• Jonna83

Det här med efternamn IGEN

Jag vet att det finns massor av trådar om efternamn men jag har "bara" ett par frågor jag hoppas nån som är mer insatt än jag kan svara på.

Om jag tar hans efternamn som mellannamn o behåller mitt efternamn, kan våra barn heta precis så sen? (har inga än) Alltså ha hans som mellanamn o mitt efternamn?

Och kan han ta mitt efternamn som mellanamn samtidigt som jag tar hans som mellanamn? Eller fortsätter han bara att heta som vanligt medan jag får ett "dubbelefternamn"?

Nån som vet?

• Svar på tråden Det här med efternamn IGEN
  • Jonna83

va skönt att det ordnade sig ;) Jag ska lägga fram det här förslaget öfr honom när han kommer från jobbet o hoppas att vi kan lösa det så..

• Anettan73
    Jonna83 skrev 2008-06-10 13:27:05 följande:
    va skönt att det ordnade sig ;) Jag ska lägga fram det här förslaget öfr honom när han kommer från jobbet o hoppas att vi kan lösa det så..
    Han heter Persson... Inge kul.. Jag har ett efternamn som 49 personner heter i Sverige..

Jag kommer oxå att ta hans som mellannamn... Iom han gav upp så får man ju ställa upp på att ha det så...
    Så jag behöver väl inte skaffa nya kort mm mm Ev nytt körkort kanske...
  • Jonna83

jajustdetja... Om man bara lägger till ett mellanamn behöver man inte göra några ändringar på kort o sådär? Måste man göra det på körkort?

• Anettan73

Tror nästan det. jag jobbar i butk o jag ser många som har sitt mellannamn där... Men jag är inte säker.

• Jonna83

Anettan73

Om jag skulle ta hans efternamn o mitt som mellanamn,alltså vi skulle ha samma efternamn, skulle inte mina kommande barn kunna få mitt "gamla" efternamn som mellanamn då??

• jlsj

Jonna83

Du har förstått det hela rätt. Ditt mellannamn kan aldrig dina barn få som varken efternamn eller mellannamn. De kan bara få någon av sina föräldrars efternamn. Mellannamn kan aldrig föras vidare.

(Ganska vanligt att man tror att mellannamn kan föras vidare har jag märkt på jobbet - jobbar med folkbokföring)

• Jonna83

men varför är det så egentligen? Det är ju mitt efternamn (som då istället skulle bli mitt mellanamn) som jag borde kunna få "bestämma" att mina barn skulle få med sig?

Härligt med nån som vet ;)

• Mayisan

Oj e det verkligen så ??
    Min dotter heter nu (vi är ogifta än) mitt efternamn som mellan namn och min blivande manns namn som efternamn. Nu ska vi ta ett annat efternamn nämligen min sambos mammas flicknamn. Det är inte det hon heter nu som gift men vi kan ta det i alla fall.
    Det e väldigt invecklat dehär med att gifta sig märker man = )
    Men jag menar om du har kvar ditt flicknamn som efternamn så kan ditt barn ta det och om din sambo har kvar sitt efternamn som efternamn borde ert framtida barn rimligtvis kunna ta det som mellannamn.
    Har jag upfatttat det hela rätt då ?!?
    Lycka till

• Jonna83

ja så har jag uppfattat det. Om föräldrarna har olika efternamn kan barnet ta det ena som mellannamn. Men om föräldrarna har samma efternamn men jag skulle vilja att våra barn får mitt "gamla" efternamn som mellannamn så funkar det inte..

Usch..invecklat.

• jlsj

Mayisan
    Man kan (nästan) alltid ta sina föräldrar eller släktningars namn som ogift som efternamn däremot kan ens barn bara få något av de efternamn föräldrarna bär som mellannamn.

Svar på tråden Det här med efternamn IGEN