• SaraAngelica

Ersättning till barnvakten?

Vi har frågat dagisfröknarna om de kan vara barnvakt till vår dotter som är 2 år på bröllopet. En av fröknarna som är i 20 års åldern har erbjudit sig. Hon ska ha barnet från kl 18.00 på kvällen till kl 15 på eftermiddagen dagen efter.

Vad ger man henne i ersättning? Ska man erbjuda henne pengar och hur mycket isåfall? Eller ska man ge något annat i present?
    Vad hittar man på då? Vi känner ju inte henne alls personligen.

Själv säger hon att hon gör detta för att hon tycker det är kul och vill gärna hjälpa till. Men vi vill ge henne något för detta iallafall.

Tycker detta är jättesvårt. Har ni några tips?

• Svar på tråden Ersättning till barnvakten?
  • EnaOline

jag får 115 kr före skatt betalt som barnvakt...

• Balinda
    EnaOline skrev 2008-06-13 19:16:49 följande:
    i timmen alltså...
    det är ingen dålig lön det med tanke på att en utbildad förskolelärare har ungefär lika mycket... :)
  • EnaOline

ja jag jobbar alltså på förskola, men ibland som barnvakt också åt föräldrar vars barn jag tar hand om på förskolan..

• EnaOline

så jag tar lika mycket i lön för jag har utbildning, så jag tar lika mycket i lön som barnvakt, som jag gör på förskolan, självklart betalar jag skatt också..

• SnartJohanson

fråga hur mkt hon vill ha i lön om hon nekar lön så ge henne presentkort på tex HM gina tricot el nåt...

• SaraAngelica

EnaOline

Tycker du att man bara ska betala för de timmar barnet är vaken eller även för de timmar barnet sover på natten?

Hur gör du själv om du är barnvakt över natten?

• EnaOline

det beror väl på hur väl jag känner de jag sitter barnvakt för, om jag känner de jag sitter barnvakt för, då hade jag till och med tagit mindre betalt alltså i timmen, men om jag sitter barnvakt för några som jag inte känner/umgås med, då hade jag tagit betalt när barnet också sov, för man är ju fortfarande barnvakt även när barnet sover, när jag sitter barnvakt så kan det ibland bli några sömnlösa timmar, särskilt om barnet längtar efter mamma/pappa och då måste jag ju vara vaken o trösta barnet osv. Men jag hade tagit lite mindre betalt om det hade varit för ett helt dygn. Det är ju som om jag skulle ta betalt för att byta däck på någons bil o sen köra hem bilen till ägaren, och stå för bensinen..? kass jämförelse jag vet.. hehe

• EnaOline

fråga henne, hon kanske vill till och med göra gratis för att hon tycker om ert barn lite extra mycket?? och vill ge er en bröllopsgåva som att sitta barnvakt gratis.. men det kan man ju inte gissa sig till, det bästa är ju att fråga hur hon har tänkt sig...

• EnaOline

sen handlar det ju mycket om erfarenhet också, jag tar lika mycket betalt som när jag jobbar just för att jag har många års erfarenhet och utbildning, alla de jag suttit barnvakt för, har just velat betala 115 kr i timmen för skatt, just för att jag har den erfarenhet o utbildning jag har, då känner de sig trygga med att barnet har det bra och får ha det kul och är tryggt hos mig/ med mig..

• SaraAngelica

EnaOline

Vår dagisfröken är 20 år och bor hemma hos sin mamma.
    Vad anser du är rimligt att jag betalar henne?

• EnaOline

oj så svårt! jag föreslår att ni frågar henne, men eftersom hon är så ung, så kanske inte hon har så där jättelång erfarenhet, ni får nog fråga henne vad hon har tänkt sig, så får ni komma fram till något gemensamt, märkligt att hon inte har sagt något om det till er, eftersom hon bara har erbjudit sig utan att nämna något om betalning, så får ni nog fråga.

• EnaOline

hon är ju vuxen, ge henne ett förslag, så får ni se om hon tycker att det är lagom eller för lite..

lycka till!

• 20080802

Fortsätter tråden med en fråga om mer "vanlig" barnvaktsersättning. Vi har tänkt leja ngn tonåring under kvällen. Vad är rimlig timpenning för det? Någon som har erfarenhet av sådant?

• Tit

50kr timmen + mat och resa till en tonåring föreslår jag.

• SaraAngelica

Vi har idag erbjudit vår barnvakt 1000 kr för de timmar hon kommer att passa vår dotter. Har ännu inte fått svar vad hon tycker om det.

• Mayisan

Oj jättesvårt ...jag e också gamal dagisfröken. Inte jätte många års efrfarenhet men dock en stabil van uxen med både intresse och erfarenhet av barn. Brukar ta ca 70 - 100 kr i timmen + reseersättning och mat om det är över mattider.Om barnet/barnen sover tar jag mindre...mellen 20 och 50 kr men jag sover ifs aldrig. Har alltså aldrig passat nån annan än nära vänners barn över natten å då tar jag ingenting.

Jag gör som SaraAngelica erbjuder 1000:- var till mina barnvakter för brölloppet ... då är de ifs två eller fler som känner varandra och har fler barn att ta hand om. Får se vad de tycker om det.

Svar på tråden Ersättning till barnvakten?