Det tycker jag låter som en väldigt bra plan. Du hanterar detta väldigt bra, är saklig och drivande i det nödvändiga att gå till sjukhuset och dokumentera. Du verkar vara ett underbart stöd för din dotter. Jag tänker dock på det du skriver om att hon ska få annat att tänka på. Mitt enda råd till dig är: Sätt dig ner med henne och bara säg: berätta för mig. Jag kan ta det, jag vill höra och du mår nog bättre av att berätta. Sitt sen tyst, avbryt inte och bara trösta. Det kan ta timmar, men hon måste få ta sin tid. Det är jätte,jätteviktigt att du säger att du klarar av att höra det, det tar bort lite av skuld- och skamkänslorna hos henne att du delar detta med henne,och att du ger henne all tid. Stressa inte iväg och försök avleda henne med annat, det gör bara att hon tänker att du inte har tid eller inte vill höra, då stänger hon in det och det börjar gro. Prata tills inga ord finns kvar, det är mitt absolut bästa tips som kurator. Säg att du gärna följer med henne till en psykolog eller kurator, det är inget farligt utan man får en massa bra tips i hur man kan hantera sånt här. Men som sagt, du är jätteduktig och ett verkligt stöd. Många mammor och andra nära blir rädda och drar sig undan, tänker att "hon vill och behöver vara själv". Men ofta, ja nästan alltid, stämmer detta inte utan den som blivit utsatt känner sig lämnad och ensam.
En stor kram! Ni kommer att fixa det här.
ninnabell skrev 2008-06-26 22:52:28 följande:
saken är den att hon inte bor hos mig i vanliga fall utan bor själv uppe i dalarna....och vi har bestämt bu att hon ska åka hem hit till mig i morgon och stanna här så länge hon vill det....hon behöver ha folk runt sig och få annat att tänka på....hon vägrar att göra en polisanmälan pga att killen som gjort detta är utlänsk och hon säger att hon inte orkar med detta...allt hände i norge och killen är polsk och hon är svensk.....hon tror att det kommer bli mycket åkande och hon vill inte åka till norge igen.....men jag får se vad hon säger när hon fått lugna ner sig lite och fått lite distans till det....jag får ta med henne till läkaren iaf och få det dokumenterat så att det finns bevis ifall hon går med på en anmälan sen