• Paulineli

Någon som varit på bröllop i tält?

Hej!

Min sambo vill absolut ha bröllopsfest på haväng i ett fint tält men jag är lite osäker på om det kommer att kännas festligt nog.

Är det någon som varit på en bröllop i tält eller någon som tänkt ha det? Hur mycket kostar det tror ni?? Jag menar fina festtält med golv och tyger och kristallkroner mm.

• Svar på tråden Någon som varit på bröllop i tält?
  • LLJÖ

Vi valde att köpa våra tält, 2 st 12ggr6 m blev 30 000 kr ink transport och bottenram. Sen ska vi hyra ut dem efter bröllopet, vi har redan gjort det en gång. Eller så säljer vi dem och får minst tillbaka halva priset är jag övertygad om.

För det värsta med att hyra tält från de flesta firmor är att man får dem först på fredagen = ingen tid att pynta = stress! Inte det man önskar dagen före bröllopet. Vi kan sätta upp våra tält i lugn och ro en vecka innan redan.

• Aleta

Nu kan jag rapportera hur det var!

Vi hade ett stort tält 12 x 12 meter med lackat grangolv, som i och för sig var lite slitet, men det gjorde inget.
    Vi hade inte en massa tyg i taket, det var f ö väldigt högt i tak säkert minst 5 meter till nocken. Belysningen var två stora ljuskronor med vita glasglober.

Vi dukade med vita linnedukar, och röda servetter vikta som hjärtan. På alla bord stod flera små ljushållare med röda rosor i och det var strött röda rosblad på duken också.
    Stolarna var svarta så det blev ganska effektfullt trots enkelheten.

Stämningen blev hög och det kändes nästan som att sitta i en stor festsal.

Firman kom och satte upp tältet dagen innan, det tog säkert 4 timmar och såg inte lätt ut, jag är glad att vi inte försökte spara pengar genom att sätta upp det själva!
    Dagen efter festen kom de och hämtade alltihop (vi hade fest i två dagar.

Med 20 bord, 20 dukar, 120 stolar, porslin till 120 personer två ggr, champagneglas, vinglas, 5 stora grillar, två stora dubbelkaffebryggare och att de tog hand om disk samt transport så kostade det 32000:-

Vi var väldigt nöjda...epsciellt eftersom regnet öste ner en stor del av tiden, men det gjorde inget. Det blev inet ett väldans oväsen av regnet heller, antagligen för att det var så högt i tak.

• brudaug

Blev nyfiken och kollade med en cateringfirma

Tält 8,4 x 6,3m = 2800kr
    Montering = 1500kr
    Golv = 2646kr
    Montering, golv = 2117kr
    Totalt = 9063kr

Då ingår däremot endast ovanstående! Man kanske kan slippa monteringen om man är lite händig

• Krokodill

Jag har funderingar på ett tält 5x8 m. Hur många tror ni att det rymmer? Vi blir nog kring 70, 80 personer. Är det litet?

• Fru Berglén

Ja det är alldeles för litet vi kommer vara ca 75 personer och vi har hyrt ett tält på 75 kvm och ett extra på 28kvm.

5*8 är bara 40kvm!

• LLJÖ

Titta på www.rentatent.se , där har de massor av olika storlekar och förslag på placering och info om hur många som får plats i alla tält. Vi kommer ha 2 st 6 ggr 12 m för 100 gäster.

• Kayann

Aleta.. vilken uthyrare använde du dig av ??

• Helleflundra

Jag var på bröllop i tält i helgen och det var jättefestligt, de hade vitt tyg draperatlängs väggarna och kristallkronor i taket och trägolv. Allt var dukat och pyntat i vitt. De hade satt i hop tre tält totalt, ett entrétält, ett stort på längden och det sista på andra hållet så det blev som ett T. ( vi var nog ca 300 gäster) Har ingen aning om priset men det har ju andra kunnat svara på, ville bara säga att det kan bli otroligt fint i tält!

• LLJÖ

Helleflunda: Du har inga bilder möjligtvis. Vi ska ha vårat bröllop i tält 23 aug och eftersöker pyntningstips. Vi ska också ha trägolv, vita tyger (fast hängandes från taket, vi hoppas på att ha öppet om vädret tillåter)och massa ljusslingor.

• Aleta
    Kayann skrev 2008-07-18 11:57:14 följande:
    Aleta.. vilken uthyrare använde du dig av ??
    Jag hyrde från BS Party i Växjö och jag är mycket nöjd.
    "Mitt" tält är som det längst ner till höger på hemsidan.
    www.bsparty.net/
    De körde hem allt till mig, 5,5 mil från Växjö, och monterade upp tältet.
Svar på tråden Någon som varit på bröllop i tält?