• ninnabell

Jag känner mig hjälplös

Jag fick ett sms från min stora dotter på snart 20 år "ring mig det är viktigt"....klart att jag ringer upp henne (hon är i norge och jobbar)...jag hör att hon gråter och har svårt att prata....jag får panik och undrar vad som hänt....hon bara gråter....efter ett tag så får hon fram det.....HON HAR BLIVIT VÅLDTAGEN.....fan vad ont det gör i mig....min lilla ängel har blivit uttsatt för detta hemska och jag kan inte krama om henne och smeka hennes hår och säga att det kommer att ordna sig....vi var eniga här att hon måste komma hem på en gång och om det går att ordna så kommer hon hem i morgon......
    Hur kan folk göra så mot andra?
    känns skönt att få ur sig detta för jag mår hemsk just nu

• Svar på tråden Jag känner mig hjälplös
  • ninnabell

tack alla ni och jag kramar tillbaka

• MyStyle

Vet inte vad jag ska säga, blir så j..la förbannad. Önskar er all styrka just nu. Skönt att hon känner att hon kan ringa dig med sånt här. Kramar från skåne! Vi tänker på er...

• Sommargrönt

Åk och hämta henne. Snälla åk dit. Låt henne inte göra resan hem själv. Snälla, åk nu!

• ninnabell

även om jag vill så kan jag inte åka och hämta henne.....hon är i nordnorge och jag har 2 småbarn....det går snabbare för henne att komma ner hit själv med flyg....och hon kan ringa vilken tid på dygnet hon vill...jag finns här för henne tills jag får ha henne i min famn

• Vidalila

Det tycker jag låter som en väldigt bra plan. Du hanterar detta väldigt bra, är saklig och drivande i det nödvändiga att gå till sjukhuset och dokumentera. Du verkar vara ett underbart stöd för din dotter. Jag tänker dock på det du skriver om att hon ska få annat att tänka på. Mitt enda råd till dig är: Sätt dig ner med henne och bara säg: berätta för mig. Jag kan ta det, jag vill höra och du mår nog bättre av att berätta. Sitt sen tyst, avbryt inte och bara trösta. Det kan ta timmar, men hon måste få ta sin tid. Det är jätte,jätteviktigt att du säger att du klarar av att höra det, det tar bort lite av skuld- och skamkänslorna hos henne att du delar detta med henne,och att du ger henne all tid. Stressa inte iväg och försök avleda henne med annat, det gör bara att hon tänker att du inte har tid eller inte vill höra, då stänger hon in det och det börjar gro. Prata tills inga ord finns kvar, det är mitt absolut bästa tips som kurator. Säg att du gärna följer med henne till en psykolog eller kurator, det är inget farligt utan man får en massa bra tips i hur man kan hantera sånt här. Men som sagt, du är jätteduktig och ett verkligt stöd. Många mammor och andra nära blir rädda och drar sig undan, tänker att "hon vill och behöver vara själv". Men ofta, ja nästan alltid, stämmer detta inte utan den som blivit utsatt känner sig lämnad och ensam.
    En stor kram! Ni kommer att fixa det här.

ninnabell skrev 2008-06-26 22:52:28 följande:
    saken är den att hon inte bor hos mig i vanliga fall utan bor själv uppe i dalarna....och vi har bestämt bu att hon ska åka hem hit till mig i morgon och stanna här så länge hon vill det....hon behöver ha folk runt sig och få annat att tänka på....hon vägrar att göra en polisanmälan pga att killen som gjort detta är utlänsk och hon säger att hon inte orkar med detta...allt hände i norge och killen är polsk och hon är svensk.....hon tror att det kommer bli mycket åkande och hon vill inte åka till norge igen.....men jag får se vad hon säger när hon fått lugna ner sig lite och fått lite distans till det....jag får ta med henne till läkaren iaf och få det dokumenterat så att det finns bevis ifall hon går med på en anmälan sen
  • JPerlestam

Tänker på er, så fruktanvärt hemskt. Usch... Kramar!

• valkyriana

Jag har också gått igenom en våldtäkt och min mamma fick reda på det. Jag berättade inte. Jag var mycket yngre än din dotter är.
    Det är skönt att hon har dig som hon kan prata med. Det är ett helvete att gå igenom, både för dig och för henne. Och för alla andra runt omkring er.
    Som jag sa är det en tung lång period framför er. Detta är något som ändrar vem du(hon)är, i grunden. Men med mycket hjälp och arbete och stöd kan det växa fram en ny starkare människa.
    Jag undrar ibland vem jag hade varit om det inte hade hänt.

Var där för henne. Om hon putter bort dig, var lätttillgänglig och ta inte illa upp.
    Vill du prata om något, fråga något- vad som hellst så kan du inboxa mig.

Om ni ska anmälla detta måste det göras så fort som möjligt. Bevis måste säkras. Att få rätt i ett våldtäktsmål är nästan omöjligt. En rättslig process är ett helvet i sig.
    Dagen efter piller måste ordnas. En abort ovanpå allt orkar man knappt med. tro mig jag vet.

Kramar på er båda. Du ska veta att jag känner med er.

• mad78

Massor med värme och omtanke sänder jag er. Har en kompis som gick igenom samma sak. Det tar tid att läka men det finns ett liv efter och med familj och vänner omkring sig så kan man gå starkare ur det. Kram.

• Princess Nightingale

blir mallos... Skont att hon ringde dig och inte stangde in sig i sig sjalv. MEN, snalla var lyhord, jag kanner inte (vad jag vet) nagon som blivit valdtagen men det ar en traumatisk upplevelse som forandrar manga kvinnors liv under manga ar och borjar hon bete sig annorlunda sa sok proffessionell hjalp snarast! Inte helt omojligt att hon gar in i en depression med sjalvskadligt beteende.

Hoppas det ordnar sig! Pyssla om henne!

Svar på tråden Jag känner mig hjälplös