• SaraAngelica

Ersättning till barnvakten?

Vi har frågat dagisfröknarna om de kan vara barnvakt till vår dotter som är 2 år på bröllopet. En av fröknarna som är i 20 års åldern har erbjudit sig. Hon ska ha barnet från kl 18.00 på kvällen till kl 15 på eftermiddagen dagen efter.

Vad ger man henne i ersättning? Ska man erbjuda henne pengar och hur mycket isåfall? Eller ska man ge något annat i present?
    Vad hittar man på då? Vi känner ju inte henne alls personligen.

Själv säger hon att hon gör detta för att hon tycker det är kul och vill gärna hjälpa till. Men vi vill ge henne något för detta iallafall.

Tycker detta är jättesvårt. Har ni några tips?

• Svar på tråden Ersättning till barnvakten?
  • Nennies

Hade nog gett henne nån present som Tack för hjälpen =)

• gusjma

Det är ju en ganska så lång tid... Nästan ett dygn, så om man tänker en timpeng på 100 kr blir det ju typ 2000 kr. 100 kr/h tänker jag ge min "servitriser" som är 21.

Ett alternativ (som jag tror jag själv hade uppskattat) är att ge ne fin present och slå inkvittot i paketet så kan hon själv välja om hon vill ha skålen (eller vad det nu kan vara) eller om hon hellre vill ha pengar.

• Tit

Eftersom hon nog inte tänker uppge det till skattemyndigheten så tycker jag inte att hon behöver få så mkt som 100/tim. Tänk hellre 75 och bara de vakna timmarna... Givetvis ska hon få en respektabel lön men jag tyckr 2000 är för mkt. Kanske kan ni passa på och ge henne rikligt fikapengar, god middag och frukost och kanske det finns nån barnteater de kan gå på andra dagen? Det viktigaste är ofta att känna sig uppskattad.

• fromheretoeternity

Jag tycker att du kan ge henne typ 1000kr i ett kuvert plus en liten present eller blomma eller nåt.
    Det är ju trots allt ganska lång tid och ni känner henne ju inte personligen som du säger så det är ju inte en "kompisgrej" heller.

• 20080802

Tänk på att man är skyldig att lämna kontrolluppgift till Skatteverket om man betalar ut 1000 kr eller mer till en privatperson!

• SaraAngelica

Oj vad dyrt det var med barnvakt!
    Den timersättningen ni föreslår tjänar jag inte ens i timmen före skatt.

Nu vet jag inte vad en dagisfröken tjänar men... ska jag verkligen betala en högre timpenning svart jämfört med vad man tjänar på sitt ordinarie arbete efter skatt?

• fromheretoeternity

1000kr på 21h är 47.60kr i timmen. Tjänar du inte mer än så innan skatt???
    Jag hade inte kunnat med att ge mindre än så, även om hon sagt att hon gärna gör det... men alla är vi olika!

• SaraAngelica

Jag menar den föreslagna timersättningen på 75-100 kr i timmen.

50 kr i timmen är väl ganska rimligt, sedan om man ska betala för de timmar barnet sover eller bara för den vakna tiden är väl något som kan diskuteras. Vad säger ni andra?

• Balinda

50 kr i timmen räcker absolut. själv hade jag inte velat haft en krona om jag ställt upp som barnvakt. men men alla e olika.
    Jag hade nog gett ett present kort på någon mysig inredningsbutik på 500:- eller något.
    Vill du betala kontanter så tycker jag att det vakna tiden är det som räknas.

Svar på tråden Ersättning till barnvakten?