• jennyfer

Hotell i Rom

Jag har frågat om detta tidigare i forumen, men den tråden verkar ha försvunnit...

Är det någon som kan tipsa om hotell i Rom? Det ska vara centralt och gärna mysigt.

Alla svar mottages tacksamt. Finns det något hotell som du vill varna för så skriv gärna det också.

• Svar på tråden Hotell i Rom
  • Zozo

jennyfer: kontakta hotellet direkt.. da kan du fa andra priser, beroende pa datum; Internet är bra, men inte perfekt..

• TEB08

Vi bodde nyligen pa Hotel Fortyseven (nara Forum). Kanske inte det lilla mysiga hotellet ni tankt er men fint och superservice. De visste att vi just gift oss, sa mottes av gratulationer, rum med balkong och en flaska champagne som vantade pa rummet.

Tips om du har AmEx kort sa har de ett specialerbjudnande (4 natter for priset av 3....)

• Fluffbullarna

Ett tips är att kika in på www.tripadvisor.com
    Där finns det dels recensioner av hotell från alla möjliga resenärer, dels forum där man kan fråga saker.

Jag håller med om att ni ska undvika områdena runt stationen, historiska centret ligger bäst till, gångavstånd till det mesta. Ett annat alternativ är Trastevere som är supermysigt.

• Embo81

Lånar lite på din tråd om det är ok? Vi ska till rom nästa helg och skulle gärna vilja få tips på bra restauranger, vi ska bo en bit ifrån stationen (blir nervös efter att ha läst era inlägg, men det går en buss som stannar nära hotellet). Finns säkert tusentals restauranger, men har ni ätit på någon extra bra/trevlig/prisvärd så tipsa gärna!

• Fluffbullarna

Embo81: Först och främst; ät så mycket glass ni hinner med! Jag tycker bäst om Gelateria della Palma nära Pantheon, men det finns många andra ställen som är bra också.
    I Trastevere åt vi väldigt god och prisvärd mat på Alle fratte di Trastevere, ligger på gatan Via delle fratte di Trastevere.
    Beroende på vilket håll av stationen ni bor på så kan ni ha nära till Gioia Mia (Via degli Avignonesi) som var ett väldigt mysigt ställe! Grymt god mat, inte tillkrånglad utan enkel och "äkta".

Till lunch åt vi ofta pizza al taglio, det är lösviktspizza, man visar med händerna hur mycket man vill ha och betalar beroende på vikt och typ av pizza. Gott och enkelt.

• jennyfer

Härligt att det blev lite fart i den här tråden, så låna på bara!

Usch, jag satt igår och skulle boka hotell, men jag blir helt paralyserad när jag har för många alternativ. :-P

Alltså, är det i det historiska området eller Trastevere som man ska bo? Jag vill ha ett hotell som ligger på max 1500 kr natten (ett dubbelrum). Vilken bokningssite rekommenderas? Har förstått det som att man kan få rätt mycket rabatt att gå via dem.

• Embo81

Tack tack, ska genast skriva ner och kolla på kartan!

Fluffbullarna skrev 2008-07-04 11:24:47 följande:
    Embo81: Först och främst; ät så mycket glass ni hinner med! Jag tycker bäst om Gelateria della Palma nära Pantheon, men det finns många andra ställen som är bra också. I Trastevere åt vi väldigt god och prisvärd mat på Alle fratte di Trastevere, ligger på gatan Via delle fratte di Trastevere. Beroende på vilket håll av stationen ni bor på så kan ni ha nära till Gioia Mia (Via degli Avignonesi) som var ett väldigt mysigt ställe! Grymt god mat, inte tillkrånglad utan enkel och "äkta". Till lunch åt vi ofta pizza al taglio, det är lösviktspizza, man visar med händerna hur mycket man vill ha och betalar beroende på vikt och typ av pizza. Gott och enkelt.
  • vitagaia

Albergo del Sole! I annexet som ligger mittemot Phanteon! Så vackert och fascinerande att få vila ögonen på denna byggnad. Vi förlovade oss där inne tidigt en morgon - så det är verkligen en av mina favoritbyggnader :)
    Dyrt, ja ca 2500/natt men såklart bra lyxigt.

• Embo81

Nu har vi varit i Rom -vilken trevlig stad! Var runt och tittade på allt man ska se, och har ätit och druckit gott. Vill bara rekommendera er som ska åka dit att ta guidade turer på colosseum och vatikanen, visst, det är lite dyrare MEN ni slipper timmar i kön. Helt tokiga köer, när vi var vi vatikanen var det nästan 3 timmars kör, och med guide gick vi rakt förbi och in!

• T RO

sparar denna tråden för senare bruk

• lottis77

Det går alldeles utmärkt att bo nära stationen! Gångavstånd till det mesta och mycket hotell för pengarna. Vi var urnöjda! Airtours har bra resor till Rom.

• Therese 83

Hej.

Har kommit hem från Rom nu. Helt underbar stad. Hotellet som jag tidigare tipsade om var jättebra. Helt ok frukost, lite små rum men de duger gott, läget var väldigt bra.

Skulle inte ta en guidad tur för att gå in i Vatikanen. Kön berodde på att man numera få gå igenom metalldetektorer, och det tog max 20 minuter.

Vi åkte också till Trastevere men tyckte inte att det var någon höjdare. Åkte däremot till katakomberna, som låg utanför staden, vilket var väldigt intressant att se och höra om.

• Embo81

Kan säga att det tog inga 20 min när vi var där, kön riglade sig hur lååångt som helst, flera hundra meter. Beror kanske på vilken dag man går dit. Fördelen med den guidade turen (som vi iaf var på) var att det kostade precis lika mycket som det annars hade gjort och då fick vi som sagt gå förbi hela kön och fick guide inne på stället (vi fick hörsnäcka).
    Vi bodde oxå bara en bit från stationen och det var inga problem på kvällen där, iaf inget som vi märkte av.

• Therese 83

Att ta en guidad tur för cirka 20-25 euro, är enligt mig ett stort misstag. Man kan själv lästa sig till mycket samt att det inte kostar något för att gå in i kyrkan. Man kan både besöka kyrkan och gravarna utan att det kostar en krona. Däremot kostade det att ta sig upp i kupolen, 6 euro för att gå alla trappor meddans det kostade 7 euro för att ta hissen.

• Big Smile

Vi ska åka till Amalfikusten efter bröllopet men börjar med en natt i Rom. Har precis bokat på detta hotell som verkar väldigt bra: www.splendia.com/pagehotel.php&quer=franklin%20feel%20the%20sound&pagin=1&typeoofsite=

Svar på tråden Hotell i Rom