• Fru Rosa

billig brudbukett

Är det någon som har beställt en fin bukett utan att nämna att det är en brudbukett?? Det måste ju gå att beställa en rosenbukett som är lika fin och som inte kostar så mycket.Eller är det något särskilt man gör med buketten just för att det är bröllop? Kan ju bli lite krångligt med blomman till honom förstås. Blir lite arg för allt man vill beställa blir genast flera 100-lappar dyrare just för att man nämner bröllop.

• Svar på tråden billig brudbukett
  • cazan

För att visa på skillnaden är det enklast att då fråga: Är det någon skillnad på brudklänning och en klänning från h&m? Är det skillnad på en flervånings bröllopstårta och en kladdkaka?

Ja, det är skillnad om man menar brudbukett i ordets bemärkelse. Man kan självklart ha en vanlig bukett om man vill det, men säg det till floristen i så fall och nämn hur mycket den får kosta. Säger man brudbukett så associerar också floristen till en hantverksmässigt gjord bukett (oftast i hållare), som görs med specialbeställda blommor och som man kan stå i timmar och pilla med för att den ska bli perfekt och hålla bra. Det är ett hantverk, precis som att sy en brudklänning...
    Det är alltså inte odet "brud" som gör att priset går upp, utan arbetet.

Så gå in till en florist och säg att du vill ha en brudbukett MEN att den inte får kosta mer än si och så, och jag lovar att du får hjälp! Lycka till!

• Hermkes

Min brudbukett, 2 tärnbuketter och 3 corsage kostar 850kr och det tycker jag är billigt. Brudbuketten innehaller rosa rosor och tärnbuketterna rosa gerbera plus utfyllnad och hjärtan pa trad.

• Fru Rosa

Det lät som ett väldigt bra pris! Var det i Göteborg??

• cazan

Måste bara tillägga att självklart kan priserna skilja kraftigt i olika blomsteraffärer och i olika städer, stadsdelar osv. Det beror oftast på att en affär kanske har ett bra "kontrakt" hos en grossist med billiga inköpspriser, personal som jobbar "gratis" (släkt) och läget på affären med hyra... En annan affär kanske ligger med a-läge mitt i en storstad med dyra hyror, personal och mer omkostnader + ett känt namn som "kostar" som varumärke.

Nu har jag tömt mig! Hehe..

• Sebastiána

Tidningen Norra Skåne gjorde ett test för ett tag sedan de bad dels om en bukett dels om en brudbukett - samma typ av bindning och exakt samma blommor, priset skiljde sig REJÄLT och det var INGEN skillnad på buketterna!

De gjorde samma test när det gäller tårta...

• cazan

Sebastiàna: Då gjorde de inte brudbuketten i hållare va? Även om man gör en handbunden bukett som brudbukett så lägger man helt enkelt mer tid på den i noggranhet, så det är nog största prisskillnaden. Men sen kan jag självklart inte försvara alla blomsteraffärer i Sverige då det alltid finns "fulingar" i alla branscher.

• Sebastiána

Nej det var ingen hållare.

Båda buketterna var likadana.

• MorronPigg
    Sebastiána skrev 2008-06-26 13:00:58 följande:
    Nej det var ingen hållare.Båda buketterna var likadana.
    Stämmer nog bra det.. har sj frågat i blomsterbutiker, jag och en kompis gjorde ett liknande test.. det skiljer sig i pris när man nämner brudbukett... FULT anser jag..
  • cazan

Jag tycker det är fult att dra alla blomsteraffärer över en kant. Floristyrket är ett hantverksyrke som sällan uppmärksammas just som ett hantverk, för att alla tycker att blommor kan man väl plocka i naturen, varför ska då affäerna ta så mycket betalt? Känns tråkigt att alltid behöva försvara.
    I de flesta blomsteraffärerna så är iaf bröllopsbinderi en egen kategori som faktiskt kostar mer tid och pengar. Vill man då inte betala extra för det, så säg det och priset du har som maxtak...är inte svårare än så.

Den här diskussionen kommer alltid dyka upp här eftersom blommor blivit det som ska kosta minst nuförtiden på bröllop, när man istället kan ha en jättedyr klänning och göra nya naglar för 1000 kr.

Jag har bara försökt förklara hur de FLESTA hederliga florister tänker kring bröllopsbinderi...

Svar på tråden billig brudbukett