varit kol lugn tills nu, skakar som varsta asplovet! nervos!lycklig.....

• saragran
    KazoLoz skrev 2008-07-21 09:04:37 följande:
    Samma har.vi kor Morning has broken o sa Amazing grace. Sen har vi en solist som sjunger nar Karleken forde oss samman och killen som kompar sjunger Endless Love med henne. Underbart! Hoppas jag!For allt detta sker om 5 dagar! Har varit kol lugn tills nu, skakar som varsta asplovet! nervos!lycklig.....
    Låter som att det blir fantastiskt! Lycka till... Själv har jag 4,5 vecka kvar men jag kan förstå hur du känner om jag tänker mig själv som jag är nu x4 :) Så SPÄNNANDE!!!
  • saragran

Lillsnufflan
    Bind us together Lord är fin den också om du vill ha fler förslag!

• Lillsnufflan

Morning has broken är väl lite svårsjungen? Musikalitet är inte ett utmäsrkande drag i våra respektive familjer. Bind us together Lord, finns den med svensk text? Jag vill att folk ska känna igen melodin? Fast det kanske man gör i alla fall? Jag har noll psalmkoll. Finns den att lyssna på någonstans?

• FruZorro

Hejsan,

ville bara saga att "Amazing Grace" ar en valdigt vacker sang, men kom ihag att den anvands ocksa pa begravningar, utifall nagon av gasterna har hort den vid ett sadant tillfalle.

Jag hade den pa min mammas begravning sa for mig ger den bara ledsamma minnen.

• matteve

*hoppar in, fast mannen i själva verket är amerikan*

Vi ska också ha Amazing Grace! Som andra psalm tänker vi på How Great Thou Art.. passar det? (Bådas släkter är kristna) och som en tredje psalm "Here is Love".

Men.. kanske ska ta Morning has broken istället för O Store Gud?

• saragran

Tycker inte att Morning has broken är mer svårsjungen än många vanliga svenska psalmer (en vänlig grönskas rika dräkt etc). För mig är den lättare iså fall, men det är väl en smaksak. Letade lite på youtube och hittade en del men ingen som var superbra med både musik och sång, men här är en med musik och text som man kan sjunga med i själv :)
    Den är väldigt upprepande så lätt att lära sig!

• Lillsnufflan

Tack för all hjälp! Det blir nog Morning has broken, alla har väl hört den (även min extremt ateistiske far lyssnar på Cat Stevens). Dessutom är den ju vacker. Amazing grace har iofs alla också hört men vi spelade den på en begravning inom familjen för bara några veckor sen, så det känns lite känslomässigt.

Svar på tråden Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman