• Jonna83

Det här med efternamn IGEN

Jag vet att det finns massor av trådar om efternamn men jag har "bara" ett par frågor jag hoppas nån som är mer insatt än jag kan svara på.

Om jag tar hans efternamn som mellannamn o behåller mitt efternamn, kan våra barn heta precis så sen? (har inga än) Alltså ha hans som mellanamn o mitt efternamn?

Och kan han ta mitt efternamn som mellanamn samtidigt som jag tar hans som mellanamn? Eller fortsätter han bara att heta som vanligt medan jag får ett "dubbelefternamn"?

Nån som vet?

• Svar på tråden Det här med efternamn IGEN
  • anne på grönkulla

Ett mellannamn för du inte vidare till dina barn. Men heter föräldrarna olika efternamn kan barnen få det ena i mellannamn och det andra i efternamn.

• Mayisan

Oj ja det e verkligen invecklat....man skulle vilja sitta öga mot öga med de som beslutar för att verkligen veta att man uppfattar rätt.
    Vi ska som sagt byta alla tre men tant sa att det var viktigt att sambon bytte först och vi sen ...annars kan det bli så att jag får hans gamla och han det nya och sen kan jag inte byta till det nya *s* det hade varit nåt det

• jlsj

Mayisan:

"Tanten" har så rätt. Jag har fattat många sådana beslut, fast jag brukade ringa och fråga hur de tänkt om något verkade oklart...(men alla är olika). Det vore tråkigt om du skulle vara tvungen att betala (och ansöka hos PRV) för att få heta lika som din blivande make bara för ni gör det i fel ordning.

• Emperess

Och barnen kan inte i vuxen ålder välja att ta föräldrarnas mellannamn som sitt egna mellannamn eller efternamn??

jlsj skrev 2008-06-10 20:21:33 följande:
    Jonna83Du har förstått det hela rätt. Ditt mellannamn kan aldrig dina barn få som varken efternamn eller mellannamn. De kan bara få någon av sina föräldrars efternamn. Mellannamn kan aldrig föras vidare. (Ganska vanligt att man tror att mellannamn kan föras vidare har jag märkt på jobbet - jobbar med folkbokföring)
  • Caha11

vi hade många diskussioner om efternamn och min sambo har ett son namn som jag inte vill ta och han ville inte ta mitt så nu har vi enats om ett helt nytt efternamn som vi sökt om hos PRV.
    Efternamn är viktigt för mig så nu känns det riktigt bra att vi tillsammans lyckats hitta ett namn som vi båda kan tänka oss.

• pluttefisa

OK, jag är nog lite för förvirrad för att tänka klart nu, men:
    Om jag behaller mitt efternamn som mellannamn och tar makens efternamn och vi far ett barn, kan vi da inte ge mitt mellannamn(fd. efternamn) ocksa som mellannamn till barnet, innan det gemensamma efternamnet? Det borde väl vara fritt om man vill ge det som mellannamn, eller?

• anne på grönkulla

Nej, det kan ni inte. Om ni har olika efternamn kan ni ge barnet det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Har ni samma efternamn får barnet det efternamnet. Ett mellannamn är personligt och ges inte vidare till barnen.

• IdaÄlskarLennart

Du kan heta hans som mellannamn och han ditt. Ja, dina barn kan heta hans som mellannamn eller vise värsa.

Jonna83 skrev 2008-06-10 12:24:52 följande:
    Jag vet att det finns massor av trådar om efternamn men jag har "bara" ett par frågor jag hoppas nån som är mer insatt än jag kan svara på.Om jag tar hans efternamn som mellannamn o behåller mitt efternamn, kan våra barn heta precis så sen? (har inga än) Alltså ha hans som mellanamn o mitt efternamn?Och kan han ta mitt efternamn som mellanamn samtidigt som jag tar hans som mellanamn? Eller fortsätter han bara att heta som vanligt medan jag får ett "dubbelefternamn"?Nån som vet?
  • anne på grönkulla

OM föräldrarna till barnen har olika efternamn.

IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-12 11:43:39 följande:
    Ja, dina barn kan heta hans som mellannamn eller vise värsa.
  • Emperess

Men eftersom mellannamnet är ena förälderns efternamn som ogift och hans släktnamn, borde inte barnet kunna få ta det som mellannamn eller efternamn ändå? eller måste kanske barnet göra det i vuxen ålder i sådant fall?

pluttefisa skrev 2008-07-12 11:28:36 följande:
    OK, jag är nog lite för förvirrad för att tänka klart nu, men: Om jag behaller mitt efternamn som mellannamn och tar makens efternamn och vi far ett barn, kan vi da inte ge mitt mellannamn(fd. efternamn) ocksa som mellannamn till barnet, innan det gemensamma efternamnet? Det borde väl vara fritt om man vill ge det som mellannamn, eller?
Svar på tråden Det här med efternamn IGEN