• Miss Sofie

Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman

Hej,

Jag är svensk och min kille är alltså från England. Vi bor båda här i Sverige och vi ska nu gifta oss, så jag har lite frågor.

Är det någon annan som ska gifta sig med en engelsman eller ännu bättre, någon som redan har gift sig med en engelsman?

Hur gjorde ni? Vilket språk var vigseln på? Vilka papper behöver man? Vad ska man tänka på?

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!

Mvh

Miss Sofie

• Svar på tråden Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman
  • saragran

Bride in England
    Ja måste vara en god kombination :)

Så var det där med jobb...jo, betydligt svårare än jag naivt trodde att det skulle vara!! Men han lyckades ändå få jobb rätt snabbt (3mån) på General Motors där koncern språket är engelska. Annars verkar det i stort sätt omöjligt om man inte förstår eller kan prata svenska!

Miss Sofie
    Papper som behövs är, som TEB08 skriver, 'Cerficate of no Impediment' som man får från ambassaden. Det kostar 1500kr (tror jag, kan ha varit 1300 också) och det man behöver tänka på är att det tar 21 dagar efter att du lämnat in ansökan tills dess att du får ta med dig dokumentet - en urgammal regel som innebär att dokumentet ska sitta uppe på ambassadens vägg för allmän beskådning i 21 dagar. Urlöjligt - men vad ska man göra? Det här dokumentet tillsammans med pass och dina ID handlingar ska tas med till Skatteverket och Hindersprövningen måste fyllas i på plats - du kan alltså INTE skicka in hindersprövningen i detta fall!
    Läs här:
    www.britishembassy.se/consular/sweden.php

• Miss Sofie

Tack allihopa för era svar, ska kolla den där sidan, ringa Skattemyndigheterna etc så det ordnar sig nog =) Men det var bra att veta det där med 21 dagar, det visste jag inte.

Bride in England

Min kille hade tur och fick jobb direkt när vi kom hit (tom före mig), men då jobbade han för ett engelskt företag.
    Nu jobbar han på golfklubb där han får flera chanser att träna på svenskan :)

• elsi

bride in england
    vi trivs.. som sagt jag ha bott här 26år och han ca 10.. både from South london...
    a match made in heaven!

• scottishwife

jag gifte mig med en skotte förra året hemma i sverige och vi hade hela ceremonin på engelska med en skotsk präst, en bibeltext, en sång och 2 psalmer på svenska. en dikt, 2 sånger och en psalm på engelska.

vi hade en svensk och engelsk toast master och madam och min pappas och systers tal hade översatts till engelska så de inte behövde oroa sig för hur det lät på engelska, kan ju vara jobbigt att hålla tal ändå.

vi behövder inte några papper från brittiska ambassaden och behövde inte betala för något heller. skattekontoret i stockholm sa att de behövde pass, födelsebevis, att vi inte var syskon och att han inte var gift. när vi väl var där så tittade de knappt på de pappren utan kollade passet i princip.

jag tycker att du ska ringa ditt skattekontor och kolla vad de behöver innan du tar kontakt med ambassaden och betalar en massa onödiga pengar. det är dyrt nog att gifta sig ändå

• Miss Sofie

scottishwife

Va fina ni var! Min killes släkt är från Skottland, har egen kilt och vapen och sånt men han vägrar ha kilt på sig, han föddes ju och växte upp i England. Synd =)
    Vi tänkte faktiskt ha säckpipor på bröllopet och lite highland dance. Vart fick ni tag på eran/era säckpipeblåsare?

• saragran

scottishwife

märkligt att det är så olika! personligen tycker jag det är oerhört konstigt att Skatteverket godtar bara pass och personens i fråga ord på att denne inte är gift - det är ju det som 'certificate of no impediment' garanterar då uppgifter tas från hemlandet. hur visade din man att han inte var gift?
    dock håller jag med, klart man inte ska betala för saker i onödan!!

• Miss Sofie

Nu har jag pratat med Skatteverket som skickade mig till Folkbokföringen och eftersom min kille är folkbokförd i Sverige så behöver vi inga konstiga papper. Utan det blir en vanlig hindersprövning.
    Men det kanske är lika bra att skaffa ett födelsebevis för honom.

Tack så mycket för er hjälp.

Förresten Scottishwife, hur hittade ni en skotsk präst?
    Vi tänkte gifta oss borgeligt, kan man ändå ha en präst då eller blir det en vanlig vigselförättare? Och vart får man tag på en vigselförättare?
    Usch så många frågor!

• Lillsnufflan

J
    Miss Sofie skrev 2008-07-10 10:48:34 följande:

Vi tänkte gifta oss borgeligt, kan man ändå ha en präst då eller blir det en vanlig vigselförättare? Och vart får man tag på en vigselförättare?Usch så många frågor!
    Om en präst viger er måste han/hon följa den kyrkliga vigselordningen och det blir ju då en kyrklig vigsel. En borgerlig vigselförättare hittar ni hos kommunen. Kontaktuppgifter står i telefonkatalogen under sammhällsinformation. Får man fråga varför ni vill ha en borgerlig vigsel? Med tanke på att du frågar om du kan ha en präst, menar jag? Är det för att ni vill vara någon annanstans än i kyrkan? Det går ju säkert att ordna ändå utan att vigseln behöver vara borgerlig.
  • Lillsnufflan

Jag gifter mig förresten med en man med engelskt påbrå (uppvuxen till största del i sverige dock) i september. Vi ska försöka blanda språken med tanke på att hans familj till stor del inte talar svenska och flera av mina äldre släktingar inte förstår engelska. Kan bli jobbigt att sitta igenom en hel vigselceremoni med efterföljande middag utan att förstå ett jota.

• Miss Sofie

Lillsnufflan
    Min kille vill helst inte gifta sig i kyrkan eftersom vi inte är religösa. För mig spelar det ingen roll men det skulle kännas fel att ha en massa prat om Gud och Jesus och sånt när man inte är troende.
    Anledningen till att jag frågade var att jag har inte så mycket erfarenhet av bröllop, speciellt inte borgeliga. Har varit på ett utomhusbröllop i Sverige och ett borgeligt i England. Det i England tyckte jag var så opersonligt och jag gillade inte den cermonin. Men det kanske är annorlunda i Sverige och vem vet det kanske var så som brudparet ville ha det.

Svar på tråden Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman