20080802 skrev 2008-07-03 13:02:54 följande:
Nej jag förstår precis hur du tänker och tycker det är ett vettigt sätt att resonera. Dock är det bara ett sätt att se på det och allt går att vrida och vända på många sätt. Finns liksom ingenting självklart i de här frågorna, tycker jag. Känn dig nu inte anklagad av detta utan jag använder bara er som ett exempel i denna intressanta diskussion... En intressant fråga är ju vad han har tänkt göra med de pengarna. Ska de bara sitta där och förränta sig eller har han tänkt använda dem till något särskilt. Utgående från att ni vilket man får hoppas aldrig separerar så kommer de ju på ett eller annat sätt att användas av er familj. Han skulle ju kunna tänka att han inte behöver jobba heltid eftersom han har den där reserven till exempel. Om du inte har motsvarande så kan du inte gärna resonera på samma sätt. Han kanske vill ut och resa för pengarna. Får du följa med då? Han kanske vill ha dem när han blir pensionär så att han inte ska behöva dra ner på sin levnadsstandard då. Ska ni ha olika levnadsstandard då? Jag vet som sagt att det är svårt detta men jag har lit esvårt att se hur man helt kan separera på mitt och ditt om man har för avsikt att leva tillsammans som en familj. Men min sambo är mycket för att var och en ska ha sitt så jag är van vid det sättet också!!!
Nejdå, jag känner mig inte attakera så det är lugnt.
Du undrar lite hur vi gör med pengarna om vi nu inte skiljer oss. (Och det har vi ju verkligen inte tänkt göra.) Men så länge vi är gifta och lever vårt liv ihop ser vi på de där pengarna som våra. Som en buffert typ. Det är inte pengar vi tar av om vi inte absolut behöver eller vill. Min man skulle aldrig få för sig att ut och resa utan mig eller att han skulle kunna använda pengarna för att ändra på sin levnadsstandrad men inte på min. Det enda som äktenskapsförordet gör är att ifall vi går skilda vägar så har jag ingen rätt till dem. Men medan vi är gifta så ser vi på dem som på allt annat vi äger, det är vårt gemensamma att bestämma gemensamt över. Om vi skulle spendera dem på konsumtion, resor eller dylikt, tja då försvinner dem. Det är inget som då kan räknas av vid en ev skiljsmässa heller, det står också i äktenskapsförordet. Däremot så om han investerar dem i tex ett hus, då har han rätt till större del av huset med motsvarande värde vid en ev skiljsmässa, men det är det enda.
Visst är det som 20080802 skriver alltid en risk att sånt här skapar en obalans i ett förhållande, men i vårt fall funkar det fint. Vi har varit ihop i 7 år, vet precis vart vi har varandra och har aldrig haft några problem att prata om pengar. Pengar har aldrig någonsin varit ett föremål för någon hätsk diskussion hos oss. Vårt upplägg passar inte alla, helt klart, men det funkar fint för oss.