• jalla jalla

Börjar bli bitter över alla nära som tar steget...

Mina tankar har börjat snurra som ett ilsket bi på sista tiden... Min sambo anser att det är killens sak att fria, men vad sitter det då i när han säger att han vill att det ska vara vi resten av livet och är för äktenskap?
    På sista tiden har flera par i vår närhet förlovat sig och jag känner mig mindre glad för varje par som tar steget. Hatar att ja känner mig missunsam, men egentligen är väl inte besvikelsen riktad mot dem, utan mot min pojkvän.
    Vi har varit ett par i 4 år och i princip alla våra vänner som förlovat sig har färre år på nacken. Jag vet att det inte handlar om hur länge man varit tillsammans, men när det känns så rätt är det lätt att fundera på vad som är problemet. Han har märkt att jag blivit ledsen över att vi inte går vidare med vårt förhållande och säger att han förstår att jag känner så, men att det inte sitter i ringarna. Dumma tankar kommer då; att han inte är säker på att jag är den rätta. Men även det är en orättvis tanke. Helst håller jag dessa tankar för mig själv, för jag vill över allt annat inte att han ska känna sig tvingad till att fria, nåt slags sympati-frieri. Svårigheten är bara att han på en gång ser när jag grubblar eller mår dåligt.
    De här känns som massa svamel, men det är skönt att skriva av sig.
    Någon med tankar eller erfarenheter?

• Svar på tråden Börjar bli bitter över alla nära som tar steget...
  • Sommargrönt

Tycker bara synd om dig och vill skicka en tanke - har inget råd tyvärr. Mer än att jag i denna situation mer känner igen mig med paren som förlovar sig och som du inte blir så glad för. Min bästa vän vill verkligen gifta sig och de har inte förlovat sig ännu. Om en månad gifter jag mig med kyrkbröllop och stor fest, något hennes sambo inte vill ha men jag vet att hon önskar...Jag känner verkligen att hon inte gläds med mig. Hon frågar ALDRIG hur det går med planerna och jag vågar knappt nämna bröllopet trots att det fyller hela min tillvaro just nu. Jag lider verkligen med henne, förstår att det är jobbigt för henne att se mig uppfylla alla hennes drömmar som nog inte kommer bli av snart eller på det sättet hon vill. Jag förstår hennes beteende...men är så ledsen ändå för att hon verkar undvika mig och inte är så glad för min skull...

Håll ut bara - det brukar väl bli bättre om man inte tjatar? Eller så får du göra tvärtom och se till att han förstår med mycket tjat...en idé bara...Kram

• feministbrud

Dett är kanske inget råd, men jag tycker att du ska fria! Varför ska han bestämma att han måste göra det? Det är ju inte klokt! Älskar han dig och vill leva med dig så måste han ju säga ja.

• ulsan

Det är ju trots allt skottår i år och då är det väl vanligt att tjejerna slår slag i saken? (Kan ju inte bara gälla på självaste dagen, måste kunna gälla hela året ;o)
    Visst är det tradition i att killen ska fria, men är det skottår så är det!

Håller tummarna för dig!

• jalla jalla

Nä gud, de lät inge roligt med en kompis som inte visar glädje och intresse! Så långt har det inte gått för mig och jag ska banne mig se till att det aldrig går så långt heller! Jag är väl lite avundsjuk inåt helt enkelt, men är noga med att visa intresse och vara glad utåt, för det är klart att jag mest av allt känner att det verkligen är kul för dem, och jag skulle själv bli besviken om jag var i deras sits och det var nån som inte kunde glädjas åt ett sånt stort beslut.

Det har varit just då jag hört om det som det stuckit till i hjärtegropen, sen rider jag nog lite på deras våg av förlovningslycka.. Har varit på flera bröllop de senaste veckorna vilket gör att man blir extra uppfylld av kärlek till sin egen partner!

Tjatar gör jag inte och vill inte göra det. Tycker det känns nog jobbigt då han ser på mig att jag blir lite nere över detta. Vill inte att han ska känna sig tvingad att fria utan att han ska vilja det själv! Det har egentligen så lite att göra med människorna omkring oss och i princip allt att göra med vårt förhållande. Vill ju visa hela världen hur mycket vi betyder för varandra!Förstår väl bara inte vad det sitter i..

• trampetroll

Ja, för sutton fria själv det gjorde jag OCH det var helt UNDERBART!

• ia7

Det kommer nog min sambo skulle ALDRIG gifta sig, har han sagt hela livet... Men om 15 dagar gifter vi oss Han friade helt oväntat i februari!!!!!!!

• trampetroll

Jag märkte att problemet med att min kille inte friade själv (som vi också var helt inställda på att göra) är han dels är så JÄKLA seg av naturen att få saker gjort men hans största problem med att han drog på det var att han var rädd att göra mig besviken för jag hade förstorat upp allting liksom. Så stället lurade jag honom i flera veckor och tjatade om att han som kille måste fria när det väl blir dags och sedan friade jag själv istället. Han var bara så himla glad över att jag gjorde det så han slapp pressen att ge mig "det perfekta frieriet". Och det blev ett helt underbart frieri och förlovning, ångrar det inte en sekund!

• PL080802

Vill säga att jag helt förstår dig. Jag läste någonstans kan ha varit dalai lama att det är när man slutar enabart jämföra sig med det bättre som man kan finna lycka. tänk istället på vad underbart ni har det och försök tänka bort att du skulle bli lyckligare om han friade. gillade dock också idén om att du kan fria själv, tycker själv att det är frustrerande att vänta på att någon ska driva en fråga som man själv brinner för. lycka till!

• feministbrud

Jag VILLE fria själv och hann först

• jalla jalla

Har faktiskt funderat på det från och till.. Jag känner inte att jag skulle "gå miste om" ett frieri om jag själv tog tag i saken, men jag vill inte heller sätta press på honom genom att fria. Tänk om han säger att killen ska fria bara för att köpa sig tid, för att han inte känner sig redo/säker?? Skulle krevera av ett nej!

Svar på tråden Börjar bli bitter över alla nära som tar steget...