• engelsman

Aktenskapsforord

Jag har redan arvt och kommer att arva mina foraldrar nar den tiden kommer. Jag vet att detta kommer att bli som enskild egendom och kommer mao inte vara del av giftorattsgodset.

Eftersom jag lever i England sa respekteras inte "svensk" enskild egendom utan allt blir del av giftorattsgodset. Jag har diskuterat detta med min blivande och hon forstar detta. Vi har darfor kommit overens om ett aktenskapsforord.

Men varenda gang vi diskuterar detta sa blir hon anda rosenrasande, irriterad och valdigt jobbig och ha att gora med. Sager att jag inte alskar henne, jag ar girig och bara tanker pa mig etc. Jag tycker att jag bara vill att respektera de som givit mig egendom.

Jag ar inte sa fortjust vid tanken pa att eventuellt behova betala underhall etc efter eventuell skiljsmassa. Men hon tycker det ar valdigt viktigt etc.

Vad tycker folk i allmanhet om aktenskapsforord?

Vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden Aktenskapsforord
  • 20080802

Anettan73: Jo, så kan man ju tänka men det jag tänker mest på är att det påverkar ens situation med barnen. Om han har råd att bo kvar ensam i vårt hus vid en eventuell skilsmässa, medan jag måste flytta därifrån, kanske långt. hur ska jag då kunna slita barnen från skola och kompisar??? Och om han är den som har råd att åka på fjällsemester och köpa segelbåt (bara som exempel) hur ska jag då kunna "konkurrera" med en rolig sommar? Jovisst fattar jag väl också att man inte köper sina barn för pengar. Jag vet! Men tillräckligt med pengar skapar ändå andra förutsättningar för en trevlig tillvaro och särskilt om det handlar om att ha kvar en befintlig tillvaro eller ej. Är du med på hur jag menar??

varanusX: Jag trodde att man kunde skriva äktenskapsförordet i princip som man ville och välja vad som ska vara enskilt och inte. Är det inte så?? Om man har ALLT som enskild egendom så ingår förstås även skulder...

• Henrike

Tänk på att äktenskapsförord inte är lagligt bindande i England (de funderar dock på att göra dem lagligt bindande). Jag förstår ditt dilemma. Har du funderat på att lägga till aspekten sjukdom och ev dödsfall ? ifall någon av er skulle bli otillräknelig så vill du attdet är klart att t ex dina saker går tillbaka till din familj och att de inte ärvs av hennes familj, t ex?

Jag tror att du också skall försöka få henne att förstå att det är otroligt vanligt med äktenskapsförord i Sverige och att det *inte* är någon värdering av ens förhålladne, utan mer en *försäkring*. I USA och England ses det ofta som något fult, att man ?tror att man kommer skiljas?.

Lycka till!

• PennyJenny

Vi har äktenskapsförord på endast pengar. Min man fick vid försäljningen av sin gamla lägenhet en ganska stor vinst och när vi köpte vår nuvarande gemensamma bostad så valde vi att ta lån på hela och dela på dem och äga hälften var (vi var sambos då). Men vinsten som han då placerade istället har vi skrivit som hans enskilda egendom i äktenskapsförord. Jag anser mig inte ha rätt till de pengarna i fall vi gifter oss. Det är pengar han har tjänat ihop själv och sedan investerat väl i en lägenhet som gav bra utdelning. Jag kan faktiskt inte se varför jag skulle ha något av det vid en skiljsmässa. Han tjänade grundplåten till sin lägenhet innan han träffade mig, och under tiden vi bodde ihop i den så betalade han allt för den. Det enda jag bidrog med var arbetsinsatts när vi renoverade upp den men å andra sidan så la han handpeningen på vår nya lägenhet helt själv och vi äger ändå 50/50 av den. Så jag anser att vi är kvitt på handpenning mot min arbetsinsatts.

Däremot så har vi inte skrivit något om kommande arv. Vill våra släktingar att något skulle vara enskilt får de skriva det själva i sitt testamente. Vi har å andra sidan inga stor släktklenoder, sommarställen eller gårdar som bör går i arv inom familjen. Vi har inte heller skrivit något om de pengar som vi får in i boet efter att vi gift oss. Han tjänar mer än mig och kommer nog alltid att göra det oxå, men de pengarna är våra gemensamma. Det enda som är vårat eget är de pensionspengar som vi har i IPS som undantas av lagen.

Jag ser äktenskapsförordet som en försäkrning. Lika lite som jag tror att jag ska krocka bara för att jag tar på mig säkerhetsbältet i bilen lika lite tror jag att vi kommer skilja oss bara för att vi har skrivit äktenskapsförord. OM jag krockar så har jag skyddat mig, OM vi skiljer oss har vi en sak mindre att fundera på. Lika enkelt, lika odramatiskt för mig.

• Anettan73
    20080802 skrev 2008-07-02 14:24:40 följande:
    Anettan73: Jo, så kan man ju tänka men det jag tänker mest på är att det påverkar ens situation med barnen. Om han har råd att bo kvar ensam i vårt hus vid en eventuell skilsmässa, medan jag måste flytta därifrån, kanske långt. hur ska jag då kunna slita barnen från skola och kompisar??? Och om han är den som har råd att åka på fjällsemester och köpa segelbåt (bara som exempel) hur ska jag då kunna "konkurrera" med en rolig sommar? Jovisst fattar jag väl också att man inte köper sina barn för pengar. Jag vet! Men tillräckligt med pengar skapar ändå andra förutsättningar för en trevlig tillvaro och särskilt om det handlar om att ha kvar en befintlig tillvaro eller ej. Är du med på hur jag menar??varanusX: Jag trodde att man kunde skriva äktenskapsförordet i princip som man ville och välja vad som ska vara enskilt och inte. Är det inte så?? Om man har ALLT som enskild egendom så ingår förstås även skulder...
    ha ha hi hi

Jag hade inte läst ditt inlägg nr jag srev mitt. Hade bara läst ts...

Detta hus vi bor i äger jag 1/2... Skulle vi sälja detta så får han exakt så mycket pengar han satte in i huset, resten delar vi...

Men nu när jag läste ditt så förstår jag hur du menar. Tror jag
  • 20080802

PennyJenny: Det dramatiska med äktenskapsförord tycker jag inte är att man funderar på hur det ska gå utifall att man skiljer sig någon gång utan just att man påverkar frödelningen av resurserna. Det är ju en försäkring för den som sitter på egendomen men för den som INTE har de resurserna är det ju bättre försäkring med ett äktenskap utan förord. Vet du förresten hur man skriver förord på "vissa pengar"? Anger man en summa eller en viss placeringsform eller...? Pengars värde förändras ju och placeringar är ju oftast inte heller för evigt.

• 20080802

Anettan: För att förtydliga... Vi äger också huset båda två (fast 40/60), men han kommer ha råd att köpa min del för sina övriga besparingar men jag koommer inte ha råd att köpa hans. Så även om man har lika delar i huset så påverkar ju både övriga besparingar och nuvarande inkomst vilka möjligheter man har att behålla huset.

• 20080802

TS: Ledsen om jag gled in på lite OT diskussion!

• Jen82

Hur går man till väga? Kostnad?

• zsandora

Mina föräldrar skrev testamente att vissa tillgångar bara kunde gå till min och min syster lr nästa genaration.
    Alltså våra blivande har inget med det vi får att göra.

Smart lösning tyckte jag....

• anne på grönkulla

Jättesmart lösning, det är förmodligen precis det TS föräldrar också gjort. Men ett svenskt sånt testamente gäller bara i Sverige. Bor man utomlands och skiljer sig i det landet gäller det landets lag i den skilsmässan, inte svensk lag.

OBS, en sak till. Det är inte tillgångar och/eller skulder i sig som delas vid en bodelning, utan värdet av dem.

Svar på tråden Aktenskapsforord