• dragonesse

Fick hem min menskopp idag...

...och jisses vad stor den är! Vete fasen om det här kommer fungera, jag som tycker det är jobbigt att sätta i en tampong... tänkte dock jag skulle testa detta ändå. Är det verkligen säkert att man inte känner nåt när den sitter i?!

• Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...
  • Lavendelblomma

Vad äckligt det låter!
    Verkar inte alls lockande att ha en sådan.
    Känns helt "förr i tiden".
    Jag har aldrig blivit dålig av mina tamponger,
    så jag fortsätter nog med dem .

• Anja 19 juli 2008

Mmm Lavendelblomma. Så förr i tiden är det nog inte. Tvärtom är det på intåg m rätt kraftiga steg. Är betydligt fräschare än tampong även om det kan låta läskigt.

det jag bryr mig mest om är ju hur otroligt mkt mer skonsamt det är mot vår miljö ohc att det inte sliter på slemhinnorna som tamponger gör. Man behöver ju inte bli sjuk av tamponger men man KAN ju bli det. Det räcker för mig.

Sen slipper man byta så ofta och man slipper läckage. Jag får alltid läckage av tamponger iochmed att jag har så mkt mens (kopparspiral). Blöder igenom en extraplustampgong på 45 minuter - 1 timme när jag blöder som mest. Inte alls skoj.

Men miljön och slemhinnorna är det som motiverar mig mest

• 090208

Va, men hur far man ut den da..? Maste man inte anvanda 2 fingrar= aaj...

Sa reklam for den och funderade pa att testa en, men sen jag satt in en p-stav sa har jag inte mens alls. Skont!

• AnnaochHenrik

Hur funkar det att bada och idrotta med den? Får man köra med "vanlig" tampong då, eller funkar menskoppen då också?
    Jag köpte groteskt mycket tamponger när jag var i Ullared sist, ska använda upp dem först, men sen har jag bestämt mig för menskopp, det verkar himla smidigt...

• Nienna
    AnnaochHenrik skrev 2008-06-07 14:40:03 följande:
    Hur funkar det att bada och idrotta med den? Får man köra med "vanlig" tampong då, eller funkar menskoppen då också?Jag köpte groteskt mycket tamponger när jag var i Ullared sist, ska använda upp dem först, men sen har jag bestämt mig för menskopp, det verkar himla smidigt...
    Den funkar alldeles utmärkt att bada eller idrotta med! Man slipper ett snöre som kan råka smita ut om man badar.

Det ÄR jättesmidigt, jag brukar tömma min morgon och kväll, ev. en gång mitt på dagen alldeles i början av mensen då jag brukar blöda lite mer.
  • helene306

dragonesse: Måste säga att jag tycker det är svårare att få koppen rätt när man inte har mens. Det tar lite tid innan man får in tekniken men det kommer. Gardera dig med lite tålamod så ska det gå bra! Jag klippte piggen ganska direkt för den nöp mig så förbaskat.

Med menskopp fungerar man precis som vanligt, mycket bättre än tampong som kan göra ont i slutet av mensen och skava. Binda för mig är inget alternativ, undviker den i största möjliga mån! Äckligt att tömma? Jag är inte kvacklig så mig stör det inte alls. Skillnaden mot tampong är att tömning tar lite längre tid, men så mycket bekvämare inuti.

• dragonesse

Nu har jag testat även med mens, och jag får det inte att bli bra! Tycker koppen känns mest hela tiden, en obehagskänsla osm inte vill försvinna. Plus att piggen skaver lite, trots att jag har klippt bort en del. Dessutom vågar jag knappt gå på toa, då pluppar den ju nästan ut! Måste sitta och pilla in den igen efter varje besök... så ska det väl inte behöva vara? Men jag kan inte få in den längre, för då känns det obehagligt, tror jag stöter emot livmodertappen. Varför vill det inte funka för?

• IdaÄlskarLennart

svara gärna i min GB

Men vad är en menskopp? Det har jag aldrig hört talas om ? hur ser en sån ut?

• Vi2alltid
    dragonesse skrev 2008-06-10 21:38:03 följande:
    Nu har jag testat även med mens, och jag får det inte att bli bra! Tycker koppen känns mest hela tiden, en obehagskänsla osm inte vill försvinna. Plus att piggen skaver lite, trots att jag har klippt bort en del. Dessutom vågar jag knappt gå på toa, då pluppar den ju nästan ut! Måste sitta och pilla in den igen efter varje besök... så ska det väl inte behöva vara? Men jag kan inte få in den längre, för då känns det obehagligt, tror jag stöter emot livmodertappen. Varför vill det inte funka för?
    låter som om du har för liten storlek kanske...
  • Vi2alltid

piggen kan du klippa av helt och hållet, det gjorde jag - mycket mer bekvämt

Svar på tråden Fick hem min menskopp idag...