• Timba

Hur stora presenter kan man önska av kompisar etc?

Jag undrar hur en presentlista kan se ut? Ska man välja lite smått/billigt och lite större saker så att allas plånböcker har råd eller ska man önska det man vill ha även om det kanske är för dyrt? Hur mycket pengar lägger folk på bröllopspresenter egentligen (var så längesen jag gick på bröllop)? Vill inte skinna mina vänner men har ju allt och lite därtill och vill inte ha mer ljustakar, kaffekoppar etc! Och upplevelser, tja då ska tre kidz ha barnvakt så det känns inte heller aktuellt.

Hur ser era önskelistor ut?

• Svar på tråden Hur stora presenter kan man önska av kompisar etc?
  • eveluscious

Tycker ni bör ha en önskelista med varierande priser. För oss som studenter är 1000:- för mycket, för min mamma som är ensamstående är 1000:- förmycket osv. Tycker runt 500:- är ganska medel men några saker för ca. 300 bör finnas också.

• Akvavit

Vi fick presenter för allt mellan 150 kr från en ensam kompis till flera tusen från våra närstående.

Jättebra med önskelista med blandade prisklasser så att alla kan få välja något som passar plånbok och vilja.

Vi la ut vår önskelista på nätet, en kompis gjorde en åt oss. Gästerna fick ett lösenord som de fick från vår toastmaster, sen kunde de gå in och boka presenter där, kanonbra, då blev det inga dubbelbokningar!
    Finns liknande önskelistor, på tex www.onskelista.nu tror jag är nåt sånt. Funkar inte önskelistan här på BT också så?

Önskar man sig "tråkigt" porslin och liknande så kan ju folk välja antal tallrikar elelr vad det nu är man önskar sig, funkar ju jättebra. Om man nu behöver nåt sånt

• Lovecats

Ett tips är att ha en presentkoordinator. Det hade några vänner och det var kalasbra. Honom kunde man ringa till och spåna lite med, han kunde ge tips på folk man kunde gå ihop om en dyrare present med, vad från önskelistan som redan var köpt osv. Tänkte själv ha en (Och möjligen placeras hos densamme en inofficiell lista med titeln "Avvärj om möjligt dylika presenter". Släktingens hemmavirkade dukar och stickade kjolar går inte att sälja på E-bay. De är för...unika).

Vad gäller pris, så tycker jag det är upp till var och en. Några vänner önskade sig finglas som såldes styckvis, så då kunde man köpa så många som man tyckte plånboken tillät. Samma gäller ofta för bestick, tallrikar och dylikt.

• Timba

Tack Akvavit! Vilken bra idé om man kan ha ett dataprogram som "bockar av"!

Så slipper mina virriga föräldrar hålla reda på allt

• Flodis Hjärtat

Men 100 kr är väl i minsta laget. Lite snålt tycker jag faktiskt. Men det får stå för mig.
    Jag och min sambo brukar lägga 500 kr tillsammans.

• Aleta

Flodis Hjärtat skrev 2008-06-03 15:38:08 följande:

Men 100 kr är väl i minsta laget. Lite snålt tycker jag faktiskt. Men det får stå för mig. Jag och min sambo brukar lägga 500 kr tillsammans.
    Snålt?
    Det är väl ändå tanken som räknas...eller? Det kostar mycket tid och pengar som gäst att gå på bröllop. Presenter är inte någon slags betalning!
    Jag hoppas att jag inte får några presenter, men jag vet att folk tycker att det är svårt.
  • Akvavit

Det är ju säkert mångas åsikt, men det förhindrar ju inte att folk kan komma att ge för den summan oavsett om du önskar dig något i den prisklassen eller ej. Alltså borde det väl vara bättre att önska sig nåt för 100 kr än att inte göra det, och få något för 100 kr som man inte vill ha?

Flodis Hjärtat skrev 2008-06-03 15:38:08 följande:

Men 100 kr är väl i minsta laget. Lite snålt tycker jag faktiskt. Men det får stå för mig. Jag och min sambo brukar lägga 500 kr tillsammans.
  • Skimra

På de bröllop vi varit på har vi lagt mellan 300-500. 1000 är alldeles för mycket för oss. Dessutom om det är vänner och ingen familjemedlem liksom.

• eveluscious

Börjar inte alla bli lite förblindade av just PRISLAPPEN? Jag får hellre en billig present med mycket tanke och hjärta bakom än en dyr som någon gått in på Cervera och plockat med sig från en HYlla. Som en doppresent vi gav; en uppförstorning av ett foto på bebisen i fråga. Bilden hade min sambo tagit. Vi ramade in den och gavbort. Blv mycket uppskattat och är ett fint minne.

• Wånkan

Jag och min sambo har vart på några bröllop de senaste åren. Generellt har vi satt 500 kr som en "gräns" på presentinköpet, men det har varierat lite beroende på omständigheterna kring varje bröllop. Ett var tex. 40 mil härifrån och dessutom frackbröllop. Med hotell resa, hippa/sexa och kläder la vi säkert 3000 kr var, då köpte vi en lite billigare present...
    Vi ska på bröllop nu i helgen och då har vi gått ihop med andra kompisar för att köpa en "dyrare" present.

• matteve

Vi kommer att önska oss presentkort från 3 olika inredningsbutiker i Washington. Vi kommer att flytta in i en ekande tom lägenhet i USA, och att ta med sig presenter över Atlanten känns inte aktuellt. IKEA funkar ju för de svenska gästerna, eftersom IKEA finns där med!

Vi förväntar oss självklart inte presenter, men OM folk vill ge oss ngt så är det pengar till att bygga upp vårt gemensamma hem.

Svar på tråden Hur stora presenter kan man önska av kompisar etc?