• Fru Rosa

billig brudbukett

Är det någon som har beställt en fin bukett utan att nämna att det är en brudbukett?? Det måste ju gå att beställa en rosenbukett som är lika fin och som inte kostar så mycket.Eller är det något särskilt man gör med buketten just för att det är bröllop? Kan ju bli lite krångligt med blomman till honom förstås. Blir lite arg för allt man vill beställa blir genast flera 100-lappar dyrare just för att man nämner bröllop.

• Svar på tråden billig brudbukett
  • Sebastiána

Det är klart att floristyrket är ett hantverk! I många fall är det inte heller den enskilde floristen som bestämmer priset, så vi klagar inte på dessa, utan företagen de arbetar på!

Det har gjorts många liknande tester såväl när det gäller brudbukett som frisyr och tårta och resultaten blir alltid samma. Jag har själv gjort ett test på brudklänningar. Jag mailade ett företag som gör väldigt fina klänningar och skrev att jag ville ha en ljus klänning till en bal vit, rosa eller ljusbeige. Några månader tidigare ställde jag en fråga om EXAKT samma klänning och sade att jag var ute efter en brudklänning. Då ökade priset med 1500:-

!!!

• 27juni2009

cazana: håller helt o fullt med dig

• Tooticki

Det som gör att priserna skiljer är ju också det att brudar oftast är otroligt petiga med brudbuketten och vill ha konsultation etc innan. Min florist lade nog sammanlagt 5 timmar på min brudbukett inklusive ringa runt till olika grossister för att hitta rätt rosor, två svängar ut till partihallarna för att få rätt färg, ringa och prata med mig i telefon, prata med mig i butiken, komma in innan öppning och göra buketten... Och då var jag kolugn och inte det minsta orolig, vilket många brudar är.

Min bukett kostade 650 kr, jag hade budgeterat 1500 kr. Du kan se den i mitt galleri.

• Sebastiána

...men jag pratar om två exakt likadana buketter.

Sedan är det klart att om man är väldigt petig och tvunget vill ha vissa blommor, kanske till och med blommor som det inte är säsong för, så blir det väldigt dyrt.

Jag vill gärna ha en vacker bukett som ska hålla sig fin hela dagen, men tycker definitivt att det är en post som jag kan spara in på. Jag tycker att blommor är fina som de är också. Tex en bukett vita eller roda tulpner med siden- och/eller spetsband runt är enkelt och fint.

= det ska vara tillräckligt fint för att göra sig bra på bröllopsfotona, men behöver inte vara så fint att jag går genom berg för att konservera den exakt som den är...

• Tit

WOW, Tooticki, det låter bra. Var köpte du buketten? Vi gifter oss också i Göteborgstrakten.

• cazan

...och jag säger att de flesta "likadana" buketter är inte alltid exakt lika under ytan om floristen gör den ena medvetet som brudbukett, för då läggs det automatiskt mer tid och noggrant arbete bakom. Men återigen, säger man att man inte vill ha den så noggrant gjort som en brudbukett och för ett visst pris så får man självklart det! Det som stör florister är att många måste mygla och luras för att de tror att det behövs när de flesta florister är rätt mänskliga och serviceminded...

• Tit

Cazan; Du verkar ju kunna en del. Jag har inte varit hos florist än. Min kompis ska göra min bukett. Inte för att hon är florist men jag tycker det är roligt om det är personligt. Vi bor i Köpenhamn där det är mycket billigare med blommor. Min fråga är om du tror att man kan köpa blommorna dagen innan? Även om det är samma dag, kan de klara en tågtur på fem timmar och hur skall man då förvara dem? Tack för hjälp!!

• Sebastiána

Tit - var ska ni gifta er?

• cazan

Tit: Nästan alla florister får hem blommorna på torsdagen och gör buketten m.m. på fredagen. Sen kan man förvara den svalt över natten till lördagen (typ svalt garage, kylskåp...). Så det är inga problem! Under tågturen kan du ha med en sprayflaska med vatten och duscha på dem ibland och sen att de inte står i solen och blir varma. Lycka till!

• Tit

Tack! Snällt av dig att dela din kunskap!

• Sebastiána

Jag såg någonstans att man kunde praya buketten med hårsprej för att den skulle se fraich ut längre. Kan det verkligen vara bra?

• cazan

Det finns delade åsikter om det, själv skulle jag inte göra det...känns onaturligt. Man kan ju experimentera efter bröllopet, men innan skulle jag inte riskera buketten då jag inte tror att alla blomsorter klarar det.

• Hermkes

Hej Fru Rosa, det var i Nödinge som ligger i Ale ca 20 min fran Göteborg.
    Fru Rosa skrev 2008-06-22 17:14:33 följande:

Det lät som ett väldigt bra pris! Var det i Göteborg??
  • Sebastiána

Hur gör man för att buketten inte ska ge fläckar på klänningen?

Svar på tråden billig brudbukett