• Det stora Blå

Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?

Vi var nyligen på en charterresa, och det visade sig till vår förvåning att 1 vecka betydde 6 hotellnätter.
    Vissa bolag skriver alltså 1 vecka i kataloger, i annonser, och på webben, och det kan betyda antingen 6 nätter eller 8 dagar.
    Någon som vet vad Konsumentverket säger om detta?
    Kommer att kolla upp detta noga nästa gång!

• Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?
  • Det stora Blå

Vi kommer att kolla upp de. Vi har aldrig varit med om detta fenomen tidigare. Åkte med en annan resebyrå hem, så de tjänade inget pengar på det. Vi återkommer med resultat från KV senare.

• Pumpkin

Gör så, skulle vara intressant att höra vad de säger. Men just att ni missade planet tror jag inte att ni kan få mkt gehör för.

• Anja 19 juli 2008

Hmm jag har ENDAST varit med om att en vecka innebär 7 dagar och 6 nätter. Trodde detta var det "rådande" lixom.

Har nog aldrig fått SJU nätter på hotell när jag åkt charter en vecka. Vilka bolag har ni åkt med innan, när ni fått sju nätter och var det verkligen charter?

• Det stora Blå

"Missade" är inte rätta ordet. Vi brukar alltid noga kolla avgångstiden kvällen före (men inte 2 dagar före).

• Pumpkin

Fast det är nog att "missa" i de flestas ögon. Och som Anja säger, 7 dagar och 6 nätter är nog det vanligaste.

• Det stora Blå

Plan avgår till resmål vissa dagar i vecka, och kommer tillbaka till Sverige samma dag, byter personal och åker tillbaka.
    Till så kallade "volymresmål" kan det vara flera avgångar samma dag, och flera dagar i veckan.

• fjutjur brajd

Det stora Blå skrev 2008-06-06 20:00:27 följande:

Om man åker en lördag och har bokat 1 vecka så tittar man inte på biljetten 2 dagar före (på torsdagen) för att kolla avgångstiden.Så enkelt var det.
    Fast jag tänkte nog att man brukar titta innan man åker iväg så att man vet när man kommer hem... Men det kanske bara är jag som är så noga... Säger man en vecka tänker jag nog att det är tex lördag till lördag. Men är det sju dagar och sex nätter känns ju det egentligen nästan mer som en vecka... Men jag kan inte marknadsföringslagen, så om det står där att en vecka måste vara sju nätter så kanske ni har ett "case". Frågan är dock om ni ändå inte borde kollat upp det innan ni åkte, men det vet jag inget om... Ni kan ju alltid försöka i alla fall. Intressant att höra vad konsumentombudsmannen säger.
  • Risslan

Vi har BARA åkt på resor med sju nätter. T.ex rest ut på fredag och då har vi också kommit hem på fredagen efter, skulle känna mig "lurad" om det var något annat ocvh det inte klart och tydligt framgår att det är en sexdagarsresa. Måste nu genast kolla upp vår höstresa...

• Det stora Blå

Ja, vanligtvis hämtar och lämnar planen sina gäster en och samma veckodag varje veckan på resmålen. Men, på volymresemål sker det tydligen flera gånger i veckan.
    I resebyråernas resmåls-tabeller så står det i kolumn-rubrikerna 1 vecka resp. 2 veckor. OM det då är färre än 7 resp. 14 nätter på hotell, måste eller borde den uppgiften läggas till, med en asterisk eller likn. fotnot.
    Det är flygstolen + hotell-nätter man betalar för, och inte "dagar". Ibland ser man att det står 3 eller 4 eller 10 eller 11 dagar.

• Deja

Oj vad tråkigt för er! Inget kul avslut på en semester.
    Det ska bli spännande och följa ditt "ärende".

EN VECKA är ju alltid 7 nätter! Jag har åkt på massor av enveckors charterresor och alla har varit 7 nätter. Jag trodde först att du åkt med något litet konstigt bolag med andra regler, MEN Fritidsresor borde ha bättre koll på vad en vecka är.
    Fritidsresor kommer säkert att visa upp en massa pargrafer och finstilt. Dom var inte speciellt tillmötesgående när vi hade problem med dom.
    Lycka till!
    (hoppas att ni gillade Mallis!)

Svar på tråden Paketresor, 6 nätter eller 8 dagar?