• Silva79

Matt eller blank

Ska man ha matt eller blank yta på foton? Vilket är bäst och snyggast?

• Svar på tråden Matt eller blank
  • Hvidbrud

Oj, det är svårt. Beror på stilen på bilderna. Men jag brukar köra blank på de flesta... Blir lite mer ljus och färg då. Matta ger ett mer "gammalt" intryck.
    I slutändan är det ju en smaksak

• kpt

Det beror sig på motivet. Blankt papper är ganska snyggt på porträtt- och speciellt bröllopsbilder men det blänker ju om det (duh) så av den anledningen föredrar vissa matt papper till tavlor.

• Silva79

Har många bilder i svartvitt och sepia, vad är bäst då? Sitter just nu och försöker få ihop en beställning på över 500 bilder.

• Silva79

Har tänkt beställa en tavla i canvas, resten blir vanliga 10x15 papperskopior med vit ram

• Cissit

Fick tackkort från brorsans bröllop förra sommaren, de var matta, skitsnygga! Tackkorten från sambons systers bröllop var inte fullt lika snygga tyckte jag, de var blanka och kändes inte lika "lyxiga". Men det är ju en smaksak och beror ju på motivet och vad man ska använda korten till....

• Kanada Hjarta Sverige

matta - helt klart!
    mycket snyggre tycker jag.
    speciellt om korten ska hangas pa vaggen eller liknande - da reflektioner inte syns i de matta.

• Fröken förväntan

För svartvita bilder och sepias kulle jag absolut välja matta bilder. Jag tycker det passar bäst med den stilen. För färgbilderna funkar vilket som men som någon sa, ska de sittapåväggen såblir det mindreblänk i matta.

• Silva79

Det blev matta foton nu, ska bli kul och se hur dom blir.

Är det någon som beställt foton från Crimson.se förresten? Funderar på att beställa en canvastavla därifrån, dom är helt klart billigast och verkar dessutom proffsiga.

Det störde mig dock att man inte verkade kunna lägga in foton och canvas i samma beställning!

• Cissit

Har inte beställt därifrån, men tänk på att deras priser är exklusive moms när du gör prisjämförelser!

• 040409

Jag har beställt från crimson och tycker det funkar jättebra, smidigt att lägga upp bilder, och man kan få vilken storlek man vill på dem och göra ändringar (ram, svartvitt, auto-korrigering mm) De talar om ifall det är tillräckligt bra kvalitet för den storleken man vill ha osv. Har precis lagt upp en beställning där från en semesterresa, dessutom gjort lite större forstoringar tidigare, och de har blivit jättebra och itne så dyra. Har dock inte provat att göra en tavla i canvas, men min kompis gjorde en jättepanorama-bild (15X100 cm) i vanligt fotopapper och den bliv jättefin!

Svar på tråden Matt eller blank