• Miss Sofie

Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman

Hej,

Jag är svensk och min kille är alltså från England. Vi bor båda här i Sverige och vi ska nu gifta oss, så jag har lite frågor.

Är det någon annan som ska gifta sig med en engelsman eller ännu bättre, någon som redan har gift sig med en engelsman?

Hur gjorde ni? Vilket språk var vigseln på? Vilka papper behöver man? Vad ska man tänka på?

Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!

Mvh

Miss Sofie

• Svar på tråden Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman
  • celtic

Ingen engelsman men en irländare. Han pratar flytande svenska och har bott här i 2 1/2 år. Vi kommer att ha ceremonin på svenska men engelska sololåtar ska sjungas och vingselprogrammet och festprogrammet kommer att vara tvåspråkigt. Toastmastern kommer också att köra både på engelska och svenska. Kanske läser någon en irländsk dikt också vi får se. Var ska ni gifta er?

• Bride in England

Hej! Gifter ni er i Sverige eller England? Vi gifter oss i England, sa vigseln ar pa engelska men vi har stoppat in en svensk sang, en svensk dikt samt ingangsmarschen ar Gotlandsk Brudmarsh. De allra flesta forstar ju engelska sa jag tycker det ar helt ok, vore ju annat om det vore grekiska eller nat Gifter ni er i kyrkan eller borgerligt?

• Miss Sofie

Vi ska gifta oss i Sverige (Stockholms-området), hoppas jag iaf =)

Vi har inte kommit så långt i planerna men det kommer med största sannorlikhet bli en borgerlig vigsel eftersom ingen av oss e religös.

Min kille förstår rätt så mycket svenska men ingen av våra engelska gäster gör ju det så vi funderar på att ha vigseln på engelska.

• Adamia

Jag gifte mig hemma i Sverige och min man är från England. Ett tips är att kolla upp noga med din skattemyndighet hur det fungerar med hindersprövningen. Jag vet att innan vi lämnade in den frågade jag också här på forumet vad de hade behövt för pappersarbete från England och fick flera olika besked. Vissa hade behövt lämna ett certifikat från mosvarande myndighet i England, andra hade behövt ansöka om det certifikatet på Brittiska ambassaden i Stockholm och det verkade vara en ganska omständig process.

Jag pratade med mitt skattekontor ett flertal gånger och de försäkrade att allt som behövdes var hans pass och hans namnteckning, vilket lät för bra för att vara sant. Men det var faktiskt så enkelt! Däremot var vi tvungna att komma till kontoret personligen, man kan inte bara skicka in det. Det kan kanske vara annorlunda om han bott i Sverige innan och har ett svenskt personnummer?

Men som sagt, kolla upp det så att ni har rätt dokumentation innan allt drar igång! Vi höll vår vigsel på svenska och middagen på båda språken (mest engelska).

• hgav

Min bästa kompis gifte sig i Sverige förra året med en Engelsman. De körde både svenska och engelska i vigseln. Prästen hade översatt själva vigseln till engelska och hans slutord hade skickats i förväg till dem så att de kunnat översätta. När han läste slutorden på svenska så läste sedan en väninna som bor i England den engelska översättningen. Fungerade kanonbra. Toastmastern körde dock allt på engelska under middagen, och höll alla svenskar tal på engelska vilket uppskattades enormt, men inte förväntades av de engelska gästerna.
    Pappersmässigt vet jag dock inte. Kolla med skatteverket.

Lycka Till!

• saragran

Japp, gifter mig med min engelsman 23 augusti i Stockholm. Vi bor här sen 1 år tillbaka men hans svenska är...inte jättebra :) För oss var det ingen fråga om saken, vigseln blir på engelska med 2 svenska psalmer, 1 engelsk hymn och 2 bibelläsningar på engelska - eventuellt blir en av dem på svenska beroende på vad prästen tycker. Ska träffa prästen nästa vecka och gå igenom det hela mer!

• Bride in England

Vad manga vi ar som gifter oss med britter Tydligen en popular kombination, haha. Ni som bor med era engelsman i Sverige, vad jobbar de med och var det svart for dem att fa jobb? Vi testade i 10 manader men det var innan m2b kunde prata svenska sa det var jattesvart. Planerar nu att flytta tillbaka efter brollopet, men han maste fa jobb innan vi flyttar denna gangen!!

• TEB08

Ar ocksa tamligen nygift med en engelsman. Vi bor dock i Storbritannien (och skulle tro att vi forblir har). Vi gifte oss i Italien (neutral mark... ) sa vigseln var pa engelska (enda gemensamma sprak) men med lite svensk musik och ett av bibelstyckena lastes pa svenska.

vad det galler papper sa kolla med britiska ambassaden i Stockholm. Skulle tro att din blivande behover ett certificate of non impediement fran England, som ambassaden anvander som grund for det intyg motsv den svenska hindersprovningen (sa gick det atminstone till for de italienska papperna).

Lycka till!

• elsi

Hej jag är engelska, ha bott här 26år, träffade min fästman här... han är engelskman!

Vi viger oss här, på nertral mark men med en finsk präst!! (min tärnas far)
    Vi göt nog allt på engelska... men
    min kompis, från usa, gifte sig med en svensk man... i spanien, och hon svarade "ja" mm och han sa "I do eller yes" etc..
    Fint va!?

undra om min m2b och jag behöver papper från engelska ambassaden... hmmm

• Bride in England
    elsi skrev 2008-07-09 14:03:09 följande:
    Hej jag är engelska, ha bott här 26år, träffade min fästman här... han är engelskman! Vi viger oss här, på nertral mark men med en finsk präst!! (min tärnas far)Vi göt nog allt på engelska... menmin kompis, från usa, gifte sig med en svensk man... i spanien, och hon svarade "ja" mm och han sa "I do eller yes" etc..Fint va!?undra om min m2b och jag behöver papper från engelska ambassaden... hmmm
    Hej! Jag skulle tro att ni behover det Nog bast att kolla upp. Trivs ni bra i Sverige??
Svar på tråden Någon som gift sig (eller ska gifta sig) med en engelsman