• Det stora Blå

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Vi var nyligen på en charterresa, och det visade sig till vår förvåning att 1 vecka betydde 6 hotellnätter.
    Vissa bolag skriver alltså 1 vecka i kataloger, i annonser, och på webben, och det kan betyda antingen 6 nätter eller 8 dagar.
    Någon som vet vad Konsumentverket säger om detta?
    Kommer att kolla upp detta noga nästa gång!

• Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?
  • Det stora Blå

Vi bokade en 1-veckas paketresa via telefon, utifrån uppgifter på nätet, lämnade Visa-nr, och printade ut biljetterna kvällen för avgång.

Det blir litet jobbigt att upprapa det som jag svarat tidigare i tråden, så det vore tacksamt om samtliga inlägg läses före en ev. kommentarer.

• Sommargrönt

Jag HAR läst hela tråden. Och du HAR alltså tittat på uppgifterna på nätet. Förstår att du blir irriterad på oss här eftersom ingen håller med dig i att ni har rätt.

Det stora Blå skrev 2008-06-10 15:26:32 följande:

Vi bokade en 1-veckas paketresa via telefon, utifrån uppgifter på nätet, lämnade Visa-nr, och printade ut biljetterna kvällen för avgång.Det blir litet jobbigt att upprapa det som jag svarat tidigare i tråden, så det vore tacksamt om samtliga inlägg läses före en ev. kommentarer.
  • Deja

Jo, jag håller fullständigt med Det Stora Blå. Har man köpt en EN VECKAS RESA - SÅ SKA DET VARA 7 NÄTTER på destinationen!

Var tycker ni andra att gränsen för en vecka går? Vid 3 nätter, vid 4 eller kanske bara en natt. Måste bara vara inom resebranchen som en veckas längd kan diskuteras

Personligen så hade jag nog kollat avrese och hemresedatum noggrant, men jag anser ändå att en vecka är 7 nätter och 7 dagar d.v.s 7 dygn - inte 6 nätter.

sv.wikipedia.org/wiki/Vecka

• Pumpkin
    Deja: Varför vara så spydig? Som "Det Stora Blå" själv säger i ett inlägg längre upp: Vid vissa resor, tydligen till så kallade "volymresemål" som t ex Mallorca, så kan bolagen ha turer flera dagar i sträck, vilket faktiskt tydligen betyder att en så kallad 1-veckas resa kan ha 5, 6 eller 7 eller kanske t.o.m. 8 hotellnätter.

6 nätter ger ju 7 dagar - är då inte 7 dagar en vecka menar du? För det är det då i min bok. Men med det inte sagt att 7 nätter inte är en vecka, det är det väl också antar jag. Svår gräns där, men jag tror att du själv inser att ingen här tycker att 3 eller 4 nätter är en vecka.
  • Deja

En vecka är 7 dygn d.v.s. 7 nätter och 7 dagar.
    Ett dygn består av 24 timmar. Jag förstår inte hur det kan diskuteras? I min värld kan en vecka aldrig vara 8 nätter eller 6!

Men det kanske blir upp till ARN att ta reda på? Ska bli spännande.

Inte meningen att vara spydig (därav smilisen ) bara konfunderad.

• Pumpkin

Fast 7 nätter leder ofta till 8 dagar (inte ofta man landar/lyfter exakt samma tid 7 dygn senare liksom), så varför är det mer en vecka än 6 nätter och 7 dagar? Rent krasst alltså.

Äh, jag lägger ingen värdering i det här faktiskt, det enda jag tycker är konstigt är att man inte kollar på biljetten så man har koll på när man åker och när man kommer hem. Följer tråden för att jag är så nyfiken på hur det går för TS

• Sommargrönt

Och som alltid så skriver du så bra saker!

Pumpkin skrev 2008-06-10 19:20:30 följande:
    Fast 7 nätter leder ofta till 8 dagar (inte ofta man landar/lyfter exakt samma tid 7 dygn senare liksom), så varför är det mer en vecka än 6 nätter och 7 dagar? Rent krasst alltså.Äh, jag lägger ingen värdering i det här faktiskt, det enda jag tycker är konstigt är att man inte kollar på biljetten så man har koll på när man åker och när man kommer hem. Följer tråden för att jag är så nyfiken på hur det går för TS
  • Det stora Blå

Som 'Deja' skriver så är 1 vecka 7 hotellnätter, och då reser man ut samma veckodag som man reser åter, dvs när planet hämtar och lämnar 1-veckors-resenärerna. Det är bara klockslagen man behöver kolla på biljetten. Man vet när man reser ut, och då är "hela biffen klar".
    Låt nu företaget och ARN få diskutera detta, det är inte någon här i tråden som har slutordet.

• Zozo

Och jag kan bara upprepa (Ja jag har OCKSA lâst allt du säger TS och jag förstar om du är upprörd för att det blev fel, men för min del är det inte resebolagets fel. Dock beroende pa hur texten du läste pa nâtet ser ut.. ) att i reseförhallanden kan man mycket väl tala om en vecka som 7 dagar och 6 nätter, eftersom det är resan som sadan man talar om INTE bara hotellnätterna. Kommentaren om 3 nätter som en vecka var sa dum att jag later den vara..
    TS jag är ocksa intresserad av hur det gar och är definitivt inte här för att trycka ner vare sig dig eller nagon annan i skorna. Jag säger bara hur det atminstone KAN vara i resebranschen. En kund i ditt fall skulle INTE fatt nagot tillbaka av mig OM det inte star fel uppgifter mot det du fatt pa resehandlingarna/internetsidan.

• Sommargrönt

Varför ha en tråd om det då?

Det stora Blå skrev 2008-06-10 23:16:42 följande:

Låt nu företaget och ARN få diskutera detta, det är inte någon här i tråden som har slutordet.
Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?