• Jonna83

Det här med efternamn IGEN

Jag vet att det finns massor av trådar om efternamn men jag har "bara" ett par frågor jag hoppas nån som är mer insatt än jag kan svara på.

Om jag tar hans efternamn som mellannamn o behåller mitt efternamn, kan våra barn heta precis så sen? (har inga än) Alltså ha hans som mellanamn o mitt efternamn?

Och kan han ta mitt efternamn som mellanamn samtidigt som jag tar hans som mellanamn? Eller fortsätter han bara att heta som vanligt medan jag får ett "dubbelefternamn"?

Nån som vet?

• Svar på tråden Det här med efternamn IGEN
  • 126306

Hej!
    Min syster har behållt vår familjs efternamn och satt sin mans efternamn sist. Då har hans efternamn ingen betydelse vid ev skildsmässa. Man hoppas verligen att det INTE blir skildsmässa. Deras barn heter bara hennes mans efternamn. Han har inte två efternamn utan behållt sitt.

• Jonna83

då har hon satt sitt efternamn som ett mellanamn då med andra ord..

Men jag undrar om våra framtida barn kan heta precis som jag, alltså hans som mellanamn o mitt som efternamn?

• Anettan73

Något jag har läst var att ma inte kunde heta båda två.

Jag har bådas efter namn på mina barn. Satte dit det innen vi gifte oss. Nu när vi gifter oss så kommer vi byta efternamn. Dom kommer att ha kvar mitt "flicknamn" som mellan namn. Men hhade jag gjort detta efter vigseln då vi båda har samma efternamn så hade dom inte kunnat ha mitt flicknamn där...

Usch knappt jaag blir klok på vad jag skriver..

• Anettan73

Han kan ta ditt som mellannamn...

Ett smidigare sätt är att ringa folkbokföreingen. Jag har precis prata med dom i 30 min ang namnregler...

Fast tyvärr inte den typen du har

• Jonna83

oj..förstod verkligen ingenting..;)

Man kan ju inte ha två efternamn, dte är jag med på. Det ena får ju bli ett mellanamn...
    Vi har inga barn än så frågan är ju vad dom "får" heta sen..jag vill att dom ska ha mitt efternamn men att hans är med på ett hörn lixom..

• Jonna83

ok nu har jag pratat med dom.. om föräldrarna har olika efternamn kan barnen ta den enas som mellanamn. Alltså borde dom kunna heta precis som jag.. O han kan ta mitt efternamn som mellanamn samtidigt som jag tar hans.. Men det får han göra efter vigseln.. Hm.. jaja, så länge det inte blir tjafs när vi får barn sen!
    Det här med efternamn ör en ganska känslig fråga här hemma, men om vi gör såhär så har vi ju gått halva vägen var..

• Stolt mamma till Vincent

Men varför ha så många efternamn? Räcker det inte med ett? Vi ska i alla fall bara ta ett och det kommer att bli min sambos mammas namn som hon hade som ogift.

• Jonna83

jo jag önskar verkligen att det räckte med ett efternamn. Men mitt är ett släktnamn som jag verkligen inte vill ge upp medan hans är ett ganska vanligt namn men han vill inte byta eftersom "han är gammeldags". Jag vill att mina barn ska få ett efternamn där det blir lite mindre anonyma nu när det finns möjlighet. Ingen av oss vill byta, alltså får det här bli ett sätt att gå halva vägen var. Tyvärr.

• Anettan73

Vi tar hans som mellan namn o mitt som efternamn. Blev klar för 30 min sedan... När han insåg vilken tid det tar att hitta ett nytt så gav han upp o tar mitt men behålle sitt som mellan namn ,-)

• Stolt mamma till Vincent
    Jonna83 skrev 2008-06-10 13:20:50 följande:
    jo jag önskar verkligen att det räckte med ett efternamn. Men mitt är ett släktnamn som jag verkligen inte vill ge upp medan hans är ett ganska vanligt namn men han vill inte byta eftersom "han är gammeldags". Jag vill att mina barn ska få ett efternamn där det blir lite mindre anonyma nu när det finns möjlighet. Ingen av oss vill byta, alltså får det här bli ett sätt att gå halva vägen var. Tyvärr.
    Okej då förstår jag bättre, hoppas det löser sig för er.
    Lycka Till
Svar på tråden Det här med efternamn IGEN